Barnmisshandel

Wille

Trådstartare
Vad händer med barns psykiska hälsa när de blir misshandlade av sina föräldrar?

Nu infördes ju barnagalagen 1979, gudskelov. Men jag kan tänka mig att misshandel var jättevanligt förr. Men vad var konsekvensen av det? Hur trasiga som vuxna blev de?
 
Vad händer med barns psykiska hälsa när de blir misshandlade av sina föräldrar?

Nu infördes ju barnagalagen 1979, gudskelov. Men jag kan tänka mig att misshandel var jättevanligt förr. Men vad var konsekvensen av det? Hur trasiga som vuxna blev de?
Det finns ju länder där det fortfarande är vanligt, och jag känner svenskar födda tidigare än så som fått stryk nån gång som barn. Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver leda till att man blir trasig som vuxen, det är många faktorer som samspelar. Beror ju också på hur ofta och hur det hände, hur hemmiljön var i övrigt, och så vidare.
 
Det finns ju länder där det fortfarande är vanligt, och jag känner svenskar födda tidigare än så som fått stryk nån gång som barn. Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver leda till att man blir trasig som vuxen, det är många faktorer som samspelar. Beror ju också på hur ofta och hur det hände, hur hemmiljön var i övrigt, och så vidare.
Så du menar att ptsd eller cptsd inte drabbar barn som blir misshandlade? För vuxna kan ju det definitivt leda till trauma så varför inte barn? Barn förstår ju heller sällan varför de blir slagna. Deras hjärnor är ju heller inte färdigutvecklade. Barn har heller ingen möjlighet att undkomma sin förövare.
 
Eller blir det bara trauma om misshandeln är ofta förekommande och ibland leder till skador? Varför förväntas barn tåla mer än vuxna?
 
Så du menar att ptsd eller cptsd inte drabbar barn som blir misshandlade? För vuxna kan ju det definitivt leda till trauma så varför inte barn? Barn förstår ju heller sällan varför de blir slagna. Deras hjärnor är ju heller inte färdigutvecklade.
Det är INTE det hon skriver, hon skriver att det kan variera. En de barn kan säkert klara sig utan några bestående problem beroende på sammanhanget, graden och barnets personlighet och andra blir extremt traumatiserade.
 
Så du menar att ptsd eller cptsd inte drabbar barn som blir misshandlade? För vuxna kan ju det definitivt leda till trauma så varför inte barn? Barn förstår ju heller sällan varför de blir slagna. Deras hjärnor är ju heller inte färdigutvecklade.

Det är nog ingen som säger att det inte drabbar dem. Bara att det inte går att vara så kategorisk. Självklart kan det leda till trauma för barn precis som för vuxna. På samhällsnivå finns det ju givetvis en anledning till att misshandel är brottsligt. På individnivå finns det säkerligen exempel på barn som blivit traumatiserade av ett enda tillfälle av aga, och exempel på barn som inte blivit det av återupprepade tillfällen.
 
Det är INTE det hon skriver, hon skriver att det kan variera. En de barn kan säkert klara sig utan några bestående problem beroende på sammanhanget, graden och barnets personlighet och andra blir extremt traumatiserade.

Det är nog ingen som säger att det inte drabbar dem. Bara att det inte går att vara så kategorisk. Självklart kan det leda till trauma för barn precis som för vuxna. På samhällsnivå finns det ju givetvis en anledning till att misshandel är brottsligt. På individnivå finns det säkerligen exempel på barn som blivit traumatiserade av ett enda tillfälle av aga, och exempel på barn som inte blivit det av återupprepade tillfällen.

Men vad skiljer mellan fallen där barn blir traumatiserade och där barn klarar sig med sin psykiska hälsa intakt?
 
Eller blir det bara trauma om misshandeln är ofta förekommande och ibland leder till skador? Varför förväntas barn tåla mer än vuxna?
Det förväntas dom inte göra, det är därför vi har lagar mot det idag och även att det är brott att låta barn uppleva våld i tex nära relationer även om de själva inte är drabbade.

Varför var det inte så tidigare? För att folk är idioter på samma sätt som att man inte kunde våldta inom ett äktenskap till exempel.
Som tur är förändras kulturer och lagar.
 
Men vad skiljer mellan fallen där barn blir traumatiserade och där barn klarar sig med sin psykiska hälsa intakt?
Det kan beror på många olika saker, till exempel skyddande faktorer som andra trygga anknytningspersoner, när och hur och i vilka situationer våldet utförs till exempel om det är helt oförutsägbart eller om det finns en mer begriplig kontext, barnets ålder och personlighet osv
 
Det kan beror på många olika saker, till exempel skyddande faktorer som andra trygga anknytningspersoner, när och hur och i vilka situationer våldet utförs till exempel om det är helt oförutsägbart eller om det finns en mer begriplig kontext, barnets ålder och personlighet osv
Om det är ett väldigt litet barn som inte förstår varför våldet drabbar den och inte heller blir räddad av den andra föräldern? Ibland kan våldet leda till skador. Kan ett sådant barn klara sig?
 
Det finns grader i helvetet, ren misshandel till att någon blir dragen i örat eller håret. Det första tror jag absolut ger men för livet, det senare är ett obehag som är olagligt men nog händer än idag utan att ge några men. Jag tror nog att det är hårfint om en irriterad förälder drar hårt i armen för att få med sig ungen om det räknas som aga eller inte, oavsett om det kommer några tårar eller om ingen blir rädd utan ropar aj.
 
Jag tror i och för sig att det även bland de "normalfungerande" vuxna som blev agade som barn ofta lever kvar någon slags obehagskänsla. Jag har pratat med många (här i UK verkar det mer norm än undantag att de som är runt 40-50 år fick smisk på stjärten eller värre som små, och det som är gemensamt för nästan alla är "HÖHÖ, men inte är det fel på mig!" Det ska verkligen skrattas och starkt påpekas att det var rätt och riktigt. Ingen skuld på föräldrarna alls.
Tycker jag ser samma sak i amerikanska videos på youtube och annat. Det är mycket "Och då drog morsan minsann fram tofflan, HÖHÖ!"
 
Vad händer med barns psykiska hälsa när de blir misshandlade av sina föräldrar?

Nu infördes ju barnagalagen 1979, gudskelov. Men jag kan tänka mig att misshandel var jättevanligt förr. Men vad var konsekvensen av det? Hur trasiga som vuxna blev de?
Det beror väl på hur man är lagd?

Om man är den som ser inåt och grubblar kan det hänga med livet ut.
Om man är mer vanlig så ger det inte speciellt mycket "skador".

Vi har haft barnaga i tusentals år. Folk levde vidare och utvecklade världen ändå!

Bättre att se framåt än bakåt. Det som var, det kan man inte ändra på.Och måendet ansvarar man själv för. Behöver man hjälp så söker man det. Man bör inte skylla sitt dåliga mående på sin usla barndom. Man lever ju just nu?

Om min barndom skett i nutid hade jag blivit omplacerad av soc. Men nu var det 60-70-tal och man uppmärksammade inte barn på samma sätt som idag.
Mitt liv är skapligt ok. :)
 
Klarade du dig alltså från skam- och skuldkänslor, relationsproblem, negativ självbild och bristande känsloreglering?
Det känns som om tråden handlar om dig?

Mina morföräldrar agade min mamma och hennes syskon. De är inte traumatiserade av det. Det var ju inte så att de fick stryk för pyttegrejer eller saker de inte förstod. De visste liksom att "om jag gör detta kan jag få stryk". Tror mamma fick det endast en gång tex, så det var inte vanligt förekommande. Så mycket annat påverkade när de växte upp måste jag säga så den där gången hon fick stryk gjorde varken till eller ifrån för hur hon blev/känner/är.

Det är inget jag förespråkar, men jag tänker att om man ska prata om barnaga och vill lära sig förstå det mer, får man lära sig skilja på det och misshandel. För de som agade handlade det inte om att slå besinningslöst när man kände för det utan rim och reson, det var i uppfostringssyfte där barnet förstod vad det handlade om. Sedan finns det avarter överallt och barnaga som var rena rama misshandeln också givetvis. Men det hjälper inte att se de tidigare generationerna som hemska människor som misshandlade sina barn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 930
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 057
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 747
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp