Är inte "det gör ont i mammahjärtat" ett uttryck för att man egentligen förstår ett barns känslor av besvikelse och ledsenhet?Efter som det var jag som skrev först att "Det gör ont i mitt hjärta när jag ser min sexåring förtvivlad" så antar jag att det startade debatten.
Så nu inte bara curlar jag bort mitt barn utan lever tydligen i någon form av symbios med barnen bara för att det faktiskt gör ont i mitt hjärta när jag ser att mitt barn är förtvivlat.
Hur någon kan få en vanlig sund föräldrakänsla för sitt barn till curling, symbios och alla andra möjliga negativa egenskaper är för mig en stor gåta.
Det lustiga är att mina söndercurlade symbioser är bland dom tuffaste barnen jag vet. Dom gråter inte för minsta lilla, dom är våghalsiga och orädda att ta risker. Extremt lätta att lämna bort till andra och ganska så oberoende av både mamma och pappa. Struntar totalt i att mamma eller pappa försvinner utom synhåll och alla tre barnen tar mer än gärna egna obevakade utflykter i samhället (till min stora fasa).
Faktum är att jag tycker att de flesta andra barn är ganska så mesiga i förhållande till mina.
Många gånger har jag önskat att mina barn vore i alla fall liiiite mer rädda av sig och en aning mer beroende av oss föräldrar.
Detta av den enkla anledningen att sådana barn är mycket lättare att hantera.
När storebror slängde dotterns fjärrkontroll till den radiostyrda bilen i golvet så blev hon hemskt ledsen (förstås), men jag kunde inte laga kontrollen hur mycket jag än ville göra det. Jag åkte inte in och köpte en ny radiostyrd bil åt henne, men det sved lite i mitt hjärta för att hon var ledsen och jag förstod hennes känsla. Ett uttryck för förståelse och för att man faktiskt inte vill att barnen ska råka ut för saker. Självklart betyder inte det att jag satt och grät med tösen, det betyder ju bara att jag älskar min flicka och att jag tyckte synd om henne. Eller när hon blev hotad av en annan tjej i klassen för att hon skulle ge henne sin favoritnalle hon hade på skolväskan, jag tyckte synd om min dotter och blev så klart arg, men självklart känns det inte bra eller likgiltigt när barnen råkar ut för saker.
När barnen inte får som de vill, inte får godiset de vill ha, inte får åka till Liseberg osv osv så svider det inte i mitt mammahjärta direkt, men jag är fortfarande inte likgiltig eller kall för att barnet faktiskt är ledset.
På mina barns skolavslutning så sved det i mitt mammahjärta när min äldsta son så tydligt markerade att han vad ledsen för att han aldrig mer kommer träffa sin älskade lärare igen. Jag känner med pojken, jag förstår hans känslor, jag tycker till och med att det är BRA på ett sätt att han faktiskt känner så, men det betyder inte att jag grät för hans skulle, inte heller betyd3er det att jag inte tänker flytta. Detta ÄR livet. Detta ÄR vad man upplever hur gammal man än är och man måste låta barnen få uppleva det, men att det svider i ens hjärta när barnen är ledsna är inte alls konstigt och betyder för inte det minsta att barn får som de vill eller att jag lever i symbios med mina barn. När sonen betedde sig illa för att han var ledsen så sa jag ifrån eftersom ledsenhet inte är en ursäkt för att bete sig illa.
Mina barn får inte som de vill alltid, mina barn får inte bete sig illa för att de inte får som de vill, de får lära sig hantera känslorna och jag förstår att de känner på ena eller andra viset. Deras känslor är viktiga, ska inte viftas bort utan hanteras.
För mig är curling att barnen alltid får som de vill, aldrig behöver ta ansvar för sina känslor och handlingar, inte får konsekvenser när det gör fel, inte utsätts för livets händelser, slipper hantera svåra saker, skonas för död och sorg, besvikelse och ilska osv.
Jag blir glad när mina barn är glada, när de skrattar kan jag känna deras glädje och bli glad. När äldsta sonen fattade RÄTT beslut blev jag jävligt glad och stolt över honom och när han berättade hur bra det kändes för honom att göra rätt så blev jag glad för hans skull för det är skitbra att han äntligen kände som han gjorde.
Hur många här kan låta bli att le om det sitter ett gäng barn och skrattar på tåget eller bussen?
Detta var alltså typ kl också, @Tora