Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Sv: Barnsligt besviken, får inte matcha min fästman

Fast det där lät lite väl bittert. Bara för att ni inte äter middag bredvid varandra så innebär det ju inte att ni inte kommer att umgås. Man dansar ju, man umgås, man gör ju så mycket annat på ett bröllop än att bara äta middag. De 2-3 timmarna kommer du att överleva utan honom precis tätt intill dig.

Nu är han marschalk och då blir läget lite speciellt. Annars vill jag gärna matcha så att bilderna blir bra. ;) Dessutom är det roligare att planera vad man ska ha på sig ifall man får matcha.

Ja, jag tog kanske i där men just nu är jag lite bitter ;) Det är väl lite det jag också känner, att plötsligt blev det inte lika roligt att köpa klänning när jag inte får matcha utan bara ska köpa vad som helst.

Nej, jag fick inte veta att det fanns folk som gjorde så förrän jag råkade börja läsa forum. Man har ju en klänning som passar en själv färgmässigt och som man hittat och så har ens man den slips som han känner för den dagen trodde jag.

Och har man kavaljer på bal så har han ju svartvitt och jag färg.

Är det inte rätt naturligt att matcha färgen på klänningen och slips när man går tillsammans på en finare tillställning?

För mig låter det ganska krystat och som hämtat ur en amerikansk film.

Med Skottland som undantag, där känns det extremt krystat och som hämtat ur en skotsk film, men man kommer inte undan. Matchningen är ju då dessutom extremt ofri, och utgår från den tartan som gäller i mannens familj (käckt rödrutig, tex).

Du har mer rätt än du anar. :D

Fast snarare mannen i kilt med alla tillbehör, och kvinnan i vanlig klänning fast med någon form av markering någonstans på klädseln i samma tartan som mannens kilt. Enklast är om man har någon medalj eller orden med rutiga band, men det har jag inte. Jag har fått ha någon förbannad sjalhistoria, och då funkar i praktiken bara svart, grå eller mörkblå klänning till de eländiga rutorna, tycker jag.

Det ser inte klokt ut, men alla är likadant utstyrda, så man får se det som en maskerad.

Men brukar man inte ens matcha näsduken och klänningen? Och näsduken matchar ju slipsen så då blir allt matchat?

"Fästfolk" förekommer väl knappt nuförtiden? Jag har i alla fall ingen aning om vilka av mina ogifta vänner som anser sig vara förlovade, jag har heller ingen aning om vad det innebär att anse sig vara förlovad.

"Fästfolk" förekommer väl i allra högsta grad, även om de inte kanske kallas fästfolk. Att folk förlovar sig är väl hur vanligt som helst.

Min fästman friade förra året. Vi ska gifta oss i sommar. Nu är vi förlovade. Vad skulle vi annars kalla oss och vad skulle annars en förlovning vara?

Däremot förväntar vi oss knappast att vi på bröllop ska placeras bredvid varandra. Det har jag nog aldrig hört talas om bland de jag känner som gifter sig.

Just av den anledningen som du själv nämner, att väldigt många i sällskapet är eller har respektive som är väldigt blyga/osäkra bland nya människor/inte känner någon annan än sin respektive.
För egen del så spelar det mindre roll, jag reder mig. Men min sambo är den lite mer tillbakadragna typen och fler med honom.
Att då medvetet utsätta människor som man ändå kallar "familjen" för en situation som de redan flera månader i förväg mår dåligt över tycker jag är oförskämt och hänsynslöst.

Du och din sambo ska gå på din brors bröllop och de enda ni känner (så att ni klarar av att prata med dem under en middag) är varandra?

Som sagt, om brudparet tänker till så ser de nog till att alla kommer hamna inom pratavstånd med någon de känner. Det är absolut vanligast enligt min uppfattning. Men det är inte samma sak som att alla par får varandra som bordskavaljer.

Om det däremot är så att din sambo har någon svårighet som gör det väldigt svårt för honom att ha någon annan än just dig som bordsdam, då är det väl lämpligt att du pratar med din bror om detta och förklarar varför just han behöver dig som bordsdam eller att du sitter mitt emot. Kanske har din bror inte förstått exakt hur stort detta problemet är för honom?

Senast ändrad:

Fast fästfolk är ju inte som fästfolk förr. Nu kan ju fästfolk ha varit samboende i 20 år innan de förlovar sig. Det är ju inte som förr precis.

Mja, om man ska tro min uhm källa så ska man absolut inte matcha slipsen och näsduken, de ska snarare nästan skära sig.

Och skulle jag matcha näsduken skulle jag gå i godisrandigt el dyl och det går helt bort, gah :D

(Fast man kanske skulle kunna plocka en av färgerna i en näsduk och försöka låta bli att skära sig med den eller ngt.)

Fast fästfolk är ju inte som fästfolk förr. Nu kan ju fästfolk ha varit samboende i 20 år innan de förlovar sig. Det är ju inte som förr precis.

Nej alltså jag menade inte att "fästfolk" agerade som de gjorde förr. Det var mer ett svar på Petruskas inlägg om att förlovningar och förlovade inte skulle förekomma idag.

Jag har faktiskt för mig att några extra etiketterade människor placerade oss bredvid varandra under just det året :)

Med Skottland som undantag, där känns det extremt krystat och som hämtat ur en skotsk film, men man kommer inte undan. Matchningen är ju då dessutom extremt ofri, och utgår från den tartan som gäller i mannens familj (käckt rödrutig, tex).

Min blivande mans familj har en tartan. Kanske borde börja bli orolig :D

Nej alltså jag menade inte att "fästfolk" agerade som de gjorde förr. Det var mer ett svar på Petruskas inlägg om att förlovningar och förlovade inte skulle förekomma idag.
Fast det skriver hon ju inte heller. Vad hon skriver är att det inte är samma grej som det var förr. Idag har ju gränserna uppluckrats på vad som är vad. Man tänker inte ens på vem som är förlovat med vem eller vem som är gifta. Folk är bara tillsammans som par.

Numer är man antingen ett etablerat par eller så är man det inte. Om man är gift, sambo, förlovad, särbo, etc spelar liksom ingen roll. Man har inte koll på det.

Är det inte rätt naturligt att matcha färgen på klänningen och slips när man går tillsammans på en finare tillställning? Så har vi gjort på tidigare bröllop iaf :)

För mig är det inte alls naturligt, tvärtom skulle det kännas väldigt tillgjort att vara så medvetet matchade.

Fast det skriver hon ju inte heller. Vad hon skriver är att det inte är samma grej som det var förr. Idag har ju gränserna uppluckrats på vad som är vad. Man tänker inte ens på vem som är förlovat med vem eller vem som är gifta. Folk är bara tillsammans som par.

Numer är man antingen ett etablerat par eller så är man det inte. Om man är gift, sambo, förlovad, särbo, etc spelar liksom ingen roll. Man har inte koll på det.

Nu blir det ju väldigt knäppt att vi diskuterar var Petruska möjligen skrev eller inte skrev. Vi kanske pratar om helt olika saker.

Jag vet precis vilka av mina vänner som är tillsammans, sambos, förlovade eller gifta. Vet jag inte det känner jag dem inte särskilt bra. Att jag inte skulle ha koll på om mina vänner är förlovade eller inte känns väldigt främmande. (ringen är ju annars ett hett tips). Att man inte heller skulle veta vad det innebär att vara förlovad är för mig också väldigt främmande, men visst det kan ju bero på vad man lägger i frågan.

Att du skriver att "man" inte tänker på det eller "man" inte har koll på det blir ännu mer konstigt.

Sen håller jag ju såklart med om att förlovningar inte alls går till på samma sätt idag som förr, speciellt detta med att bo ihop innan osv. Men det är ju inte samma sak om att det inte skulle förekomma. Att man däremot inte gör någon skillnad vid bordsplacering är en annan sak, men jag fick uppfattningen om att vi pratade generellt, och inte just vid bordet :)

Senast ändrad:

Precis. Jag har inte ens exakt koll på vilka av mina vänner och släktingar som är gifta, och jag vet flera som har gift sig halvt om halvt i hemlighet (för juridikens skull).

Det finns ju också de som bor ihop och är förlovade i åratal, och då verkar det underligt att tänka att de är "fästfolk" till skillnad från par som bor ihop utan att vara förlovade och som då är "vanliga sambo", medan gifta som bor ihop skulle vara en tredje kategori. Jag upplever det inte alls så.

Så jag håller med dig om att man antingen är ett etablerat par eller så är man det inte, och mer tillfälliga älskare/älskarinnor brukar väl ändå inte bli medbjudna på bröllop och liknande. Jag menar, om förbindelsen är så lös att man inte kan lita på att den håller under den tid som förflyter från inbjudan tills själva festen äger rum.

Men brukar man inte ens matcha näsduken och klänningen? Och näsduken matchar ju slipsen så då blir allt matchat?

Jag var på bröllop häromdagen. De flesta herrar hade svart slips och färgglad näsduk.

Jag tycker att man snudd på lika gärna kan klä ut sig till julgranar, som matcha slips, näsduk och klänning. Varför inte matcha skosnörena?

*KL*

Jag inser att jag måste vara en fossil, för matchade par är något helt okänt för mig. Nej förresten, jag har sett det på studentskivor. Men inte annars. Jag associerar snarast matchade par till det glada 80-talet när hela familjer kunde dyka upp i likadana (cerisa) träningsoveraller. Jag känner NEJ, NEJ, NEJ från ryggmärgen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 379
Senast: Anonym_85
·
Relationer Sambon och jag har varit tillsammans i snart 5 år och jag har väl mer eller mindre aldrig dragit helt jämt med hans pappa. Trots det här...
2
Svar
34
· Visningar
5 328
Senast: tanten
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 206
Senast: ekra
·
Övr. Hund För ett tag sedan träffade jag min pojkvän. Vi har en väldigt bra relation och jag vill verkligen fortsätta att vara tillsammans med...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 416
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka