Barnmat + vikt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Indyhope

Trådstartare
På sista kontrollen visade det sig att bebis inte hade gått upp i vikt riktigt som hon har gjort innan. Hon ligger fortfarande inom normalvärderna för hennes ålder (8 månader), men hon måste gå upp mer i vikt nu. Fick råd av BVC att ge henne smör och grädde.

Mina frågor är nu:
(Jag vet att det är väldigt individuellt hur mycket och hur ofta ett barn äter, men jag skulle ändå gärna vilja veta...)

1. Hur ofta ska en 8 månaders bebis äta om dagen?
2. Hur stora mängder brukade era bebisar (flickor) äta?


Jag ammar morgon och kväll, resten äter hon gröt + barnmatsburkar.
Hon är oerhört kräsen och det är bara med nöd och näppe som barnmatsburkarna går ner. Gröt funkar (alla möjliga sorter som finns för barn som är 8 månader). Hon äter också delikatess Yoggi (smultron/jordgubb) och det älskar hon. Är det bra att ge sådant? Jag vet att det kanske är för mycket socker i, men hon är helt tokig i det.

Hon sover hela nätterna från 22 - 07 och äter alltså inget under den tiden.

De sista dagarna har jag ökat på matintaget, men ibland verkar det bli för mycket och hon kräks upp en hel måltid istället. :crazy: :(

En bebisfoderstat är det jag undrar över helt enkelt. ;)
 
Sv: Barnmat + vikt

Min tjej är 8 mån och 20 dagar. Hon väger nu strax över 8 kg. Är länge sedan jag mätte henne, men som 7 månaders var hon 65 cm.

Hon är glad i mat och äter under en normal dag:

07.15 Välling 250 ml

09.00 Gröt gjord på ca 2½ dl vatten, dricker lite lite vatten till.

13.00 Lunch antingen hemmalagad eller en 8 mån burk (stor) + äter en liten burk efterrätt till.

17.30 Hemlagad eller en färdigburk (8mån stor) + en liten burk efterrätt.

20.30 Välling 250-300 ml

Hon får 1-2 mellanmål under dagen, bestående av 1 banan, annan frukt eller smörgåsbit.

Så ser mitt barns "foderstat" :D ut. Hon är pigg och glad, och fin i hull. :D ;)

Ps. Skulle nog inte ge vanlig yoghurt med tanke på sockerhalten, men det finns ju smaskiga fruktmellanmål i olika smaker.
 
Sv: Barnmat + vikt

Tack för svar! :bow:

Min bebbo vägde 7730 gram när hon var 8 månader och 3 dagar. Hon var då 68 cm.

Så här äter hon:

06.30 Amning (1 bröst)
08.30 1 portion gröt (gjord på 1 dl vatten) + dricker vatten till
10.00 Amning (1 bröst)
13.00 1 portion gröt (gjord på 1 ½dl vatten) eller en halv barnmatsburk (6 månaders burk) + dricker vatten till
16.00 Resten av barnmatsburken + vatten
20.00 1 portion gröt (gjord på 1 ½dl vatten) + vatten
22.00 Amning (1-2 bröst)

Dessutom äter hon en burk Nestlé Frutti sammanlagt om dagen (tillsammans med gröten). Hon äter också banan som mellanmål och ngn yoghurt. :o :o Hon är jättekräsen och ibland vill hon inte ha gröt, men om man hjälper till med lite Yoggi så går det alltid bra.

Har provat med 8-månaders burkar, men det är helt hopplöst. Hon klarar inte alls av de lite större bitarna utan har kräkts upp det varje gång jag har provat. Välling funkar inte mer än bara ett par små klunkar.

Hur som helst så är jag orolig för damen på BVC hade en mycket bekymrad min när vi var där sist och vägde/mätte. Hon sa att jag absolut måste få upp henne mer i vikt nu. Vad tror ni om grädde och smör som hon rekommenderade?
 
Sv: Barnmat + vikt

BVC är ibland lite väl hysteriska med sina viktkurvor, så länge bebis är nöjd och glad så är det ingen större fara. Men lite grädde i gröten eller olja är bara bra! Men jag tror inte att du behöver oroa dig så länge hon är aktiv och glad!
Min snart 8 mån äter i princip inget annat än bröstmjölk... 0,5 dl välling på kvällen och någon tsk mat en gång om dagen plus lite "småtugg" dvs lite smörgås rån med leverpastej och smör vid frukosten, gurka att suga på osv... Jag käner mig inte så bekymmrad för han lär ju börja äta till slut, det är ju inte många ungar som ammar i skolåldern... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Barnmat + vikt

Något du kan tänka på är att det är lite snålt tiltaget med fett i barnmatsburkarna. Lägg till några droppar olja extra (½ tesked ca) så blir det bättre, om hon nu behöver lägga på sig litegrann!
 
Sv: Barnmat + vikt

Men varför måste hon gå upp i vikt om hon ligger inom normalvärdena? Hon äter ju iaf. *ler*
 
Sv: Barnmat + vikt

Min tjej är 8 mån och 20 dagar. Hon väger nu strax över 8 kg. Är länge sedan jag mätte henne, men som 7 månaders var hon 65 cm.
:eek: :eek: Stina blir 5 månader den 25:e, och hon väger 8210 och är 67 lång! Hon ÄR alltså en Heffaklump:rofl: :bow: !

Jenny
 
Sv: Barnmat + vikt

Blir så trött på BVC och deras hysteriska vikt kontroll:mad:
Alla barn är olika, jag antar att ditt barn ökar i vikt och följer SIN kurva, det är det som är det viktiga och barn har en tid då dom blir mer aktiva och gör då av med massor av energi och går då naturligt inte upp så bra i vikt.
Ska du nu ge olja i maten så använd Majs olja, det är den nyttigaste oljan vid vikt problem enligt våran Dietist, som lilla Wilma går hos. Men ge bara en tesked per mål, det blir bara äckligt annars och risken att bebis får upp maten igen på grund av för mycket fett.

Men jag tycker du ska ta det lungt, kan berätta att när Wilma var 8 månader så vägde hon 6150g och var 64cm lång. Hon är INTE prematurt utan född i v.40.
Idag är hon 13 månader och väger strax över 8kg och är 70cm lång. Wilma är dessutom glad och go med runda fina kinder. :love: :bump:
 
Sv: Barnmat + vikt

Tack för alla lugnande och kloka svar! :bow: :bow:

Hon på BVC var ju så oroad att det kändes olustigt att gå därifrån. Min bebis är alltid glad i princip, sover hela nätterna och har jätterunda goa kinder. Jag har märkt att hon har blivit lite, lite, lite tunnare på benen men det är knappt märkbart. Jag trodde att det var för att hon växte på längden.

Det viktigaste är väl ändå att hon mår bra och är nöjd. Det skulle hon väl inte vara om hon var hungrig i alla fall. Det känns som om BVC är lite överdrivna ibland. :)
 
Sv: Barnmat + vikt

Det är ju iofs skillnad på flickor och pojkar, men min lilla korv :love: är lika stor och han fyllde precis 4 månader! :eek: :D
Tycker han är helt perfekt, rund och go!

För att återgå till ämnet, så tror inte jag heller du ska lägga alltför stor vikt vid BVCs kurvor. Din tjej växer nog ikapp.

Lycka till!



/Jossan
 
Sv: Barnmat + vikt

Jag tror inte att det är någon fara,jag har iofs en pojk,men jag har upplevt att han också blivit lite smalare det sista,men han har fortfarande sina goa kinder och lår kvar och sitt goda humör,men smalare har han blivit,jag tror det kan bero lite på att de blir lite rörligare nu i denna åldern,han har även växt mycket på längden vilket ju gör att de ser lite smalare ut.
Huvudsaken är väl att de följer sin kurva och mår bra.

Det är även nu de skall börja äta mer vanlig mat (inte bara ammning/ersättning) och det är inte alltid poppis hos dem heller.

BVC kan vara väldigt duktiga på att skrämma slag på en ibland om div saker.

Jag hade nog inte gett vanligt yoghurt pga sockret,däremot vet jag att det finns de som ger turkisk yoghurt och milda naturell yoghurt,då kan man ju även blanda i fruktpure eller tex mosa banan i så det smakar sött.
Jag gör egen fruktpure (fryser in) och den smakar lite sötare och mer än vad den köpta purén gör så det har funkat bra att blanda med.

mvh Zaria
 
Sv: Barnmat + vikt

Följ din känsla visst tunnar "alla" barn ut lite grann när de börjar röra sig mer se till att hon är mätt o glad så är det ingen fara min son vägde 9200gram när han var 6mån och vägde 11000gram när han var ett år så inte gick han upp så mycket på ett halvår men när skulle han hunnit det han var ju överallt så länge han var vaken nu är han sexton och är 195cm lång ingen aning om vad han väger men han överlevde sin "svåra" tid när bvc ansåg att han faktikt borde öka mer i vikt:rofl: :rofl: :rofl: njut av era små bebbar och ha det bra:) :banana:
 
Sv: Barnmat + vikt

Min son är precis 8 månader och jag har drabbats av två lågviktiga barn, så det här området har jag varit på förr.

Han äter:
1 port 8 mån gröt kl 8
1/2-2/3 burk kl 12 + efterrätt
1/2-2/3 burk alternativt gröt kl 4
1 flaska välling kl 7
(beroende på hunger 1 flaska till senare på kvällen)

Stämmer det bättre blir det tre timmars intervaller på maten med start vid 8 på morgonen, då blir det en efterrättsburk vid 11, mat vid 1-2, gröt vid 5 välling vid 8. Egentligen bättre fördelning, men det beror lite på hur hungrig han är för dagen och hur mycket han äter varje gång. Ingen mening trycka i honom mer än han "begär", det kommer bara upp.

Dottern åt betydligt mindre än det här när hon var 8 månader, en riktig fluga med maten som hade rätt så stora problem att hålla vikten. Men jag såg ju själv att hon tunnade ut, och det ska inte en så liten bebis göra. Pigg och glad var hon dock (nästan överenergisk), så BVC oroade sig aldrig. Men jag fick också rådet varje gång att ge extra fett i maten, extra grädde osv. Det blev till en ond cirkel som gjorde att hon fick i sig orimliga mängder fett per dag och åt ännu mindre mat varje gång (hon blev ju så mätt på all fet mat, den stannar kvar länge i magen). Extra fett behövs, men nu håller jag mig till några tsk olja till den lilla varje dag, plus lite extra smör åt den stora.
 
Sv: Barnmat + vikt

indyhope skrev:
Hon på BVC var ju så oroad att det kändes olustigt att gå därifrån. Min bebis är alltid glad i princip, sover hela nätterna och har jätterunda goa kinder. Jag har märkt att hon har blivit lite, lite, lite tunnare på benen men det är knappt märkbart. Jag trodde att det var för att hon växte på längden.

Det viktigaste är väl ändå att hon mår bra och är nöjd. Det skulle hon väl inte vara om hon var hungrig i alla fall. Det känns som om BVC är lite överdrivna ibland. :)

Ja, jisses, dessa hysteriska, kurvfixerade BVC-människor...! Snart påstår de väl att bebisar som ligger i ovankant på kurvan måste banta.... vänta, det gjorde de ju med min kompis' son. :eek:

Din dotter äter, mår bra och är glad. Vad kan man mer begära?

Hon följer sin egen kurva, låt henne göra det och le bara vänligt mot kurvfascisterna.
 
Sv: Barnmat + vikt

Kan du inte byta ut nån av amningarna mot något mera matigt? :idea:
 
Sv: Barnmat + vikt

TinyWiny skrev:
nej gör inte det amma och ge "vanlig" frukost efter på morgonen:banana:
Ja, det tycker jag också, amningen kan fungera som en bra aptitretare - det är lättare att mata en bebis som är lite lagom nöjd och inte vrålhungrig. Vår son har precis fyllt ett år och får alltid "pre-frukost-tutte" innan vi går upp och kokar gröt :)

Och det där med att tillsätta smör och grädde, är det inte väldigt ålderdomligt ur ett hälsoperspektiv, med en massa mättat animaliskt fett? Vi tillsätter linfröolja (mkt omega 3 och 6 - livsviktigt), olivolja eller rapsolja till sonens mat istället. Det är ju bättre för järnupptaget också, eftersom det kan hämmas av kalkrika livsmedel. Men inte tycker jag att du verkar ha någon större anledning till oro. BVC är ju helt ute och cyklar ibland enligt min åsikt :crazy:
 
Sv: Barnmat + vikt

För att svara på din fråga också :o

- vår son åt inte särskilt mycket "riktig mat" vid åtta månader. Han var helammad till strax efter sex månader och sedan tog vi det lugnt med maten. Frukostgröten blev dock tidigt etablerad men sedan var det en lång period då han ibland inte åt så mycket mer än det utan fick bröstet istället. Och han var allt annat än mager! ;)

Ibland åt han dock två måltider utöver frukost redan då, beroende på dagsformen.
 
Sv: Barnmat + vikt

Antagligen är det så att det inte spelar så stor roll vid bebisålder om fettet är animaliskt eller vegetabiliskt. Detta är ju mer riktat mot risken för hjärt/kärlsjukdomar och de är nog inte så vanliga för bebisar ;)

Fast jag själv tillsätter själv hellre rapsolja i bebismaten än smör - det skadar ju inte att välja rätt sorts fett när man ändå har det hemma i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 978
Senast: Lingon
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 741
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 209
Senast: Enya
·
Småbarn Hej Buke! Vår ettåring har svårt att hålla vikten, vilket förbryllar både oss och BVC. Han har alltid legat väldigt högt på kurvorna och...
2
Svar
21
· Visningar
4 888
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp