Barocksadlar....vilka får man tävla med??

J

jjeg

Har läst lite trådar....om barocksadlarna, ska själv köpa en, men inte bestämt mig ännu, helst vill jag ha flera ;) ...men man kan ju inte få allt. Rider nu med en dressyrsadel , men trivs inte alls i den, får hela tiden korrigera sitsen.Stör hela ridningen.
Kom bara att tänka på när jag läste alla trådarna och inlägg, är det någon som vet om man får tävla i dessa barocksadlar....man vet ju inte, någon gång i framtiden så....vill man kanske ställa upp i nån dressyrtävling, så står man där med en sadel som inte är tillåten att tävla i , skulle va´lite snopet :confused: ÄR DET NÅGON SOM VET DETTA???????

Sv: Barocksadlar....vilka får man tävla med??

Du får inte tävla med någon typ av barocksadel. Enligt TR måste man ha en sadel av engelsk typ när man tävlar dressyr.

Tråkigt nog. Varför inte egentligen. Vad är det som är så hotande med en kulturell mångfald? :confused:

Det har inte att göra med kulturellt mångfalld. Hemma och på uppvisningar får du sätta på dig och din häst precis vad du vill. Men på en dressyrtävling finns reglerna att alla ska ha likadan utrustning för att domarna inte ska behöva ta hänsyn till utrustningen på varje ekipage i sin bedömning. Det är likadant med ryttarens klädsel.
På en westerntävling skulle väl ingen komma på idén att rida med en engelsk sadel t.ex.

Men varför skulle dommaren bry sig om vad för typ av sadel man satt i egentligen? Väljer man en sadeltyp som försämmrar ens sits så är det vell upp till en själv? Dommarna ska ge poäng efter sits, inte vilken sadeltyp man har.

Håller med.
det är en sak med bett, som ju kan påverka en hel del, men sadeln kan ju inte annat än passa mer eller mindre bra.

Du får ju starta dressyr med en hoppsadel om du skulle vilja, varför inte med en annan modell.

Så stor skillnad är det väl ändå inte mellan sadlar, eller? Jag vet inte. Har man en sådan enorm fördel av att ha t ex en barocksadel att man inte kan jämföra det med att rida i en engelsk?

ja det är för jävligt , enligt mig . Tänk om man inte kan rida av fysiska problem i en engelsk sadel? Ja enligt mig finns det för många Tänk om........ska dessa inte kunna tävla då?????Som bett tex. min häst vägrar ha ett ledat bett i sin mun, ska jag då starta i dom högre klasserna direkt? Då får man ha kandar???? Men det gillar inte min häst heller....får jag då rida på blank stång eller oledat bett.?

Varför rider inte alla då i en "barocksadel? Om det är så himla bra och ska vara en fördel.

Eftersom alla är olika individer så tycker man ju att det viktiga är att den utrustning som passar just för mig och min häst ska vara det som gäller.Alla kan ju köpa den utrustning som dom vill?hur skulle det bli om man tränar med en barocksadel och sen ska tävla i en "vanlig sadel" . Nä det är inte klokt!!!

Eller ska vi som har problem,tex med ryggen rida i nån sorts handikappgrupp på tävling då eller.. f-n va´arg jag blir.

Utrustningsregelerna för dressyrtävling kan verka underliga för många, särskilt för de som aldrig har tävlat. Dressyrtävling startades av militärerna, som alla red i uniform och likadan utrustning på hästarna. När civila började deltaga fick dom då använda "civil" uniform lika för alla, precis som militärerna. Traditionen har sen fortsatt så.
Tycker ni detta är fel kontakta dom som skriver reglerna och föreslå ändringar.

Till jjeg: det är ingen som tvingar dig att tävla. Vill du göra det får du nog finna dig i de regler som finns.

Låner en svar-knapp.

Til informasjon kan man ikke starte med en spangsal heller, iallefall ikke internasjonalt. Som Bobo sier, hører en dressursal av engelsk type til 'uniformen', på lik linje med resten av utstyret og bekledningen. Om man vil ha det endret, bør man kontakte FEI, da de nasjonale reglementene som regel bare en en oversetting av det internasjonale.

I henhold til det internasjonale reglementet kan man starte med rett (uleddet) bitt. Det samme i Norge. Ville vært rart om man ikke kunne gjøre det samme i Sverige, men jeg kjenner ikke det Svenske reglementet i detalj så dette vet nok dere bedre enn meg.

Om det kommer noen fra de 'Spanske' landene inn i dressurkomitten i FEi, kansje man da får en endring slik at man kan starte med 'Spansk sal'? Hvem vet, det burde jo ikke være utstyret det kom an på. Men det er også et poeng at salen ikke skal være for dominerende, og faller iallefall dem med mye dekorasjoner ut.

Senast ändrad av en moderator:

bobo skrev:
Utrustningsregelerna för dressyrtävling kan verka underliga för många, särskilt för de som aldrig har tävlat. Dressyrtävling startades av militärerna, som alla red i uniform och likadan utrustning på hästarna. När civila började deltaga fick dom då använda "civil" uniform lika för alla, precis som militärerna. Traditionen har sen fortsatt så.

Till jjeg: det är ingen som tvingar dig att tävla. Vill du göra det får du nog finna dig i de regler som finns.

Oj oj! Trodde detta var ett diskussions forum, där man kan diskutera lite hit och dit. Visst tycker jag att det är konstiga regler, men inte tror jag att heller att det tyvärr är någon som lyssnar på vad jag säger om jag hade skrivit till Ridsportsförbundet.

Visst! Det var militärerna som började. Men herregud, kanske skulle vi hålla på att stiga upp på en sida fortfarande bara för att militärerna en gång hade sitt svärd på den andra sidan? Militärerna i all ära, men de använder ju inte ens hästar längre. :smirk:

Men funktionshindrade ryttare kan få dispens att rida på tävling med tex särskild sadel eller annorlunda betsling om dom måste ha det för att kunna rida i den tävlingsgrenen.

/Kung Tulle

Synd på formuleringen. Hade det stått handikappade, så hade jag kunnat skylla på förståndshandikapp om jag vill tävla i min bomlösa stjärtlapp. :D

Senast ändrad av en moderator:

Antti skrev:
Synd på formuleringen. Hade det stått handikappade, så hade jag kunnat skylla på förståndshandikapp om jag vill tävla i min bomlösa stjärtlapp. :D
Ha ha... jag föll av stolen, så nu har jag nog också nån skada efter det.. men du förlängde mitt liv en hel del igen, tack för det!!!
:banana:
PS. Jag gillar din nya avatar! Mitt i prick!!! :)

bobo skrev:

Ja, du bobo. :confused: Vad då ingen tvingar dig att tävla, det var lite elakt .... .Det är ju bara så att det kanske finns människor som väldigt gärna vill tävla men hindras pga vissa regler och paragrafer.Svårare än så är det inte. Det är lätt att ha åsikter och vara spydig när man inte varit i samma sits.....

Jag är inte spydig. Men OK; vänder på det och säger "det är frivilligt att tävla". Alla tävlingar har sina regler som man måste följa.

bobo skrev:
Jag är inte spydig. Men OK; vänder på det och säger "det är frivilligt att tävla". Alla tävlingar har sina regler som man måste följa.
Så då tyder jag det som om du inte har någon som helst förståelse för dessa problem som många har??? Då ska jag alltså inte kunna tävla , är det rätt ,tycker du? Visst måste du ju hålla med om att reglerna är lite väl kontrollerade, som mycket i vårt avlånga land.
Tänk så här du rider och tränar för att så småningom kunna starta i en tävling, upptäcker att din häst inte jobbar lika bra med dessa ledade bett. du lägger ner en förmögenhet på olika bett och ingenting funkar så får du tag i ett oledat bett och hästen slutar tugga,gapa och jobbar på riktigt bra. skillnaden är enorm. Sen har ryttaren tex problem med sin rygg/bäcken och har jätteproblem med dessa engelska sadlar( vilket är vanligare än man tror , ärligt talat .....hur många får inte kämpa i motvind i dessa engelska sadlar och en korrekt lodrät sits????), det finns då inga allternativ för oss med problem.eller hur funderar du?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama