Bärrandsröta. Hur får man bort det?

Sv: Bärrandsröta. Hur får man bort det?

När mitt sto hade kraftig bärrandsröta med hålväggar som följd testade jag det mesta. Det som fungerade för oss var att göra rent hoven två ggr per dag och borsta bärranden med en tandborste dränkt i virkon s. Nu har jag hästen skodd runt om och när hon går oskodd har jag på tjära i förebyggande syfte, ser även till att hagarna är torra och fina.

Många här säger att det blöta vädret i Skåne påverkar rötan.... Har stora hagar med både blött o torrt, grusigt och gräs....fastnar det grus i o jag missar det - ibland är det svårt se om man inte tvättar rent och det kan väl inte vara bra göra varje dag heller med lösdriftshästar....

Min häst har haft detta, så här gjorde jag för att få bort det; täta verkningar där hovis klippte bort hovväggen så att luften kunde komma åt samt för att smuts och annat inte kunde fastna. Skurade rent med gulsåpa och vatten varje dag. Ren box och ren hage. När det försvann har jag fortsatt att tvätta hovarna med såpa, det är jättebra. Brukar även spraya med äppelcidervinäger, effekten av detta vågar jag inte uttala mig om men jag innbillar mig att det fungerar eftersom hästen inte fått tillbaka det. :laugh:

Du tycker det fungerar bra med såpa (gul el grön spelar väl ingen roll ;-) ) Min går på lösdrift så jag funderar om det är onödigt blöta hovarna mer än vad de får ändå.... Har även fått rekommendation spraya med äcv.

Min häst har dragits med bärrandsröta och hålväggar i ca 5 års tid ! Kan säga att det tar verkligen på krafterna att hela tiden hålla koll på och rengöra hovar varje dag, och ibland flera gånger om dagen.

Det som nu äntligen har gjort att hon blivit fri från dessa otäcka besvär är att : Hovslagaren verkade bort hovväggen tills det bara var friskt horn , sen så använde vi oss av en blandning av klorin och vatten som vi tvättade hela undersidan av hoven och hålväggen med varje kväll vid insläpp.

Efter den behandlingen så växte hovväggen tillbaka på ca 1-2 månader och har sedan dess varit fri från flera av dessa problem.

Ett måste är att hovslagaren kommer ofta, här har han varit med 3 veckors mellanrum för att hålla koll på läget.

Du har rätt, grönsåpa är samma som gulsåpa fast med färgämne och tallbarrsdoft så det är en smaksak ;)

Vi använder Clean trax om våra hästar får bärrandsröta, fungerar bra tycker jag.:)

*kl*

Den lilla rötan är bättre nu. Den svarade bra med Kopparsulfat:-)

En följdfråga. Vilken färg har den hästen dom ni haft som fick bärrandsröta. Vilken färg på kroppen och vilken färg på hoven. Jag hörde nåt intressant, ska se om ni kan bekräfta det:-)

Envis röta som jag är övertygad om kommer från hagmarken. Har dragits med detta sedan jag köpte hästen och det enda som fungerat för oss är att verka bort ALLT angripet horn, daglig kratsning och rengöring samt thrush buster så gott som dagligen. Har provat tjära, kopparsulfat, virkon, väteperoxid osv, helt utan resultat, i vissa fall värre.

Hästen är fux med fyra svarta hovar. Så får vi se om din teori stämmer.:)

Det är ju många som svarat i den här tråden. Har era hästar som fått bärrandsröta visat hälta? Min ena häst har fått det och är dessutom ordentligt halt. Finns inga andra tecken som skulle förklara hältan. Är redan avställd av annan orsak.

*kl*

Den lilla rötan är bättre nu. Den svarade bra med Kopparsulfat:-)

En följdfråga. Vilken färg har den hästen dom ni haft som fick bärrandsröta. Vilken färg på kroppen och vilken färg på hoven. Jag hörde nåt intressant, ska se om ni kan bekräfta det:-)

Min har lite röta men mest i den vita hoven på min fux.

Min fick WLD av ett tramp på kronranden som växte ner och i klyftan kom det in bakterier. Han blev halt av detta och hade värme över klyftan.

På kliniken fick halva hoven skäras bort. Såg riktigt äckligt ut :crazy:
Vi hade på ett medel från Life Data (Hoof Disinfetcant) detta fungerade jättebra eftersom det sögs in i hornet. All röta försvann och kom aldrig tillbaka.

Han fick vila i mååånga månader innan hålväggen hade växt ner och kunde belastas igen.

Han är brun med svarta hovar och hade extrem otur!:grin: Kommer aldrig vifta bort klyftor som ofarliga igen :(

bruna, fux, med både vita o svarta hovar
blacka med svarta hovar
gulbrun med randiga hovar

Va har du för teori?

köpte en 1 åring som stått på lösdrift och inte hade fått skötsel av hovarna på år och dar. hon hade upp packningar eller röta i alla 4 hovarna.
Hovslagaren skar bort mycket av de dåliga så tryckte vi upp bomull med viircon s mot hovarna och lindade över med klister linda och sedan silver tejp på så att de satt åt ordenligt ungefär som ett jodopax omslag fast med vircon så fick hon ha de över natten och så fick hon stå på box ett tag eftersom att de va så illa..
Mockade 3 gånger om dagen och fyllde på mycket spån så det va torrt och mjukt .. De vart fort bättre så tog vi sömm och petade i hålrummen för att skrapa rent ordentligt varje dag.

Det jag hörde var att fuxar med gråa fötter var vanligast.

Vi har problem med detta här hemma, enligt min hovis beror det mest på jordens kvalite, ju lerigare desto mer syrefattig jord där bakterier stormtrivs. Detta är just det största problemet hemma att det är ganska blött och i och med det- leriga hagar höst och vår. Dock har jag gärdat in en ny hage som innehåller mkt berg - mindre lerigt där håller sig hovarna finare. Vi har fyra hästar hemma en svartvit med vita hovar ( ingen röta) en silvermusblack skäck, vita hovar ( ingen röta) en fux med svarta/gråa hovar, mkt röta varje höst och vår, får det lätt. En silvermusblack, grå randiga hovar, lite röta. Vi gör rent hovarna varje kväll, gröper ur de angripna områdena borstar rent och gnuggar rent med en tandborste och virkon s. funkar super, hästarna står inne varje natt i mkt spån så de får torka upp ordentligt. Längtar tills det fryser på nu...

Ser att det var ett tag sen nån skrev i denna tråd, men provar iaf. Jag har en 1-åring (som är snart 8 mån) som verkar ha fått bärrandsröta eller liknande. Jag har verkat hans hovar själv (har en granne som är kunnig som tittat på honom några gånger och sagt att det ser okej ut), men sedan ett par månader tillbaka ser hans bakhovar konstiga ut. Dom har liksom varit lite utflutna i tån. I går när jag skulle verka honom såg jag att nästan ser ut som att själva hovväggen lossnat lite från sulan, och det verkar vara poröst i lamellranden. Kan det vara bärrandsröta tro? Har googlat en massa nu i natt när jag jobbat, och det ser ut ungefär som det gör på vissa bilder. Vågar jag prova själv att göra rent och proppa in honung, eller ska jag kontakta veterinär eller hovslagare direkt tro? Jag blev ju väldigt orolig på en gång, och kände att jag ville åka till veterinär, men blev lite lugnare av att läsa denna tråd. Det har ju varit en blöt, varm och snöfri senhöst, så jag antar att det kan ha betydelse? Han går i hage och står i box ca 9 timmar på natten. Kanske är bädden i boxen lite blöt eftersom han är rätt grisig. Ska byta ut allt spån direkt i morgon. Svårt att göra något åt hagen, men det kanske inte är lika farligt när det är snö, även om den är blöt?

Jag rensade ut smuts gm att skapa högtryck med en spruta och spolade ordentligt med klorinvatten. Efter att det torkat tog jag "Oinfektion" och sprayade in överallt. Lämnade öppet, alltså stoppade inte in nåt tjärdrev eller bomull. Gjorde detta två gånger om dagen.

Ska tillägga att hovslagaren skar bort dåligt horn först.

Senast ändrad:

Be din hovslagare titta på det. Hagar kan man förbättra genom att ta bort ett jordlager och grusa upp. Pilla inte själv förrän en hovslagare med kunskap avgjort hur stor skadan är.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka