Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns ju länder där det fortfarande är vanligt, och jag känner svenskar födda tidigare än så som fått stryk nån gång som barn. Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver leda till att man blir trasig som vuxen, det är många faktorer som samspelar. Beror ju också på hur ofta och hur det hände, hur hemmiljön var i övrigt, och så vidare.Vad händer med barns psykiska hälsa när de blir misshandlade av sina föräldrar?
Nu infördes ju barnagalagen 1979, gudskelov. Men jag kan tänka mig att misshandel var jättevanligt förr. Men vad var konsekvensen av det? Hur trasiga som vuxna blev de?
Så du menar att ptsd eller cptsd inte drabbar barn som blir misshandlade? För vuxna kan ju det definitivt leda till trauma så varför inte barn? Barn förstår ju heller sällan varför de blir slagna. Deras hjärnor är ju heller inte färdigutvecklade. Barn har heller ingen möjlighet att undkomma sin förövare.Det finns ju länder där det fortfarande är vanligt, och jag känner svenskar födda tidigare än så som fått stryk nån gång som barn. Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver leda till att man blir trasig som vuxen, det är många faktorer som samspelar. Beror ju också på hur ofta och hur det hände, hur hemmiljön var i övrigt, och så vidare.
Det är INTE det hon skriver, hon skriver att det kan variera. En de barn kan säkert klara sig utan några bestående problem beroende på sammanhanget, graden och barnets personlighet och andra blir extremt traumatiserade.Så du menar att ptsd eller cptsd inte drabbar barn som blir misshandlade? För vuxna kan ju det definitivt leda till trauma så varför inte barn? Barn förstår ju heller sällan varför de blir slagna. Deras hjärnor är ju heller inte färdigutvecklade.
Så du menar att ptsd eller cptsd inte drabbar barn som blir misshandlade? För vuxna kan ju det definitivt leda till trauma så varför inte barn? Barn förstår ju heller sällan varför de blir slagna. Deras hjärnor är ju heller inte färdigutvecklade.
Det är INTE det hon skriver, hon skriver att det kan variera. En de barn kan säkert klara sig utan några bestående problem beroende på sammanhanget, graden och barnets personlighet och andra blir extremt traumatiserade.
Det är nog ingen som säger att det inte drabbar dem. Bara att det inte går att vara så kategorisk. Självklart kan det leda till trauma för barn precis som för vuxna. På samhällsnivå finns det ju givetvis en anledning till att misshandel är brottsligt. På individnivå finns det säkerligen exempel på barn som blivit traumatiserade av ett enda tillfälle av aga, och exempel på barn som inte blivit det av återupprepade tillfällen.
Det förväntas dom inte göra, det är därför vi har lagar mot det idag och även att det är brott att låta barn uppleva våld i tex nära relationer även om de själva inte är drabbade.Eller blir det bara trauma om misshandeln är ofta förekommande och ibland leder till skador? Varför förväntas barn tåla mer än vuxna?
Det kan beror på många olika saker, till exempel skyddande faktorer som andra trygga anknytningspersoner, när och hur och i vilka situationer våldet utförs till exempel om det är helt oförutsägbart eller om det finns en mer begriplig kontext, barnets ålder och personlighet osvMen vad skiljer mellan fallen där barn blir traumatiserade och där barn klarar sig med sin psykiska hälsa intakt?
Om det är ett väldigt litet barn som inte förstår varför våldet drabbar den och inte heller blir räddad av den andra föräldern? Ibland kan våldet leda till skador. Kan ett sådant barn klara sig?Det kan beror på många olika saker, till exempel skyddande faktorer som andra trygga anknytningspersoner, när och hur och i vilka situationer våldet utförs till exempel om det är helt oförutsägbart eller om det finns en mer begriplig kontext, barnets ålder och personlighet osv
Klarade du dig alltså från skam- och skuldkänslor, relationsproblem, negativ självbild och bristande känsloreglering?Det är nog extremt olika. Precis som alla annat. Jag har varken fått ptsd eller något trauma. Mådde jag bra? Nej. Men ptsd osv fick jag aldrig.
Det är väl ämne för en doktorsavhandling. Om den inte redan finns.Men vad skiljer mellan fallen där barn blir traumatiserade och där barn klarar sig med sin psykiska hälsa intakt?
Hur långt är ett snöre?Om det är ett väldigt litet barn som inte förstår varför våldet drabbar den och inte heller blir räddad av den andra föräldern? Ibland kan våldet leda till skador. Kan ett sådant barn klara sig?
Det beror väl på hur man är lagd?Vad händer med barns psykiska hälsa när de blir misshandlade av sina föräldrar?
Nu infördes ju barnagalagen 1979, gudskelov. Men jag kan tänka mig att misshandel var jättevanligt förr. Men vad var konsekvensen av det? Hur trasiga som vuxna blev de?
Det känns som om tråden handlar om dig?Klarade du dig alltså från skam- och skuldkänslor, relationsproblem, negativ självbild och bristande känsloreglering?