Barnvakt eller ta med?

Syrran!

Trådstartare
Vi har lite funderingar och vill gärna höra andras syn på saken.

Hur gör ni när ni är bortbjudna och erat/era barn eventuellt ska följa med? Risken är ju att det blir sent och barnet vill sova.

Åker ni hem innan läggdags?
Låter ni barnet somna där ni är och väcker det när ni ska hem? (Och hoppas på att barnet somnar om när ni kommer hem...)
Struntar ni i att ta med barnet och fixar barnvakt i stället?

Det vore intressant att höra hur ni andra gör!

Sv: Barnvakt eller ta med?

Vi har alltid tagit med oss barnen om det inte varit en ren "vuxenfest" vi varit bjudna till. De får somna där borta, ofta har ju även de personerna barn, och sedan tar vi hem dem och lägger dem.
Vi har aldrig haft problem med att de inte somnat om.

Hej!

Ännu så länge har Martin alltid följt med på festerna (som iof varit familjära). Han har då fått somna där och så får han somna om hemma igen. Detta har gått bra :)
Men nu så har vi blivit bjudna på "riktig" fest i slutet av november och detta är även på annan ort ca 10 mil hemifrån. Då kommer Martin att få vara hos sin farmor under kvällen/natten och så hämtar vi honom igen på fm dagen efter. Han kommer då att vara drygt 6,5 månad och har en trygg och bra relation med sin farmor som han träffar varje dag. Skulle det vara så att det inte går bra så får hon ringa så kommer vi hem då en av oss kommer att vara nykter och kan köra!

Förtydligar: Självklart menar jag "barnvänliga" tillställningar! Är det vuxenfest ordnar vi givetvis barnvakt.

Skönt att era barn brukar somna om. Jag har ingen aning om ifall Theo gör det... Och jag lär ju inte få veta det om vi inte provar... :idea: Jag är nog lite "rädd" att vi ska förstöra hans underbart bekväma dygnsrytm, men det kanske inte alls påverkas?

Gärna fler åsikter och erfarenheter!

vi har alltid åkt hem sent för vårt barn har aldrig somnat "bara så där". Inte ens som nästan nyfödd :D

Det beror nog helt och hållet på vilket slags barn man har...

När Sam var 4 månader var vi hemma i Sverige och på en kompis examensfest. Vi sov över på ett helmysigt gästgiveri. Sam blev såklart dötrött och jag försökte lägga honom på alla möjliga vis. I vagnen, i famnen, att amma i sängen mm. Killen som normalt sett somnade runt 20-snåret var fortfarande klarvaken halv ett på natten. Då gick jag upp och la mig med honom och han somnade pang bom.

Sen dess har vi typ sovit hemma :D

De få gånger vi varit på fest har det varit vuxenfest och vi har haft barnvakt, eller så har festen varit här och då har han ju somnat utan problem.

Vi har alltid tagit med vår son, som ännu bara är knappt 6 månader, de gånger vi varit bortbjudna (middagar o dylikt, förutom ett bröllop).

Han byts till pyjamas och bäddas ner på lämplig plats (oftast i insatsen till vagnen) vid sin vanliga sovtid och packas sedan ner i bilstolen vid hemfärd och somnar då om igen.

Han har lätt för att somna om ännu sålänge så har han vaknat när vi kommit hem och bäddat om honom, så har han snabbt somnat om igen.

Vi får se hur det blir när han blir äldre, men ännu sålänge har det gått jättebra :)

Den äldsta kan somna i vilken festlokal som helst... Hon har legat och sovit i en korridor på filtar och saker, i rummet bredvid hade de kareoke tävling... Hon har hängt med nästan överallt sen hon var riktigt liten, när hon hade vagn så var det oftast bara att stoppa ner henne i den och bädda om så somnade hon, när hon blev större så har hon sovit på något soffa eller madrass.
Lillebror är lite kinkigare, mycket tror jag för att vi har inte varit borta lika mycket med honom, men å andra sidan så sjalade jag honom så var han trött så var det bara att gå och gunga 10 min så sov han som en stock, och sedan sov han antingen i sjalen eller om man stoppade ner honom i en vagn. Senare har han somna i vagnen utan några större problem. Nu är han 4 år och är vi borta och han är trött somnar han antingen i min eller pappas famn, eller framför en tv... Men vi har aldrig försökt tvinga dem att sova, förutom när de var små, då ser man ju att de är övertrötta och man måste få dem att komma till ro, utan de har fått hålla igång. Lillebror höll igång samma fest som syrran sov i en korridor till 01 innan vi var så trötta att vi ville sova, då var han tvärarg för han ville leka mer... :crazy::D Men sen sov han till nästan halv tolv dagen efter! :D

Vi har inte tyckt att det har spelat så stor roll om de är uppe längre på helgerna, men då fungerar det att lägga dem vettigt på söndag kväll så de orkar upp mån morgon.

Mina barn har alltid följt med, men så har (hade) de alltid lätt att somna överallt också.
När sonen var litet äldre (runt 3-4-5) så var han vaken när han följde med - inget problem det heller.

Tack för era svar!

Anledningen till att jag frågade är att vi är bjudna på Glöggafton hos goda vänner, och barn är absolut välkomna! Det är inte högljutt, det är en salig blandning av barn (i alla åldrar) och vuxna. Detta är i början på december. Sen blir det Julafton och den dagen kommer nog inget vara sig likt... Efter jul är det dags för Nyårsafton, och även då är vi bjudna på fest där vi kommer att få ta samma beslut igen. Det känns som att det blir så mycket.

Jag funderar på för "vems skull" vi tar med honom, om vi bestämmer oss för att göra det? Självklart vill jag umgås med mitt barn så mycket som möjligt och jag vet ju att de som har fest och de som är på fest gärna vill träffa honom, men vilken "rätt" har jag som förälder att bestämma det? Självklart har jag all rätt att bestämma det, men det känns inte helt ok.

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, för jag förstår inte riktigt själv hur jag menar... :p Jag tycker bara det är "fel" att åka på fest, lägga Theo där och sen väcka honom och ta hem honom. Är det verkligen det bästa för honom? Jag tror absolut inte att han tar nån som helst skada av det, men han måste ju undra, i alla fall för stunden, vad det är som pågår.

Vi har i alla fall bestlutat oss för att fråga om vi kan få barnvakt när det är Glöggfest. Går inte det får vi ta med honom och se hur det går. Jag kommer dock troligen inte kunna slappna av och ha roligt när jag känner att jag inte gör det (jag tycker är det) bästa för Theo... Antagligen kommer det trots allt att lösa sig på bästa sätt. Jag har bara en dålig ovana att se det krångliga i nya situationer...

Ni får gärna tala om för mig att jag är överdrivet nojig! :p

Rasmus har följt med överallt och somnat antingen i min eller pappas famn, i soffan mellan oss, i någon säng eller hans vagn. Han har aldrig vaknat när vi åkt hem!

De enda gångerna han inte har varit med är när vi vart på kryssning, min pappas 50 års fest och makens kusins 20 års fest. Alldeles för högljutt och för mkt alkohol!

Annars uppskattar han att åka med på fest, han är ju så himla social och njuter lika mycket av god mat som vi gör :)

Tror du inte han tycker det ar lite skoj ocksa? Klart man slappnar av mer om man inte har barnet med sig, men om det skulle bli helkaos kan man ju faktiskt aka hem.

Tror du inte han tycker det ar lite skoj ocksa? Klart man slappnar av mer om man inte har barnet med sig, men om det skulle bli helkaos kan man ju faktiskt aka hem.

Nja, skoj vet jag inte om han tycker det är! Än så länge är han bara drygt 7 månader och ibland kan han vara lite ledsen när det är mycket nya personer.

Tyvärr vaknar han alltid vid förflyttningar, t ex från bilen till vagnen. Sker det på dagtid så brukar han inte somna om, oavsett om han sovit fem minuter eller 20 minuter. Hur det blir på kvällen/natten vet vi inte än. Jag tror visserligen att han somnar om, men är absolut inte säker.

Min egen helt amatörmässiga undersökning när det gäller barn och hur det fungerar att ta med beror helt och hållet på hur mycket föräldrarna har gjort det, är det första gången borta på en fest så kommer det självklart att ta längre tid att somna, var oroligare osv men det kommer inte att bli bättre ju äldre de blir utan enbart med "träning" i att vara borta.

Vi har aldrig haft särskilt lätt att få barnvakt, så det har varit får barnen följa med eller stannar en av oss hemma, eller båda två... På en lugn glöggfest med vänner och fler barn skulle jag självklart ta med barnet, de brukar tycka att det är roligt att titta på andra barn om inte annat...

Da tycker jag den lugna gloggfesten verkar jattebra att borja med. Satsa pa att ha barnvakt pa nyar istallet!

Da tycker jag den lugna gloggfesten verkar jattebra att borja med. Satsa pa att ha barnvakt pa nyar istallet!

Nyår kommer nog vara ännu lugnare än glöggfesten! Då kommer det vara färre folk med barn mellan 0-1½ år! Och barnvakt på nyår lär inte bli lätt att fixa!

Men jo, vi måste ju testa nån gång... :crazy:

Min egen helt amatörmässiga undersökning när det gäller barn och hur det fungerar att ta med beror helt och hållet på hur mycket föräldrarna har gjort det, är det första gången borta på en fest så kommer det självklart att ta längre tid att somna, var oroligare osv men det kommer inte att bli bättre ju äldre de blir utan enbart med "träning" i att vara borta.

Vi har aldrig haft särskilt lätt att få barnvakt, så det har varit får barnen följa med eller stannar en av oss hemma, eller båda två... På en lugn glöggfest med vänner och fler barn skulle jag självklart ta med barnet, de brukar tycka att det är roligt att titta på andra barn om inte annat...

Ja, i värsta fall får vi väl åka hem tidigare. OM vi nu inte lyckas få barnvakt.

Det kan inte mer an bli kaos. Och da far ni ha en b-plan.

Jag ar lite likadan, blir halvt stressad om det inte gar som jag planerar. Men jag forsoker slappna av och tanka att det ar inte hela varlden om det blir tokigt ibland. Och det lustiga ar att det gar jattebra for det mesta!

Det kan inte mer an bli kaos. Och da far ni ha en b-plan.

Jag ar lite likadan, blir halvt stressad om det inte gar som jag planerar. Men jag forsoker slappna av och tanka att det ar inte hela varlden om det blir tokigt ibland. Och det lustiga ar att det gar jattebra for det mesta!

Det dumma är ju om jag föröver min oro på Theo. :crazy: Det bästa vore att Mark åkte själv med Theo första gången! :idea: Då går det garanterat hur bra som helst! :o

My har alltid följt med, både på "vuxenfester" och mer barnvänliga tillställningar. När hon var riktigt liten spelade det ju ingen roll var vi var, hon sov när hon var trött och var vaken när hon ville.

Nu är hon 9,5 månad och det är lite krångligare att ha med henne på fester. På familjära tilsltällningar brukar hon få följa med, vi byter om till pyjamas och ger kvällsvälling och så får hon somna där, och lyfts sedan med när vi åker hem (hon brukar sällan vakna av det). Det fungerar bra, men det är ju såklart lättare att som förälder slappna av om hon inte är med. Vi lämnar henne inte till barnvakt på kvälls/nattetid ännu dock , utan i så fall är någon av oss hemma med henne.

//Julia

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar