Kyla är en benämning jag använder för att beskriva en förälders oempati. För det är så det känns; för barnet.
Och det är inte vad jag pratar om, även om det givetvis existerar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kyla är en benämning jag använder för att beskriva en förälders oempati. För det är så det känns; för barnet.
Känner du ingenting om någon annan är riktigt ledsen (barn eller vuxen)?
Med tanke på upplägget i TS, har kritiken/konflikten ngt att göra med att 20-åringen "bara" är halvsyskon till 7-åringen? Jag har nämligen så svårt att se att det äldre syskonet gjort något annat än engagerat sig i sitt småsyskons intresse - något hen ska ha enormt beröm för i mitt tycke! - så jag undrar om det finns något annat i grunden som spökar i det hela?
Jag tycker att det äldre syskonet har gjort något berömvärt! Visst är det jättejobbigt när en sjuåring förlorar greppet och bara vill reagera mot "orättvisa", men att ta ut det på någon som faktiskt försökt vara engagerad och bry sig om sjuåringen är mig helt främmande, ärligt talat...
Det är inte frågan om att någon annan har tappat en glass. Det är frågan om att ens barn blir förtvivlad.Men herregud - om man inte har hjärtknip så är man alltså inte kapabel att känna empati för andra?! Men nu får väl folk ändå ta och hejda sig och komma på besök i verkligheten.
Jag får hjärtknip när jag tvingas ta bort en älskad hund som varit där för mig när jag på allvar haft det oerhört svårt. En tuff separation för alltid som ger mig hjärtknip en tid framöver.
JAG får hjärtknip för att JAG har svårt i processen. JAG får inte hjärtknip av att ANDRA har det tappat sin glass.
Personligen tycker jag det låter som ett typiskt fall av den kränkta svensken. Starkt överdrivet. Ungen tappar sin glass på marken, blir besviken och gråter - och föräldrarna får hjärtknip?!
Jag har så här långt i denna tråden inga som helst problem att förstå att en hel generation håller på att bli totalt söndercurlade. Det är nog snarare förvånande att/om någon kommer ut fungerande...
Men herregud - om man inte har hjärtknip så är man alltså inte kapabel att känna empati för andra?! Men nu får väl folk ändå ta och hejda sig och komma på besök i verkligheten.
Jag får hjärtknip när jag tvingas ta bort en älskad hund som varit där för mig när jag på allvar haft det oerhört svårt. En tuff separation för alltid som ger mig hjärtknip en tid framöver.
JAG får hjärtknip för att JAG har svårt i processen. JAG får inte hjärtknip av att ANDRA har det tappat sin glass.
Personligen tycker jag det låter som ett typiskt fall av den kränkta svensken. Starkt överdrivet. Ungen tappar sin glass på marken, blir besviken och gråter - och föräldrarna får hjärtknip?!
Jag har så här långt i denna tråden inga som helst problem att förstå att en hel generation håller på att bli totalt söndercurlade. Det är nog snarare förvånande att/om någon kommer ut fungerande...
Jag tror att det är väldigt mycket bättre för både barn och vuxna om föräldern lyckas hålla isär personerna (sig själv och barnet) lite mer än så.
Dels för att det blir en satans frigörelseprocess för båda med åren om de är sammanblandade. Dels för att jag inte tror att man ger sina barn det bästa stödet genom uppväxten om man själv får ont när de har ont, så att säga.
Precis. Det handlar både om att förstå barnets känsla och att förstå det ur barnets perspektiv.för barnet så är känslan lika stor och jobbig att hantera
Precis. Det handlar både om att förstå barnets känsla och att förstå det ur barnets perspektiv.
Jag är rädd att det inte är ett missförstånd, @lil-sis. Jag hoppas att jag har fel.
En tur i matbutiken igår visade en mamma som på ett mycket snabbt sätt lärde in helt fel beteende hos sin avkomma, som var placerad i kundvagnen. Så fort mamma tittade bort (för att lokalisera rätt ost t ex), började ungen rabbla mamma, mamma,mamma,mamma i all oändlighet men i rätt volym (relativt diskret). Mamma tar osten varpå ungen skriker i falsett så hela stora Willys butiken håller på att gå sönder, mamma vänder sig omedelbart och säger "men oj så duktig du är, vad du kan bra" med kuttrande röst. Uppmärksamhet OCH beröm.
Efter tre gånger hade ju ungen gått direkt på falsettrösten så fort mamma inte höll ögonkontakt, väldigt behagligt för alla parter *not* Jag är helt övertygad om att mamma inte för en sekund reflekterade över vilket beteende hon belönade och snabbt lärde in. Och med det vill jag säga att det verkar vara hygglig många föräldrar (nej, detta är inte enda exemplet) som inte har en susning om vad de sysslar med.
Jag kan visst - utan problem om man ser till tidigare inlägg jag gjort i den här tråden - förstå att ett barn blir ledsen och besviken av att tappa glassen/ballongen. Men att gå från det till att få hjärtknip när barnet inte får exakt som han/hon vill och därför bli ledsen, upprörd och besviken - lång väg. Hoppas jag.
Ja, det är väl en sak - att förstå känslan. Men här verkar vi ju prata om att LEVA känslan.
Kalle har skrapat knäet så jag gråter för min smärta är så svår.
Att känna emapti är INTE att känna samma känsla. Förmågan att förstå andras känslor. Möjligen med en smula inlevelse som krävs för förståelse, men här i tråden har empati utvecklats till någon symbios med sin avkomma.
F ö känns det oerhört oempatiskt att inte kunna känna empati om man inte känner exakt samma som den som drabbas. Jag kan ju både bekräfta och förstå att någon är ledsen och besviken, utan att själv vara ledsen och besviken. Jag kan nog tycka att det är en bättre förutsättning för att vara en empatisk person, snarare än att tvunget behöva känna samma sak i alla lägen för att förstå och bekräfta andras känslor.
Jag vet inte hur det gick till egentligen. Troligen för att vi har olika sätt att uttrycka oss och olika grader av inlevelse.här i tråden har empati utvecklats till någon symbios med sin avkomma.
Efter som det var jag som skrev först att "Det gör ont i mitt hjärta när jag ser min sexåring förtvivlad" så antar jag att det startade debatten.Ja, det är väl en sak - att förstå känslan. Men här verkar vi ju prata om att LEVA känslan.
Kalle har skrapat knäet så jag gråter för min smärta är så svår.
Att känna emapti är INTE att känna samma känsla. Förmågan att förstå andras känslor. Möjligen med en smula inlevelse som krävs för förståelse, men här i tråden har empati utvecklats till någon symbios med sin avkomma.