Bärrandsröta. Hur får man bort det?

mul

Trådstartare
Som rubriken låter.. Hur behandlar man bärrandsröta? Jag har köpt hem Kopparsulfat, men kan man ha det på bomull och lägga det i fåran mellan skon och hoven? Eller finns det nåt riktigt bra sätt att bli av med det?

Sv: Bärrandsröta. Hur får man bort det?

Min nuvarande har problem med bärrands röta.

Vad jag gör är: Kratsa hovarna direkt vid intag, torrt i boxen (mycket strö), rätt balans kalk/fosfor, biotin, blåspray i hovarna, täta verkning/skoningsintervaller 5-6 veckor.

Det har blivit nästan helt bra från att ha varit katastrof illa.

Tror att kombinationen av allt är det som gjort att jag fått lysande resultat.

Tjära brukar jag använda också när det inte är så illa med jämna mellanrum men blåsprayen är lättare att bara spruta på.

Gällande kopparsulfaten tror jag du ska ha drev (som tjärdrev) att ha det på och peta i inte bomull.

Vår hovis (som menar att nästan alla hästar har lite bärrandsröta) gillar det blåa medlet TrushBuster som finns på Granngården, vår vet och en annan hovis rekommenderar Life Datas medel Hoof Desinfectant (som vi köper hos vet ;D ).

Det blå medlet är cancerogent så man bör använda det med försiktighet, därför kör vi mest med det andra.

Vi har också haft halmbädd i stället för torv (fast vi har torven under halmen för att få torvens effekt på urinet ;D ), kratsar hovarna både vid ut- och insläpp (och vid behov före/efter ridning så klart), inga leriga hagar längre och nu har vi även barfotahäst så vi kan komma åt att pensla bättre. Det tar lite tid, men det mesta är borta nu!

Jo, ang bomull, vi har även haft en del röta upp i lamellranden och då har hovis gröpt ur och vi har sprutat in medel och tryckt in bomull som fått sitta tills nästa gång, bärrandsrötan har vi bara penslat på medel.

Senast ändrad:

Jag tycker inte heller att bomull är bra att "dreva" med. Hellre fetvadd, tjärdrev, eller om du har någon bekant med får funkar ull alldeles utmärkt. Kreatinet i ullen har dessutom goda antibakteriella egenskaper.

Virkon S är ett alternativ till kopparsulfat och ThrushBuster, som ju är ganska elaka medel.

Lin och kopparsulfat är det absolut mest effektiva. Sen gäller det att ha täta skointervaller och så rent underlag som möjligt.

Som rubriken låter.. Hur behandlar man bärrandsröta? Jag har köpt hem Kopparsulfat, men kan man ha det på bomull och lägga det i fåran mellan skon och hoven? Eller finns det nåt riktigt bra sätt att bli av med det?

Bärrandsröta är antingen ett bakteriellt eller svampangrepp, orsaken till detta är antingen eftersatt hovvård eller ett problem i hästens närmiljö. Vid skoning/verkning gäller det att försöka renskära bärranden från allt angripet horn.

På en verkad hov gäller det för ägaren att dagligen noggrant kratsa ren själva hovens undersida men även se till att all tup av grus/småsten som tryckts upp i bärranden omedelbart avlägsna det för att förhindra att det vid varje belastning av hove trycks upp högre i bärranden.

På en skodd hov så vid skoning renskärs bärranden in till friskt samband, vägghornet kan i många fall inte verkas ner till bärrandens friska samband då risk för sultryck lätt kan uppstå. Här behandlas då den "kanalbildning" i bärranden som uppstått med Soul-Pack som täcker hela den renskurna bärranden. Därefter anläggs den plana skon mot den plant verkade hoven så att inga "glipor" framkommer som kan leda till nya angrepp. Under en skoperiod ökar avståndet mellan skon och själva sulan vilket leder till att bärranden blottas mer och mera vilket leder till risk för nya angrepp. Därför är det viktigt att beroende på hovens tillväxt välja lämpliga individuella verkningsintervaller.

Bakterier och även svamp har en förmåga att med tiden bli recistenta mot kemikalier ex ex och all typ av "inpackningar" som leder till syrefattig miljö främjar främsta bakteriella angrepp.

Den vanligaste orsaken till kvarvarande problem trots daglig skötsel och ren boxbädd är den dagliga närmiljö,,, Utevistelsens markmiljö, för liten yta med för många individer i förhållande till underlaget..

Misstänker man förorenad mark så är det mkt lätt att ta ett markprov och skicka in för analyt, man kan oxå om hästen är skodd sko den med en helteckande sula som andas (lädersula) och fylla upp allt öppet utrymme mellan sulan och hoven med soul-Pak,, vid omskoning ser man mkt tydligt om problemet kommer innifrån eller utifrån.

Mitt råd är att främst inte ha för långa skonings/verkninsintervaller och att vid hovvård renskära allt angripet dött sul/stålhorn till friskt samband, se över hagarnas beskaffenhet och ha i åtanke att varje gång en häst skiter i hagen så tillför den minst 5 kg träck som förorenar den yta den dagligen tvingas att trampa runt i..

Det hör mera till undantag än regel att hästägare tänker på att även dagligen mocka i hagen,, däremot mera en regel än undantag att dagligen mocka i boxen trots att majoriteten av dagens hästar befinner mindre tid i boxen än i sin hagmiljö. ;)

För att spinna vidare lite på samma ämne...

Har en shettis (som bara var verkad) och hade problem med bärrandsröta/svamp när hon flyttade hit. Hon behandlades på klinik genom att skäras rent och hovslagaren där klippte bort en bit av vägghornet så att "syre kommer åt det angripna området och dödar anaeroba bakterier". verkning var 4 v. +krav på renlighet/kratsning etc från min sida. Såg ju lite fult ut med de bortklippta delarna men hästen blev bättre ganska snart och hon ser nu fin ut i hovarna.
Lät shettisen gå i egen sandhage som jag brukar ha som sjukhage för att det var torrast.

Nu till min fråga: Kan de här smitta mina andra hästar genom markerna?
Eller hur funkar det? Kan man i så fall sanera marken?

Vad föreslår din hovslagare?

Denne vet inte riktigt vad som ska göras.. Jag har ventilerat detta ett bra tag nu.. Det är därför jag tar tag i detta själv nu. Jag vet inte med säkerhet att det är bärrandsröta då en säger att det inte är det, medan nästa säger att det är det.. Det är några millimeter runt hoven som jag anser är bärrandsröta, medan andra inte anser att det är det..

Hästen är skodd fram och det är där som det är värst.

Isf är det att det är för trångt i hagmarken nu när jag stängt av större delen av hagen och hästen gått "trångt" ett tag.

Jag behandlar med bomull dränkt i jodopax som jag stoppar i bärranden. Hjälper alltid. Det tar ju olika lång tid beroende på hur långt det har gått. Lycka till.

Nej, inte varje dag. Hon har en hage på 50*20meter ungefär. I den så är det ett bajsställe. Det plöjs ner med jämna mellanrum med. Sen står det normalt tomt hela somrarna. (Förutom i år då..)

Dock stod hon på box, med skor, på spån som mockades 2-3gånger/dag och bärrandsrötan fortsatte.. Nu är det bättre när hon är ute.. hmmm

Nu har jag iaf grävt ur, skrubbats och tvättats och behandlat med kopparsulfat. Det är mer markant fram. Bak är inte alls mycket.. Måste ha nåt med skorna att göra? Det är ju svårt att få det helt rent under skorna och eftersom hon har en vanlig sko och en som är urskålad ordentligt för att inte ha nåt tryck mot sulan så sitter det ju alltid skit under den.. Svårt det där..

KL.
Jag har haft problem av och till med mina barfota unghästar.
Får gjort som coari skriver; skära ut, göra rent.
Jag gillar formalin för att ta död på svamp/bakterier. Brukar räcka att hälla på ett par gånger faktiskt. Packar inte fast formalinet med något; tydligen är det väldigt effektivt.

Vet inte var man får tag i formalin. Jag får små mängder på mitt jobb när jag behöver.

jo, formalin i mängder är cancerframkallande. Dock knappast troligt att det har betydelse i de små mängder som man använder i det här sammanhanget!

Jag använder formalin i samma spädning som patologerna för att bevara organ.m Är inte orolig varken för mig själv eller för hästarna.

Min ena brukar få hålväggar titt som tätt. Hon är oskodd. Det börjar ofta med några gruskorn som satt sig och är det blött väder så kommer de som ett brev på posten och växer oftast snabbt. Jag rensar ur dem mekaniskt med en ståltrådsbit. Spolar ur med vatten, enl min hovslagare skall man inte använda jodopax eller liknande för att det riskerar att torka ut och fräta bort mer av bärranden. Sedan fyller jag i hålväggen med honung och tjära. Honung är bakteriedödande men milt mot vävnader. Är det så illa att hon är påverkad (puls eller hälta) drevar jag med bomull/fetvadd honung, tjära. Detta brukar hjälpa, men när det är väldigt blött i hagarna/regnperioder så tar det längre tid. Hästarna står på torvbädd, vilket enl. hovis skall vara bra. De går dock på lösdrift, är bara två och har stora hagar.

Denne vet inte riktigt vad som ska göras.. Jag har ventilerat detta ett bra tag nu.. Det är därför jag tar tag i detta själv nu. Jag vet inte med säkerhet att det är bärrandsröta då en säger att det inte är det, medan nästa säger att det är det.. Det är några millimeter runt hoven som jag anser är bärrandsröta, medan andra inte anser att det är det..
.

Det är för mig lite konstigt. Jag tyckte att du lovordade din hovslagare i en annan tråd häromdagen. och så vet inte denna vad som ska göras? :crazy:

Själv så hade jag, med en högskoleexamen från kemistlinjen i Lund, varit mkt restriktiv med kopparsulfat.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka