Bästa bärselen?

F

fia n

Mitt barn på 6-månader trivs inte så bra i ringsjalen - så nu funderar jag på en bärsele. Men, vilken sorts sele anser ni fungerar bäst. Jo, jag vet att det är högst individuellt ;) ..men ge mej gärna tips på vilken som du anser bra!

Skulle gärna försöka en patapum eller ergo - men kan man ha barnet framåtsvängd (på magen) i nån av dom. Har bar sett bilder med barnet buret på ryggen eller buret på magen och då med barnets rygg i 'färdriktningen'

Sv: Bästa bärselen?

Jag letar också sele :) Har fastnat för en manduca. Men jag tror inte att man kan bära framåtvänd i någon ergonomisk sele, bara typ BabyBjörn och vad jag förstått är de inte så bra för ryggen på bebisen. Men jag väntar ivrigt på fler svar, för jag vill också veta! :bump:

Nej, man kan inte ha barnet framåtvänt i ergonomiska selar. När de är stora nog att vilja se lite mer kan man bära på ryggen istället, då ser de bättre.

Min favorit är Beco, den gamla modellen som inte säljs längre. Angelpack är en liknande sele. Men många verkar ju vara nöjda med Manducan också, själv har jag inte provat den.

Om man bär dem framåtvända förlorar man hela det ergonomiska, både sitsen för barnet och tyngdpunkten för mamman, så om man tror på ergonomi så bär man inte utåtvänt utan på ryggen istället.

Jag har också en manduca och både jag och sambon älskar den. (ja och barnet också :D) prisvärd är den också.

Vi har en babybjörn Synergy som är kanon. Både vi och dottern gillar den. Jag hade den en timme en gång utan att känna något alls i ryggen efteråt.

Jag vill gärna slå ett slag för Manduca jag med, det är ett av mina absolut bästa köp! 5 timmar med sonen på IKEA, varav 4 av dem i selen gav inget mer än lite träningsvärk i benen efter allt gående!

Och jag älskar min Ergo. Minstingen är idag 4½ år och åkte glatt på ryggen när mamma behövde motionera och kom på detta utmärkta sätt att göra motionen "tyngre".

*kl*

Tack för alla åsikter :bow:

men, kom att tänka på en sak - hur är lätt/svårt är det att få upp barnet på ryggen själv?? Går det alls?

När det är lite större är det inga problem, bara man övar lite först :D Antingen sätter man det på höften, böjer sej lite framåt och "vandrar" barnet bakåt eller så slänger man upp det genom att svinga det runt. Kan vara lite knixigt så har man hjälp tar man den :D

När det är lite större är det inga problem, bara man övar lite först :D Antingen sätter man det på höften, böjer sej lite framåt och "vandrar" barnet bakåt eller så slänger man upp det genom att svinga det runt. Kan vara lite knixigt så har man hjälp tar man den :D
Och annars kör man feg-varianten, som min man alltid gör: lägger selen på sängen, barnet på selen, sätter sig på sängkanten och lutar sig bakåt, knäpper höftbältet, tar tag i axelremmarna och hivar försiktigt upp selen och barnet på ryggen.

Själv svingar jag ;)

Jag gör som vindvissla beskrev, knäpper på selen på mage elelr höft, sätter i barnet och vandrar runt honom bak. Är sambon i närheten får han hjälpa mig, men jag har många gånger stått på parkeringen till köpcentrat och vandrat runt lillen (12 kilo tung snart och ganska vild normalt) som sitter helt stilla under processen. Han rättar till sina armar lite när vi är klara, och sedan är det klart. Tar knappt en minut.

har en babybjörn och den är väl bra iof.
Men nu när Isak är lite större (4 mån) och då även tyngre så
påfrestar det mycket på axlarna. Spec om han sitter framåtvänd.

Nån som vet om man kan bära på ryggen med en babybjörn?

En vän erbjöd sig dock att sy en mai tai åt oss istället. :bow:

Senast ändrad:

Schysst med sykunniga och snälla vänner ;) Jag har en BabyBjörn Synergy, och de kan man inte ha på ryggen. Dessutom tycker inte Elina om den alls, hon sitter som en ostbåge i den och bara skriker. Den är typ nyköpt men jag ska sälja den igen på Blocket och köpa en ergonomisk sele.

Jag har läst mycket gott om manducan, har själv en ergo. Vet du eller nån annan vad det är för skillnad mellan manduca och ergo??

Till ts: jag tycker nästan att det är skönare med en mjukare variant typ sjal eller meitai som inte har några spännen innan barnet fyllt ett. Men det beror också på hur tungt barnet är, väger den typ 10+ kg vid ett halvår så kan det nog vara klokare att köpa en sele. Meitai kan man sy själv om man fixar en raksöm på symaskinen, googla så hittar du symönster.

japp väldigt praktiskt.

Isak sitter bra i våran så han trivs i den.
Är bara min rygg och axlar som inte gör det:crazy:

Har du varianten med bara axelband? Den jag köpte hade svankstöd också, så JAG blev inte trött :) Det var bara lillan som inte trivdes i den. Men måste ju prova sig fram vad de gillar, svårt att få hem ALLA selar på prov bara :D

Här finns en jämförelse mellan olika ergonomiska selar. :)

Vi har en Manduca som hela familjen trivs superbra med.

Jag har bara provat att ha honom på ryggen två gånger, men det var jättelätt att "vandra" runt honom.

Jag har en Patapum som är hur bra som helst.
Den är lätt att få på ryggen själv, och man kan bära i timmar utan att det gör ont nånstans. Bär fortfarande min 2½-åring på 12 kg i den på ryggen ibland när jag lagar mat för han tycker att det är spännande att se vad jag gör.
Han har alltid tyckt om att bli buren i den. Köpte den när han var runt 5 månader.

Här finns en jämförelse mellan olika ergonomiska selar. :)

Den där sidan var himla bra. Jag kom på att Manducan kanske inte passar alltför små mammor. Jag som är lång (175) och normalbyggd måste ha alla remmar inspända så mycket det bara går, annars blir den för stor. Har iofs väldigt smala axlar för min längd..

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 753
Senast: Snö
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 529
Senast: hastflicka
·
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: Kallebus
·
W
Gravid - 1år Nu är det 11 dagar kvar tills jag får träffa det lilla livet som legat i min mage i 9 månader. En del utav mig är förväntasfull och glad...
2
Svar
27
· Visningar
2 949
Senast: carrin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar