Barnvagn som funkar på landet!

A

aenglah

Nu är man i vecka 27 och har precis börjat knalla in i varenda barnvagnsaffär för att känna, titta och fundera.
Men jag tycker bara man blir ännu snurrigare.

Vad har ni för barnvagn och har den funkat eller blev det ett ångestköp så här efteråt?

Jag är sugen på en trehjuling av den anledningen att jag har två hundar i koppel i ena handen så det är bra om vagnen är lätt och lättstyrd.

Sv: Barnvagn som funkar på landet!

Jag är helt såld på Urban Jungle ( en trehjuling ).

Efter att ha kört en UJ i all sorts terräng med hund i koppel så är jag så himla säker på att det kommer bli en guldvagn för oss :)

Tillägger:

Tar sig med lätthet fram på grusvägar, elljusspår, i snö och annan terräng.

Underbar att köra i staden när det är mycket folk, inne i butikerna är den rena gudagåvan :D

Senast ändrad:

nackdelen med UJ (som är en stoooor nackdel för mig) är att barnet sitter vänt från dig i sittdelen, dessutom är liggkorgen liten! Min son är 6 mån och börjar vilja sitta upp. Jag skulle ALDRIG ha honom vänt utåt!

Vi har en ELJ city cross. Den funkar alldeles utmärkt i skog och mark och även i stan. Den blir liten när man fäller ihop den och den väger inte ett ton! Vi är i alla fall väldigt nöjda!

Tänk om man kunde låna ett barn och vagn i affärerna och sedan köra runt en dag :D

Jag var ju helt såld på en Teutonia s3 Spirit.
Men just nu står det mellan en Urban Jungle och en Quinny Freestyle för oss.

Men efter att ha läst om tester på internet så lutar det mot en Quinny.

Bugaboo Cameleon 8700 kr, betyg kvalitet: 0 betyg hanterbarhet: 0
Stokke Xplory 7000 kr, betyg kvalitet: 2,0 betyg hanterbarhet: 1,7
Chicco S3 6000 kr, betyg kvalitet: 4,0 betyg hanterbarhet: 3,5
Urban Jungle 6000 kr, betyg kvalitet: 2,0 betyg hanterbarhet: 4,7
Brio Tridem 4000 kr, betyg kvalitet: 3,5 betyg hanterbarhet: 3,8
Quinny Freestyle Comfort 4000 kr, betyg kvalitet: 3,5 betyg hanterbarhet: 3,7
Travel Jogger Easy Drive 2500 kr, betyg kvalitet: 3,5 betyg hanterbarhet: 3,7
Graco Expedition 1600 kr, betyg kvalitet: 0 betyg hanterbarhet: 0

http://www.testfakta.com/downloads/sittvagnar06.pdf

Ja precis, det är en nackdel och då får man helt enkelt väga fördelar vs nackdelar och beslutet måste man själv ta.

Huvudsaken är ju att man själv är nöjd med sitt val av vagn :)

Min brio duo kombi är skitbra på landet. Inte så bra i små affärer i stan dock. Men att gå med hundar tror jag inte egentligen spelar någon roll med tre eller fyra hjul, man svänger inte så snävt på landet ändå.

Min kompis har en trehjuling och hon tycker att den blir lite väl lättstyrd när hon är ute med hunden som drar till i kopplet då och då.

Jag har en EL City cross och den är varken liten, lätt eller smidigt. Men jäkligt bekväm när man går i terräng och har dragande hundar. Jag har dock kompletterat med en stadsvagn som väger 7 kg och tar sig fram och in överallt.

Jag har en 7 år gammal Teutonia, har hunnit glömma vad modellen hette :o men det är med 4 rejäla lufthjul, den har fungerat alldeles utmärkt för oss på landet. Jag har också en gaaaaammmal Emmaljunga (runt 20 år) med massiva gummihjul och även den har funkat utmärkt här - även att transportera mindre mängder vatten till hagarna på (små dunkar på underredet...)

Jag har en Emmaljunga city cross och är verkligen supernöjd med den. Den är lätt att fälla ihop, väger inte så mycket och lättstyrd. Ofta ute och går med hunden på knaggliga grusvägar.

Jag har en Carena free(http://www.carenababy.com/CARENA/Sweden/START), bor på landet och har hund, och tycker att den fungerar kanon! Den är inte för stor för att gå i affärer med, och inte för liten. Den har lite större däck vilket gör att den tar sig fram bra på leriga grusvägar. Den är lätt att fälla ihop och inte tung.
Den har dock 4 hjul, men efter att ha provat min svägerskas 3-hjuling så har jag fått klart för mig att den svänger alldeles för lätt för mig, om hunden drar till lite i kopplet så svänger den direkt.
Men det är ju helt klart en smaksak. Om jag bodde i en tätort och inte hade hund så skulle jag nog gärna ha en trehjuling.

Vi hade en Basson och jag älskade den av hela mitt hjärta. :laugh:
När första sonen föddes bodde vi i stockholms förort men var ofta ute i skogen på mer elelr mindre obefintliga stigar eftersom vi hade två hundar. Stor lufthjul som tog sig fram överallt. Hård ligginsats och möjlighet att vända sittdelen så man kunde ha barnet mot sig och sedan ifrån sig.

När andra barnet väntade flytta vi till alndet och gick överallt på guppiga gamla skogsmaskinsvägar osv. Vagnen klara allt. Andra barnet kom och använde den plus att vi faktiskt vid några tillfällen kasta i båda ungarna om den stora var trött.

Vagnen användes till 3 barn och såldes sedan vidare. Helt suverän vagn som då 2001 var ganska ny på marknaden. Upplevde den som stadigare än både emmaljunga och brios vagnar. nackdelen var att den är ganska stor ihopfälld så för att få in den i saabens bagage blev vi tvugna att ta av hjulen vilket man gjorde väldigt enkelt.

Om jag fick fler barn skulle jag gladeligen köpa en ny Basson

Jag kanske hallucinerar men är inte dom trehjuliga lite mer lättvälta? Det är då vad jag hört från dom bekanta som testat sådana. Vet ju inte vad du har för hund eller hur väldresserad den är i koppel. Med mina två 35-kilosdamer, båda relativt vidriga att ha i koppel, men tack och lov nästan aldrig behov av detta, skulle jag aldrig vilja ha färre än fyra hjul av den anledningen!

Sen så tycker jag det är så äckligt mycket pengar att lägga på en ny barnvagn att jag bara ryser. 8000:- ! Det får man ju för sjutton en bil för, eller en häst! Jag är så evinnerligt nöjd med min Brio kombi som köpts begagnad för en bråkdel av detta. Den har stor, rejäl liggdel som gör att man rymmer en åkpåse typ Voksi. Sonen, född i augusti, kommer antagligen att kunna ligga i den hela vintern!

Har luftfyllda "mountainbikedäck" på den så den tar sig fram bra i terräng också. Var i lingonskogen med den i höstas tex!

Visst är den lite bökigt stor när man är i stan, men nu är det ju inte mitt största intresse att strosa och shoppa, så de få gångerna det händer så får det gå ändå.

Fundera över vad som är viktigast! Att barnet kan ligga i den efter två månaders ålder, att den inte välter, att den är lättkörd i affärer eller går in i minimalt bagage. Är ju olika vad man har för behov liksom!

Visserligen drar inte min hund alls i kopplet ( när hon går kopplad ), men fördelarna med 3-hjulingen för oss är överhängande :)

Vill man inte att 3-hjulingen ska svänga så kan man låsa framhjulet och :)

Smaken är dock som baken och huvudsaken att man själv är nöjd ...

Allmänt:

Självklart blir dock en 3-hjuling mer lättvält än en 4-hjuling, det säger sig själv.

Vissa 3-hjulingar är mer lättvälta än andra, UJ upplever jag ändå som väldigt stabil ( iaf de nya modellerna )

Senast ändrad:

Sättet att kompensera är att bredda bakhjulen på trehjulingen vilket kan göra den svårkörd i smala passager. Dottern har just köpt en quinny får se hur den fungerar när det blir skarpt läge.
PL

Skarpt läge ?

Ja dom har breddat bakhjulen på nyare modellerna av Urban Jungle, gillar man det inte så är det inget som tvingar att köpa en 3-hjuling.

Hittills har jag inte stött på någon sådan trång passage där jag inte skulle komma mellan med UJ men med en vanlig 4-hjuling av större kaross :)

Jag har en trehjuling, Teutonia Spirit S3. Jag har aldrig haft problem att ta mig fram i affärer. Och då är jag i köpcentrum några gånger i månaden.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka