Bärrandsröta. Hur får man bort det?

Sv: Bärrandsröta. Hur får man bort det?

Det är för mig lite konstigt. Jag tyckte att du lovordade din hovslagare i en annan tråd häromdagen. och så vet inte denna vad som ska göras? :crazy:

Själv så hade jag, med en högskoleexamen från kemistlinjen i Lund, varit mkt restriktiv med kopparsulfat.

Med all respekt, det verkar många andra heller inte veta.. Bärrandsröta kan ha väldigt många orsaker till sin uppkomst och enda lösningen i vissa fall är en högskoleexamen i biologi.

Som kemist kanske jag kan finna ditt stöd i mina påstående om att all typ av kemikalier bör undvikas att appliceras på hovarna,, däremot kanske det i många fall är nödvändigt att tillföra närmiljön.. Sedan låta marken vila i fem år för att problemet ska vara löst.

Med all respekt, det verkar många andra heller inte veta.. Bärrandsröta kan ha väldigt många orsaker till sin uppkomst och enda lösningen i vissa fall är en högskoleexamen i biologi.

Som kemist kanske jag kan finna ditt stöd i mina påstående om att all typ av kemikalier bör undvikas att appliceras på hovarna,, däremot kanske det i många fall är nödvändigt att tillföra närmiljön.. Sedan låta marken vila i fem år för att problemet ska vara löst.

Jag har full förståelse för att bärrandsröta kan bero på många olika faktorer (har, förutom min gamla kemistutbildning dessutom en modern kandidatexamen i biologi från SLU så då borde jag väl ha lösningen ;) eller hur menar du?)

Men oavsett mina examina så är kopparsulfat inte ngn trevlig kemikalie

FARLIGT VID FÖRTÄRING.
IRRITERAR ÖGONEN OCH HUDEN.
MYCKET GIFTIGT FÖR VATTENLEVANDE ORGANISMER, KAN ORSAKA SKADLIGA
LÅNGTIDSEFFEKTER I VATTENMILJÖN

Bortsett från att det skadar miljön så fattar jag faktiskt inte varför det ska vara bra att utsätta hovarna för denna irritation. Men jag ser fram emot en förklaring.

Jag har full förståelse för att bärrandsröta kan bero på många olika faktorer (har, förutom min gamla kemistutbildning dessutom en modern kandidatexamen i biologi från SLU så då borde jag väl ha lösningen ;) eller hur menar du?)

Jag menar att du om ngn i så fall kunde delta med faktorer som kan bidra till strålröta och vilka nödvändiga åtgärder/prover man måste göra för att återställa den biologiska balancen.

Jag menar att du om ngn i så fall kunde delta med faktorer som kan bidra till strålröta och vilka nödvändiga åtgärder/prover man måste göra för att återställa den biologiska balancen.

Varför måste jag göra det?
Jag har aldrig förstått varför det är du som ska bestämma vad som ska diskuteras och vem som får tycka ngt.

Jag gick in i diskussionen av två anledningar. Den ena har vad jag förstår inte du med att göra alls och det var varför denna hovis som vad jag tidigare har förstått har en lång utbildning inom yrket, inte vet vad man ska göra vid bärrandsröta. I andra trådar har ts låtit oss förstå att h*n har kontakt med en mkt kompetent hovis. Den andra anledningen var att jag verkligen är ytterst osäker på det förträffliga med att använda kopparsulfat till bärrandsröta.

Varför inte bemöta mina argument i stället?

Du menar alltså att en person med naturvetenskaplig utbildning skulle vara bättre på att behandla bärrandsröta än en hovis?

Vi hade två ettåringar som fick bärrandsröta (ingen annan häst i hagen fick det, oskodda som skodda). Vi provade allt möjligt, allt ifrån thrustbuster till klor men det gav sig inte förrän vi provade med tjära (rengjorde och behandlade varje dag under den tid de hade problem).

Vi hade två ettåringar som fick bärrandsröta (ingen annan häst i hagen fick det, oskodda som skodda). Vi provade allt möjligt, allt ifrån thrustbuster till klor men det gav sig inte förrän vi provade med tjära (rengjorde och behandlade varje dag under den tid de hade problem).

Jag har också upplevt tjära som det bästa och då fått stopp på rötan .

Och upplever att det är vanligare på unghästar ,så det handlar nog både om hovkvalite samt att bilda motstånd mot det på något sätt .

Mia

INTE Vircon!

För ett par år sedan blev vi rekommenderade att använda det i förebyggande syfte typ 1 g per vecka. Efter en tid blev pålles hovar ännu skörare och vid nästa besök hos vet fick vi höra att det rådet inte längre gällde, nu hade man kommit på att Vircon inte skall användas på det sättet eftersom det gjorde hovarna sköra...

Min häst fick bärrandsröta när hon stod på en lösdrift som avvand fölunge till 1 års ålder. Det var ganska lerigt runt själva ligghallen där så jag tror att det var marken som var bekymret där. Min hovslagare verkade noga rent lite tätare mellan besöken. Jag fick order om att skura hoven noga med såpa 2 ggr per vecka så all synlig skit försvann och sedan ha på Trush Buster i fåran. Det blev bättre och bättre, men helt försvann det inte förrän jag flyttat hästen tillbaka till mitt andra stall.

Har efter det inte någonsin haft problem med det på någon häst. Det är lite mindre vanligt att skodda hästar får det då skon ofta skyddar mot att det trycks upp grus i bärranden.

Men oavsett mina examina så är kopparsulfat inte ngn trevlig kemikalie

Bortsett från att det skadar miljön så fattar jag faktiskt inte varför det ska vara bra att utsätta hovarna för denna irritation. Men jag ser fram emot en förklaring.
Bortsett från meritlistan, så borde man kunna koppla ihop det med smittspridning av anaeroba bakterier i en hästhage.

Jag kan inte föreställa mig att några droppar i en rensad bärrand skulle utsätta miljön eller hästen för stora risker. Det mesta absorberas i hoven o det infinner sig säkert en kemisk reaktion, kanske till ngt ofarligt- du kanske vet?
Rötan kan vara så illa att hästen är halt o inte för att jag har använt preparatet så skulle jag hellre göra så i några dagar för att inte göra smittspridningen större. Pest eller kolera.

Många behandlar ju med silvervatten o tycker att det är OK.

KL
Man får inte glömma att det oftast är ett försvagat horn eller lameller som angrips av röta. Det kan alltså komma från mindre "fångkänningar" p g a felaktig kost (för mycket och fel bete) som ägaren aldrig upptäcker förrän hoven blir angripet av rötan (för det är försvagat.)

(Unghästar tror jag har naturliga förklaringar att de lättare angrips, med tillväxtperioder mm)

Nu kommer jag och undrar lite!
Försökte hitta på google men hittar inget!
Hur ter sig bärbandsröta? Hur ser det ut?
Bilder någon?

Det är för mig lite konstigt. Jag tyckte att du lovordade din hovslagare i en annan tråd häromdagen. och så vet inte denna vad som ska göras? :crazy:

Själv så hade jag, med en högskoleexamen från kemistlinjen i Lund, varit mkt restriktiv med kopparsulfat.

Anledningen att han inte riktigt vet vad vi ska göra är för att:

Hästen får INTE ha sultryck
Hästen har haft en hovböld nyss
Hästen har en hovbensrotation och sänkning på ena hoven
Hästen har en riktigt skör hov nu iom hovsprickan/slet av sig skon och förstörde hela yttersidan i maj och nu en hovböld.

Hästen måste ha skor fram iom problematiken, och det ska vara ordentligt urskålade skor och innanför finns några millimeter av bärrandsröta som inte är så bra eftersom hoven blir skörare och baketerier finns. Det går inte att stoppa nåt ordenligt mellan skon och hoven då ett sultryck kan uppstå. Jag kan ju inte heller ha hästen utan skor just nu. Bärrandsrötan är ca3-4mm fram och 2-3mm bak på hästen.

Det anses inte vara nåt problem egentligen, men jag vill inte ha bärrandsrötan där alls.

Du menar alltså att en person med naturvetenskaplig utbildning skulle vara bättre på att behandla bärrandsröta än en hovis?

Ja faktiskt,, det kunde vara mkt kunskapsgivande för både alla hovisar, många hästägare och främst många hästar med detta problem att få lärdom av främst förebyggande åtgärder...

Förebyggande åtgärder är väl endå det primära för att slippa secundärt utföra behandling??

Rubriken lyder inte hur man behandlar utan hur man får bort det, håll i alla fall med om att om man inte får bort den primära orsaken så kan man aldrig få bort det secundära synliga.

Jag har mer än en gång varit med om individer som lidit av kraftig bärrandsröta, efter av en eller annan anledning ett miljöombyte gjorts så har bärrandsrötan helt upphört.

Jag har väl aldrig "ställt krav" att du måste svara eller bidra med din kunskap, ännu mindre haft åsikt om ditt tyckande mer än att jag anser att även den mest kompetenta hovisen omöjligt kan lösa ett bärrandsproblem om det grundar sig i närmiljö. Lika lite som ngn typ av alla kemikalier som framställs som problemlösare och som du nämner,, många är mer eller mindre canserframkallande.

Du delger din meritlista, och jag ansåg att här finns en person som verkligen har kompetens och som kan hjälpa både TS och övriga frågande som har samma problem. Du ska absolut inte känna någon press på dig att hjälpa sökande med att tillföra diskuttitionen vad den avhandlar.

Jag hoppas inte den spinner vidare off topic på att det hela bottnar i inkompetens hos den som utför hovvården.

KL
Man får inte glömma att det oftast är ett försvagat horn eller lameller som angrips av röta. Det kan alltså komma från mindre "fångkänningar" p g a felaktig kost (för mycket och fel bete) som ägaren aldrig upptäcker förrän hoven blir angripet av rötan (för det är försvagat.)

(Unghästar tror jag har naturliga förklaringar att de lättare angrips, med tillväxtperioder mm)

Det här får du förklara bättre! Vad menar du med försvagat?? Barfotahästar får ju småstenar som fastnar i hoven och missar man ett grus som trängs in med sedan regnig mark har man vips röta. Det går ju fort.

Vad har fodret med det att göra så det blir röta?

Jag tror mycket på att bakterier i marken påverkar. Så som det drabbat min häst som stått på olika marken i kombination med röta på vissa marker gör att jag tror en del på det.

Det här får du förklara bättre! Vad menar du med försvagat?? Barfotahästar får ju småstenar som fastnar i hoven och missar man ett grus som trängs in med sedan regnig mark har man vips röta. Det går ju fort.

Vad har fodret med det att göra så det blir röta?

Jag tror mycket på att bakterier i marken påverkar. Så som det drabbat min häst som stått på olika marken i kombination med röta på vissa marker gör att jag tror en del på det.

Naturligtvis påverkar mängden bakterier i marken, det är en av dom största orsakerna till bärrandsröta. Den andra stora faktoren är felaktig foderstat om den leder till störningar i mag/tarmsystemet.

Nedsatt funktion där leder till försvagad hornkappsel på samma sätt som foderrelaterad fång fast i detta fall i en mkt mildare form.

Så förebyggande: God närmiljö och inte för många individer på för liten yta. Återställ marken genom plöjning och låt den vila i fem år innan den åter tas i bruk. Balancerad grovfoder giva av god kvalite med individuell komp. av kev kraftfoder.

Behandlande: Daglig skötsel och rengöring, på oskodd hov se till att bortsa bort all grus som fastnat i bärranden, individuell hovvård med nogram renskärning av gammalt dött sul/strålhorn. Vid grava angrepp,, tillfråga veterinär om lämpligt bekämpningsmedel för just denna individs ursprungsproblem.

Tänk på daglig användning av kemikalier lätt kan leda till recistens.

Tack för svar. Då en ny fråga - bakterier i marken - hur tillkommer det i market? Har hört vissa teorier - hur sanna de är vet jag inget om (ett exempel är att man begravt döda djur i marken).

Tack för svar. Då en ny fråga - bakterier i marken - hur tillkommer det i market? Har hört vissa teorier - hur sanna de är vet jag inget om (ett exempel är att man begravt döda djur i marken).

Ska försöka svara diplomatiskt,,

Hur många personer bor i din bostad, hur många toaletter har ni??

Hur stor och hur snabb blir bakterietillväxten om ingen dagligen spolar efter sitt toalettbesök???

Tänk på att varje häst i snitt avlägger drygt 6 kg träck vid varje tillfälle och en häst skiter i snitt minst 8 ggr/dygn. Vad blir 8*6?? multiplicera sedan med den totala mängden besökare och ta det gånger 7 så´har du svaret för mängden träck endast på en vecka.

Nu har du svaret på hur den största mängden bakterier tillkommer i marken.

Så det är träcken som påverkar bakterier i marken.... Är du säker på att det enbart är detta??

Tre hästar som hade tillgång till minst 5,5 ha mark, som bytte mark vinter/sommar inkl vilomark (dock ej 5 år) ändå fick de bärrandsröta. Annan plats där minst 10 hästar samsades om vinterbete 4,5 ha och sommarbete ca 5 ha, där fick hästarna ingen röta, även inkommande träningshästar, konvalescenter, vilohästar barfota fick ingen röta även om marken var mer "angripen" av träck.

Det är sånt som får mej att fundera om det finns fler faktorer som påverkar. Nuvarande platsen erbjuder gott om plats, ca 3,5 ha per vinter/sommarbete och där kommer rötan. Alla platserna har erbjudit bra grovfoder och bra bete (ej kraftigt).

Jag personligen tror att det kan ha med flera faktorer att göra. Om det är blött och geggigt ute. Vilken typ av jordmån man har. Hästens förutsättningar. I mitt fall, skada i hoven. Med skadan så blev det en mer restriktiv foderstat, mindre rörelse och mer stillastående. Oavsett noggrann mockning så blir hoven skörare iom att blodet inte pumpas runt i hoven på samma sätt som förut. Jordmånen här kan jag inte göra så mycket åt. Delar av en sandås som vetter mot en torvmosse. (torrt och sandigt i ena änden och lätt kletigt och tråkigt i nästa. Vilket har gjort att jag stängt av den tråkiga delen och hästarna går i den när det är hårt och fruset eller sommartid där.) Hästens hovkvalitet spelar nog roll med likså tyngden. Mina hästar är tunga och en liten liten vass sten kan ställe till mer elände än vad samma sten gör på en mindre häst.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka