Barnproblem/hundproblem

Jenka

Trådstartare
Suck... Min 9månaders unghund har gått och blivit rädd för barn. Varför vet vi inte, han har tidigare lekt med flera barn utan problem, kom helt plötsligt för en tid sen. Han har inte visat några tecken på att göra något (typ utfall), men skäller och morrar. Ofta om barnen ifråga hoppar runt etc, men ibland (typ idag) verkar det räcka bara han ser dem.
Visst, det funkar att stänga in honom i ett annat rum, vi träffar inte barn speciellt ofta, men det är ett problem jag vill lösa på riktigt och inte bara hitta på tillfälliga lösningar s.a.s.

Frågan är hur? Har som sagt inte så stor "tillgång" till barn och jag vet inte hur man bör träna så att han kommer över detta? Hur bör vi bete oss?

Sv: Barnproblem/hundproblem

Det är nog flera olika saker som spelar in i detta....

1: Han är i "spökåldern", då kan de få för sig för en tid att vissa saker gillar de inte, i ditt fall då barn.
2: Vissa hundar har väldigt svårt för barn då de har svårt att läsa dess signaler då de inte beteer sig som en vuxen gör.
3: Är han inte heller van vid barn så blir de nog extra jobbigt för honom att umgås med dem då han inte riktigt vet hur han ska betee sig till barnen, och detta i samband med då spökåldern blir han osäker och tar då till morrningar för att vissa att detta vill ja inte.

Troligen är detta en period i hans liv som han går igenom, och de kommer nog bättre sig, men annars är nog de bästa att träna med ett lugnt barn som bara sitter på golvet med honom, och INTE hoppar runt.

Min lilla hund gillar inte heller barn, men detta då hon blev trampad när hon var liten, då jag själv inte var uppmärksam. Men då jag vet detta så får barn inte heller hälsa på henne om de inte är lugna, då går de jätte bra och hon tycker de är roligt att bli lite kelad med.

Så, man får hålla koll på sin hund, men man får oxå försöka förstå dem och hur de känner när de kommer barn hoppande.
Att dom tycker de är jobbigt och man får hjälpa hunden så mkt man kan, genom godis och kanske sätta hunden medans barnen går förbi.
Helt enkelt försöka dra uppmärksamheten från barnen!
Så fort barn kommer så blir de roligt å godis från matte! ;)

Tack för tips. Har också funderat på spökåldern och jag hoppas att det är det och att det går över.

Barn som hoppar är alltså på avstånd (okända), inte när han ska hälsa.

Vi träffar som sagt inte så mycket barn, men han har lekt med de utan problem tidigare så han har inte alltid varit rädd. Ibland går det sämre (som idag), ibland bättre. Får fundera på om vi har något barn att träna med och försöka, om ni tror att det är det bästa.

Tack för tips. Har också funderat på spökåldern och jag hoppas att det är det och att det går över.

Barn som hoppar är alltså på avstånd (okända), inte när han ska hälsa.

Vi träffar som sagt inte så mycket barn, men han har lekt med de utan problem tidigare så han har inte alltid varit rädd. Ibland går det sämre (som idag), ibland bättre. Får fundera på om vi har något barn att träna med och försöka, om ni tror att det är det bästa.

Min lilla hund gillar heller inte barn! Vi har tre stycken, dem går det bra med. Barnens kompisar däremot... Näpp, det går INTE. :eek: Lite större barn, runt 10-12 har hon vant sig vid. Jag förbjuder alla att klappa hunden, ber dem sätta sig ner och sträcka fram handen försiktigt om hon själv kommer fram och nosar. Klappa på bringan.

Det har gått bra, men mindre barn går inte....Planeringen är att minska åldrarna på barnen, men där fminskar ju också barnens förstånd.... :crazy: Svårt att be dem inte klappa den där söta lilla hunden med stooora honungsögonen.... Så jag väntar tills jag känner mig helt 100 med lite större ålderskategorin, de mindre barnen får klappa på stora snälla hunden istället.

Hoppas din vovve bara är i spökåldern och att det går över!

min hund har också vart rädd rädd för barn, men han har inget emot barn som är hundvana. Men så fort dom inte vet hur dom ska bete sig blir han orolig. Men hanleker mycket med en kompis barn på 2 år dom jagar varandra fram och tillbaka. men han har svårt att låta andra barn i denåldern komma fram då vill han gärna krypa bakom mina ben.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 821
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 623
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 100
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka