barnmat, grillad kyckling *snabbsvar*

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Dottern, nu 9 månader, gillar att sitta med oss vid bordet att äta, så hon brukar få smaka på våran mat.
Saltar aldrig på potatis och pasta osv så jag ger henne det.
Men idag ska vi ha ris och grillad kycklig, kan små barn äta det?
Inte skinnet på kycklingen då alltså, utan lite kyckling och ris.
Hon åt dåligt av sin mat idag och kommer nog att vara hungrig när vi ska äta så jag tänkte att hon kunde få en riktigt potion av våran...

Nån som vet?
 
Sv: barnmat, grillad kyckling *snabbsvar*

Klart de kan :-) Självklart skall man vara försiktig med salt till små barn, eftersom njurarna inte är fullt utvecklade än, men tar du bort skinnet försvinner ju mycket av saltet. Hade det varit mitt barn, så hade jag serverat kycklingen - hon gillar det säkert!
 
Sv: barnmat, grillad kyckling *snabbsvar*

Tack!
Ja hon kommer garanterat att gilla det, hon älskar våran mat, men vi är ju rädda för saltet då förståss... :)
 
Sv: barnmat, grillad kyckling *snabbsvar*

Rekommendationerna för salt är inget salt första halvåret, saltfattig kost fram till året och sen normalsaltat. Antar att er dotter får bebismackor med margarin och nåt pålägg? Då får hon i sig lite salt och även 8 mån burkarna (sempers) innehåller pyttelite joderat salt. Gör du egen mat så undvik i så fall att salta kokvattnet! Då minskar du saltintaget betydligt för bebisen och du kan lugnt fortsätta ge lite av varje.
 
Sv: barnmat, grillad kyckling *snabbsvar*

Javisst, utan problem. Du har ju redan uteslutit saltet från riset och ger henne inte skinnet så det ska inte vara några problem. Smaklig måltid!
 
Sv: barnmat, grillad kyckling *snabbsvar*

När mitt barn var i din dotters ålder pratade jag med BVC ang korv strganoff och de sa att det var Ok med det saltet som var i maten bara man inte saltade extra dvs att jag tog av mat åt min son innan jag saltade min egen, förövrigt äts grillad kyckling med stor aptit här utan skinn....
 
Sv: barnmat, grillad kyckling *snabbsvar*

Våra barn har alltid börjat att smaka tidigt på maten. Men om dom åt saltad mat så fck dom lättdryck att dricka så dom drack lite extra bara. Nu är ju din dotter stor så jag ser inga problem alls med det. Låt henne smaka på det som finns på matbordet så inbjuder det bara till att få smaka på allt.

Sen så tycker jag att BVC är väldigt överdrivna i allt vad som heter salt, socker honung osv. Ser jag att mitt barn äter normalsaltar ris med godaptit och ratar osaltat så nog sjutton ger jag av det saltade så att hon mår bra och blir mätt.
 
Sv: barnmat, grillad kyckling *snabbsvar*

När det gäller honung så är bvc:s råd klart befogade. Spädbarnsbotulism är en sällsynt men mycket allvarlig sjukdom och kan ha dödlig utgång om den inte behandlas.
Sedan tycker inte jag att det finns det någon anledning att lära barnen att det nödvändigtvis ska vara salt i maten. Men var och en gör ju som man vill.:smirk:
 
Sv: barnmat, grillad kyckling *snabbsvar*

Mina barn har alla 4 överlevt på vår vanliga mat i småbitar/mosad från 6 månaders ålder;) oavsett om det har varit kinamat, kyckling eller leverstuvning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 471
Senast: Guldaskig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 721
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp