Barnuppfostran - vad tycker ni?

Empati är att förstå andra människors känslor och inte att själv känna dem.
Många blandar ihop det där.

De egna känslorna inför andras situation har inget med empati att göra alls då de är just egna känslor och inte andras.
Nja skulle jag säga. Jag känner empati för att jag kan leva mig in i andras känslor.

Empati är att förstå andra människors känslor och inte att själv känna dem.
Många blandar ihop det där.

De egna känslorna inför andras situation har inget med empati att göra alls då de är just egna känslor och inte andras.

Det är växlingen mellan det intellektuella och känslomässiga som utgör empati. Enbart tankar utan affektiv koppling är inte empati, lika lite som enbart känslor utan kognition är empati.

Har du ingen empatikänsla alltså?

Nu var det ju inte mina egna känslor jag skrev om. Snarare försökte jag problematisera det där sättet att liksom berömma sig själv för att man blir ledsen när ens barn blir ledset.

Jag tror att de flesta (närvarande) föräldrar hamnar där då och då, men det betyder inte att jag tror att det direkt är några pedagogiska höjdpunkter eller något att vara stolt över och skapa en idé om hur empatisk och kärleksfull man själv är utifrån.

Vet inte om det blir klarare med detta men...
Ett utmärkande drag hos Psykopater är frånvaron av att känna empati. Det innebär inte att de inte förstår att andra människor har känslor och är ofta väldigt duktiga på att spela på andra människors känslor för att vinna fördelar. Det har visat sig att de saknar en del i frontloben bl.a. där förmågan till känslor finns. Kan rekommendera BBCs dokumentär om Psykopater om ni inte sett det.

Rolle
IpL

Nu var det ju inte mina egna känslor jag skrev om. Snarare försökte jag problematisera det där sättet att liksom berömma sig själv för att man blir ledsen när ens barn blir ledset.

Jag tror att de flesta (närvarande) föräldrar hamnar där då och då, men det betyder inte att jag tror att det direkt är några pedagogiska höjdpunkter eller något att vara stolt över och skapa en idé om hur empatisk och kärleksfull man själv är utifrån.
Men vari ligger problemet att jag känner med mitt barn?

Att jag får ont i hjärtat när jag ser att mitt barn är förtvivlat? Vad är fel med det?

Och vad är i så fall motsatsen och det korrekta sättet att känna enligt dig?

Vem känner inte med sitt barn när det blir besviket? Klart som f-n att det hugger till i hjärtat om ens barn blir ledset för något. Så känner jag och de som inte kan leva sig in i och känna så för sina barn vill jag helt enkelt inte ha i min närhet öht. Det handlar inte om sorg eller att man gråter och har sig, det handlar om att den man älskar mest av allt i hela världen är ledsen och då är det svårt för mig att inte kunna vara medkännande. Exakt samma sak som jag blir glad om min dotter är glad. Det innebär inte att jag inte har egna känslor och kan bli glad och ledsen för saker som inte alls rör min dotter.

Sen skulle jag nog vilja beskriva det som sympati snarare än empati. En mycket skicklig psykiater på mitt jobb förklarade orden empati och sympati på ett väldigt lättförståeligt sätt:
"Hannibal Lecter (När lammen tystnar) har en oerhörd empatisk förmåga, dock är han ju inte en särskilt sympatisk person".

Senast ändrad:
Nej det är frånvaron av sympati.

Empati används ofta felaktigt i språket.

Jo det är snarare så att man saknar skuld, skam och ånger och det kan ju vara en följd av att man inte känner empati. Empati är ju förmågan att uppleva och förstå känslor. Psykopaten förstår känslor men kan inte uppleva dem, därför borde de inte kunna känna full empati.

Filosoferar
Rolle

Jag vet inte jag..

Älskar mina barn över allt annat och har haft hjärtknip många gånger, men hjärtknip för att nån av dem i besvikelse över att inte få (göra) vad de vill och därmed grinat och fått nått typ av hizziefit? Nej, det har jag aldrig haft även om jag förstått varför barnet varit besviket.

Givetvis har jag tröstat och förklarat såna gånger och inget av mina numera 2 vuxna och en tonåring barn skulle påstå att deras mamma är kall, osympatisk eller oempatisk.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 140
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar