Sv: Bästa konvalecent tipsen!
Gör morötter i boxen exempelvis i höet, ovan på vatten hinken och helst på väldigt krångliga ställen. Min häst är skit duktig på detta nu så jag tycker in morötter på alla möjliga ställen fast han lyckas hitta precis varenda en.
Häng upp lite olika saltstenas etc. Min har en saltsten, en himalayasten, en mineralsten, en mentolslick grej plus en "lick it" godis grej som jag satt upp på olika ställen i boxen. Han tycker det är ganska roligt att variera lite på de olika sakerna. Ett plus men att ha så mycket olika grejer är att du kan gömma morötter på fler ställen.
Ge honom antingen en godisboll som det ramlar ut godisar ut när han rullar på den som hundar har, det uppskattas av en det.
Annars ta en badboll av något slag och stoppa in den i ett hönät och dra åt så att nätet sitter tight runt bollen men ändå så hästen kan bita i den sen klipp av resterande nät. Stoppa sedan in lite halm strån/morötter eller någonting som han kan pilla med. Hästarna brukar tycka det är ganska underhållande att bita tag i nätet och sedan kasta iväg bollen. Endel knytar fast trådar osv och hänger saker i den och sedan hänger upp den i taket. Men det ska ja vara någonting som inte blir ivägen och en börda för hästen, och inte heller någonting som går sönder och hästen får i sig. Detta var rådet jag fick!
Detta gör jag får att han inte ska bli understimulerad och inte för han har boxvila utan varje dag gömmer jag morötter osv, han tycker det är jätte roligt! För det ska ju trots allt inte vara en plåga att vara i boxen utan snarare en "hem ljuva hem" känsla tycker jag!
Eller ge hästen en liten vän som en kanin, fast tyvärr så råkar dem bli trampade på osv men jag har hört att det är många som har en get som vän till deras häst och det funkar perfekt.
Lycka till