Bärrandsröta. Hur får man bort det?

Sv: Bärrandsröta. Hur får man bort det?

Behandla hovarna på alla hästar i samma hage med jodsprit.
Var annan dag.
3-5 ggr beroende på hur det går.
Byt sedan hage till en osmittad om du kan.

Det sitter i marken.

Be din hovslagare titta på det. Hagar kan man förbättra genom att ta bort ett jordlager och grusa upp. Pilla inte själv förrän en hovslagare med kunskap avgjort hur stor skadan är.

Som jag förstår det så har hon ingen hovslagare och där kanske en del av problemet ligger.

Hoppas det inte blir så allvarliga hovrelaterade skador att försäkringsbolaget blir inkopplat eftersom ersättning i så fall helt kan utebli.

Tack för att ni svarat hörrni! =)

Jag rådfrågade veterinär i dag, som sa att vi skulle verka ner honom ordentligt och se hur mycket vi fick bort. Grannen (som inte är utbildad hovslagare men som skott hästar hela sitt liv) verkade honom som vanligt, fast väldigt mycket, och då fick han bort allt! =)

Gud vad skönt det kändes. Ska hålla efter honom noga nu, så hoppas jag att det inte kommer tillbaka.

Veterinären sa också att det var "bristande hovvård" som bidragit, och jag har antagligen varit för feg när jag verkat honom. =( Usch, vilket dåligt samvete jag får! Men man lär sig hela tiden, och jag är verkligen glad att det inte blev värre än så här.

Hoppas du lärt dig nåt nu då?:banghead:
Varför verka själv när du uppenbart inte vet vad du gör..
På en så ung häst dessutom ..alltså jag förstår inte varför du skall verka själv?
Gått barfotakurs kanske:crazy:Jag blir så trött...:(

Unghästar (alla hästar)behöver verkas korrekt och ofta av kunnig yrkesmänniska.
En hov som blir lång eller flyter ut i hovväggen har lättare att få röta pga felbelastning av hoven.

Veterinären sa också att det var "bristande hovvård" som bidragit, och jag har antagligen varit för feg när jag verkat honom. =( Usch, vilket dåligt samvete jag får! Men man lär sig hela tiden, och jag är verkligen glad att det inte blev värre än så här.

Man ska ha i åtanke att veterinärer har anmälningsplikt och i detta fall om det är som du säger är det enda rätta att upprätta en anmälan.

Hoppas att denna "noggranna" verkning inte secundärt leder till sulläderinflamation för då är det två anmälningar som enligt lag ska upprättas.

Lycka till.

Det är som att koppla el själv.
Man får om man kan men om det blir fel så fick man inte.

*kl*

Om man vill motverka bärrandsröta då? Jag har under hela mitt hästliv varit förskonad från alla former av röta men brukar inbilla mig varje år att min häst är i riskzonen. Hästen är skodd och med snösulor (skodd av utbildad hovslagare är kanske bäst att påpeka;)) men går i en lite tråkig hage för tillfället (hagbyte är på gång, lång historia). Det jag gör är att förutom att kratsa mycket noggrant även tvätta hovarna varje dag samt ser till att hästen har en torr bädd. Vad kan man mer göra i förebyggande syfte? Förutom att ta bort sulorna då?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka