Bästa konvalecent tipsen!

Z

Zalmiak

Hej!

Tänkte starta en tråd där alla kan dela med sig av sina bästa konvalescent tips, vad gör ni för att underlätta tiden då era hästar står på boxvila?
Kom dem alla era bästa tips!

Mvh emma! :)

Sv: Bästa konvalecent tipsen!

Jag har haft min fyraåring på box i snart 20v sedan i somras.. inte så roligt för någon av oss! Alla hästar är ju olika vad det gäller sysselsättning, vad de tycker är stimulerande och roligt. Några tips från mig:
*min prinsessa älskar att gnaga på grenar jag ställer in mot väggen!
*lade i en fotboll i boxen-den var sådär uppskattad, men kan ändå vara värt att prova!:)
*masserar varje dag med en liten gummiborste-mycket uppskattat!
*skaffa ett sällskap tex. en kanin! brukar fungera väldigt bra!
*beroende på skada men är det i särklass absolut bästa jag testat: Biolight!-ljusterapi för det skadade området. In och läs om på deras hemsida "Biolight horses", man kan hyra en apparat månadsvis!

Mvh Linn :)

Gör morötter i boxen exempelvis i höet, ovan på vatten hinken och helst på väldigt krångliga ställen. Min häst är skit duktig på detta nu så jag tycker in morötter på alla möjliga ställen fast han lyckas hitta precis varenda en.
Häng upp lite olika saltstenas etc. Min har en saltsten, en himalayasten, en mineralsten, en mentolslick grej plus en "lick it" godis grej som jag satt upp på olika ställen i boxen. Han tycker det är ganska roligt att variera lite på de olika sakerna. Ett plus men att ha så mycket olika grejer är att du kan gömma morötter på fler ställen.
Ge honom antingen en godisboll som det ramlar ut godisar ut när han rullar på den som hundar har, det uppskattas av en det.
Annars ta en badboll av något slag och stoppa in den i ett hönät och dra åt så att nätet sitter tight runt bollen men ändå så hästen kan bita i den sen klipp av resterande nät. Stoppa sedan in lite halm strån/morötter eller någonting som han kan pilla med. Hästarna brukar tycka det är ganska underhållande att bita tag i nätet och sedan kasta iväg bollen. Endel knytar fast trådar osv och hänger saker i den och sedan hänger upp den i taket. Men det ska ja vara någonting som inte blir ivägen och en börda för hästen, och inte heller någonting som går sönder och hästen får i sig. Detta var rådet jag fick!

Detta gör jag får att han inte ska bli understimulerad och inte för han har boxvila utan varje dag gömmer jag morötter osv, han tycker det är jätte roligt! För det ska ju trots allt inte vara en plåga att vara i boxen utan snarare en "hem ljuva hem" känsla tycker jag!
Eller ge hästen en liten vän som en kanin, fast tyvärr så råkar dem bli trampade på osv men jag har hört att det är många som har en get som vän till deras häst och det funkar perfekt.

Lycka till

Min unghäst hade lång boxvila som ettåring (8 månader). Hon var inte det minsta intresserad av leksaker eller godis som jag hängde i boxen. Ett tag hade hon en boll i boxen, som hon grejade med lite, och hon älskade en gammal borste som hon bet i och slängde med. Det viktiga för övrigt tyckte jag var att hon fick lugn och ro, samt mycket pyssel, omsorg och närhet då jag kom till stallet. Försökte göra det på regelbundna tider (minst 2 timmar om dagen) och däremellan störa henne så lite som möjligt. Nu var det enkelt för mig då jag har eget stall. På kvällen kom min andra häst in, men dagtid stod hon själv. Mat hade hon förståss fri tillgång till (hö), och fick extra 3 ggr om dagen (lusernhack, lusernpellets och betfor) Hon klarade boxvilan otroligt bra, och hade humöret uppe hela tiden trots att hon var mycket dålig bitvis. Idag (1,5 år senare) är hon en otroligt snäll, social och trevlig häst :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar