Bärrandsröta

L

lotta2

Har två shettisar som har bärrandsröta. Enl ordination så ska vi tvätta med jodopax vet. Men nu kommer jag inte ihåg om hovslagaren sa att det skulle spädas. Hur har ni andra gjort?? Jag spädde det 20 ml/l vatten men tyckte att det blev så himla tunnt. Vad säger ni, har ni några andra förslag hur det ska spädas?

Sv: Bärrandsröta

Jag spädde enligt vad som står på flaskan. Det är ju väldigt starkt, så jag tror inte att man ska ta för mycket.

Jag blev också rådd att använda jodopax i början, men bytade när hovslagaren varit där. Han hade skurit rent runtom, och skurit upp ett hål där rötan gått in. I hålet satte jag en bomullstuss med kolloidalt silver.
När det tog slut så fortsatte jag med tjära istället. Har funkat jättebra! Jag upplevde det som att skiten hade svårare för att leta sig in genom bomullen med tjära i, så det höll sig rent längre och gjorde större nytta.

Har hovslagaren skurit bort rötan? Annars skulle jag rekomendera det först, och sen använda tjära. Det tycker jag funkade mycket bättre än jodopaxen, och det är nog lite mildare också.

Tack för ditt svar, då har jag spätt som jag ska. Jo, hovslagaren har varit här och gjort rent. Innan hovslagaren kom höll vi på med tjära men sen sa han att vi skulle ta jodopax. Men du kanske har rätt att det är bättre med tjära. Man kanske kan ta jodopax på bomullen och sen tjära över?? Ja, jag vet inte. Kanske inte bra att blanda så.

Har du skärt upp mycket förresten? Kan tänka mig att det blir en helt annan sak om man skär upp mycket. Såg en del skräckbilder när jag kollade upp det.
Min hade nog inte så illa. Det var lite insjunket vid lamellranden, och på ett ställe hade det vandrat uppåt, 1 cm kanske. Jag behövde inte skära upp något på sidan, utan bara gröpa ur som ett hål, ett par cm långt längs lamellranden.

Det är ju så olika vad de rekommenderar. Min hovslagare tyckte inte jag skulle ta jodopax, så då fick jag det kolloidala silvret istället, som han sa var fenomenalt. (svårt att säga eftersom jag bara använde det i början)
sen fick jag tips om tjära från en annan hovslagare. Då bytte jag pluggen varje kväll när jag ställde in honom. För då sa han att även när det var lerigt ute så har det fått verka under natten. Tjära torkar ju upp lite med. Och som sagt så skyddade det bra iom att det är så kletigt.

Från början var det inte så stort, men det har blivit större tycker jag. Ringde till hovis innan nyår men han sa att jag bara skulle fortsätta med bomull och jodopax. Innan hovslagaren varit här så använde vi tjära, men sen sa han att det var bättre med jodopax. Alla säger olika, men jag hoppas nu att det ska bli bättre i alla fall. Kratsar och byter varje dag, och nu när det inte är så blött så är det inte så mycket som fastnar. Det är ju värre när det är tö väder.

Om det är så att det växer så kan jag tänka mig att det är bättre med jodopax. Just för att det är starkare. Var det längesen hovslagaren var där?
Skar han rent ordentligt? Eller fanns det vävnad med röta kvar på hoven?
Om han inte skurit rent så ska du nog ha jodopax. Men om han inte har skurit bort all hov som är angripen så tror jag det är svårt att få bort ändå om det börjat krypa upp i hoven.
Kan ju räcka med en liten liten grussten som har satt sig i hoven, och så har bakterier vandrat upp. Då är det absolut bästa att skära rent, och sen behandla med jodopax eller tjära.

Hovslagaren skar bort all röta tills det bara var ljus fin hov kvar för 2 månader sen lite drygt. Sist så fick jag ta en annan hovslagare, som inte skar rent. Tyckte inte det gjorde så mycket då, men nu i efterhand ser jag att det nog hade behövts. Det samlas mycket skit där, hade behövt jämna till hålet så det inte fastnar skit i sprickorna.

Hur ser det ut? Ser det mörkt och rötet ut? Eller ser vävnaden fin ut i hålet?
Jag skulle nog ringa hovslagaren igen och be att han kommer och skär rent annars.

Vi har också fått rådet att tvätta med jodopax och borsta dagligen. Men så hittade jag en flaska på Granngården som heter Dry Feet.
Nu äntligen börjar det ge med sig. Värt att prova.

Jag har dragits med eländet med bärrandsröta sedan jag köpte min häst för nästan ett år sedan och mitt bästa tips är:
-Täta hovslagarbesök, vi pratar inte 6-8 veckor utan kanske högst 2-4 veckor.
-Köp en hovkniv.
-Håll koll själv mellan gångerna hovis är där, allt svart måste hållas efter, jag menar verkligen minsta prick. Skrapa lite på ytan på bärranden så ser du om det är svart.
-Strunta i allt vad medel heter, möjligen tjära kan vara idé att ha på innan du släpper ut hästen. Som min hovis sa: " Du kan köpa medel för 1000 kr och vara hur noga som helst, så fort hästen tar några steg i hagen så är medlet borta och bakterierna där igen."
Jag har nu sedan någon månad struntat i medel och istället hållit efter minsta svarta prick mellan hovslagarbesök och nu sedan några veckor tillbaka har min häst helt utväxta rötfria hovar (peppar peppar). Detta har i alla fall funkat jättebra på min häst så det är det bästa tipset jag kan ge dig.

Helt riktigt, hon är oskodd och kommer så förbli så länge jag har något att säga till om.;)
Har hästen skor blir det ju helt klart knepigare att komma åt och hålla koll själv. Skodd häst med bärrandsröta har jag själv ingen erfarenhet av så där kan jag inte hjälpa till med tips tyvärr.

funkar säkert outspätt också under hovarna...
jag brukar använda formaldehyd - tar kål på det mesta i bakterieväg!

Jag höll rent med hovkniv och tog bort allt dåligt mellan hovslagarbesöken. Sen på med Thrush Buster (formaldehyd), rena giftet men sådant där är ett av få fall jag använder det. När TB:n torkar drog jag på ordentligt med tjära, för att förhindra att det direkt kom in ny skit. Det höll det i schack den tid han stod på boxvila, men helt läkte det inte förrän han kom ut i hage igen.

Jag provade kopparsulfat i början, då jag haft god effekt av det på strålröta, men gav tyvärr noll effekt den här gången.

Min shettis har också bärrandsröta nu, jag brukar ta en söm och rensa ur skiten som kommer in och sedan borsta för att efter det spreja på Bluespray! Har nyligen börjat så vi får se hur det funkar!

Min häst hade också bärrandsröta när han var runt 1-2 år och på honom tog jag jodopax på en bomullstuss och stoppade in. På honom funkade det jättebra och hoven som behandlades blev snabbt bättre!

Tack för alla era tips. Dessa är inte skodda så det är lätt att komma åt. Jag måste fråga, kan hästen få bärrandsröta för att hovslagaren verkar för mycket, alltså tar för mycket?? Jag hörde en som sa det en gång men jag vet inte om det stämmer.
Vi har fortsatt smörja med jodopax, det har inte blivit sämre nu men heller inte bättre tycker jag. Pratade med hovslagaren, han menade att det kan vänta tills han kommer igen. Hästarna har inte ont av det vad man kan se i alla fall. Jag ska kolla på granngården och se vad de har. Det finns ju så många olika knep och det är svårt att veta vilket som är bäst. Enl hovslagaren så sa han att det var efter all fukt nu i höst och vinter, att många har problem med det nu. Och han sa även att det tar lååång tid innan det är helt läkt. Men det är väl bara att kämpa på.

Måste fråga också, när era hästar har röta, står de på boxvila då. Mina är i lösdrift. Nu är det ju inte lerigt när det är kallt och snö. Det är väl ändå bättre för hovarna när det är kallt. Vi har ändå inte så mycket lera, bara precis vid insläppet. Men det har ju varit fuktigt överallt.

Min Kille går ute dagtid och i torr box på nätterna, jag har kallstall. Hovslagaren rensade ur bärrandsrötan och sedan pressade han i tjärpasta (Sole pack) Det har suttit sedan innan jul men jag har köpt hem ett paket så jag kan trycka i nytt när det här ramlar ur, köpte det på Mantorpshopen för en billig peng.

Jag är ju väldigt glad över snön och kylan för det är ju mycket bättre än lera och elände. Min har haft rötan sedan i höstas och det är först nu som det börjar ge med sig, dock haltar han lite på fram men det gör han bara där det är hårt och knöggligt så han är nog hovöm överlag. Tyvärr kan jag inte slå på skor ännu då hovis var tvungen att klippa upp lite grann på hovväggen så det blir ju svårt att sko då.

Vi har våran ute på dagarna och inne på nätterna. Hovslagaren kommer ut var tredje vecka och håller efter. Hoppas det ger med sig snart.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 239
Senast: lizzie
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 514
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar