tyra1

Trådstartare
Hej. Vi har nyss haft barnkalas för vår äldsta dotter. Det blev ett kalas för både vuxna och barn (släkt och två kompisfamiljer som av speciella skäl inte kan lämna sina barn ensamma på kalas). Därefter blev det två barnkalas med 6 st gäster på det ena och 7 st på det andra. Jag har fått lite nyfikna frågor varför jag har så mycket som tre kalas och varför jag har bjudit så många. Jag lät min dotter bjuda dom som hon själv har varit bjuden till + två st som hon nyligen lärt känna som hon leker med nästan varje dag antingen hemma hos oss eller hos dom. För mig är det självklart att man alltid ska bjuda tillbaka om det inte har hänt något (ex osams med personen i frågan). Vad tycker ni? Hur resonerar ni kring barnkalas? Tänker jag rätt eller är jag gammalmodig som säger att i första hand bjuda dom som man själv har varit bjuden till?
 
Sv: barnkalas

Jag lånade en förskola och hade kalas där. Då kunde alla komma. Första barnet fyller först av alla och jag är rätt kalassugen då!

Det andra stackars barnet är sist av alla. Hon är sjunde kalaset på två månader och det brukar bli en rätt liten tillställning.

Jag har stort kalas för att jag vill. Därför.
 
Sv: barnkalas

Jag är mest impad av att du orkar, jag var helt slut efter att dottern hade hela sin då förskoleklass här hemma, de var 12 stycken... :angel:

Fast jag anser att man bjuder hela sin klass/dagisgrupp, inte hålla på och plockar ut vilka som har bjudit eller inte tidigare. Vi har som sagt bara haft en "fest" här hemma för dotterns klasskompisar och det var inte ens på hennes födelsedag utan ett par månader senare. Om hon sedan inte skulle bli bjuden för att hon inte har haft något kalas själv känns väldigt snålt och barnsligt av föräldrarna. Senaste året har jag varit sjuk och inte haft någon som helst möjlighet att ha några kalas och maken har haft fullt upp att få vardagen att rulla, men mina barn har varit bjudna på kalas hos flera i sin klass och dessutom hos gamla kompisar från dagis.

Däremot har vi haft "öppet hus" när barnen har fyllt, de fyller båda under sommarlovet, och vi har rätt stor släkt och vän krets så det brukar vara mycket barn ändå de dagarna. I år fick dock dottern fira sin födelsedag på Liseberg eftersom vi var i göteborg den helgen då min syster hade en stor fest dagen innan, men dottern var nöjd! :D

Men sonen pratar om att ha kalas för sina klasskompisar så det får nog bli något sånt under hösten, han tittar dock på leklands kalas och det känns rätt okej! :angel: :D
 
Sv: barnkalas

Jag bjöd alltid hela klassen när jag var liten. ALLA skulle komma, INGEN skulle känna sig utanför eller bortglömd.
 
Sv: barnkalas

Mina barn vill inte alltid ha barnkalas. Så vi kör mest med släktkalas, då kommer även mina vänner som har barn.
Men de år de haft barnkalas har de bjudit de som de lekt mest med. Ingen av mina stora (6 och 11 år) barn har speciellt många kompisar. Skulle aldrig tvinga dem att bjuda barn de inte vill bjuda.
 
Sv: barnkalas

Vi tar de barn som det faller sig naturligt att bjuda och som barnen vill bjuda. Vi blir ibland bjudna till kompisars barns kalas men dessa brukar vi inte bjuda utan enbart dagiskompisarna. I enstaka fall har vi bjudit barn mot barnens vilja när det gäller barn de varit bjudna till i den egna dagisgruppen. Jag tycker inte att man behöver bjuda tillbaka alla, det beror ju helt på vad man väljer att ha för kalas. Det finns nån sorts tumregel om att det kan vara lagom att bjuda så många barn som barnet fyller år och det tror jag är vettigt. Vi har en gång haft ett stort kalas och det slutade med att en del barn blev utanför och det bildades smågrupper, det var inte alls lyckat. Bättre i så fall att de har sina närmaste kompisar och så räcker det. Ska kanske tillägga att vi har haft åldersblandad dagisgrupp så det har bara varit 4-5 barn i varje åldersgrupp vilket har underlättat uppdelningen.
 
Sv: barnkalas

Ska ha dotterns första "riktiga" barnkalas i år, fyller tre.
Tänkte ha det rätt litet med bästisen, de närmsta kompisarna på dagis (5st) och om de kan: tre bukekompisar ;)
Sen när hon blir större blir det nog att låna dagis å låta alla komma.

Varit bjuden på två kalas i år, båda tjejerna är såklart bjudna. Men de är de hon leker medt med på dagis också så inget att fundera på där.

Kommer ha ett barnkalas och ett vuxen m mor/farföräldrar och sånt.
 
Sv: barnkalas

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! ;) (vrålade hon och förutsatte att en inbjudan kommer :eek: )


Vi frångår två tidigare års hallaballo och kör minivariant hemma, jag orkar inte:D
Vi har haft hemma (kaos) och på förskolan (mycket bättre, mer.....lättstädat)
 
Sv: barnkalas

Jag har sett alldeles för många ledsna ögon när jag har arbetat på fritids med mera när barn har delat ut inbjudningar och några få själar som går i dennes klass inte får komma. Dessutom har man då hört lite hur det snackats att den bjuds inte för den är dum i huvudet med mera. :crazy:

Min mamma var stenhård alla eller ingen i klassen skulle bjudas. Tror vi var upp emot 16 stycken på kalasen då.
 
Sv: barnkalas

Vi kommer maila de föräldrar vars barn C bjuder till kalaset. Så har även de andra gjort. Tycker det funkar i år men nästa år blir de nog mer medvetna och kommer prata kalas på dagis, då är det dags att bjuda alla. (tur att vi har så litet dagis, 10 st på avdelningen)
Ogillar stark utlämnande av inbjudningar på dagis/skolan så alla ser. Mail/post är bättre!




Hyacinth: jaaaaaa!!!!!! ;)
 
Sv: barnkalas

Tjovisst som om inte barnen berättar att dom ska på kalas då.

Antingen bjuder man de närmaste kompisarna genom föräldrakontakt- inget konstigt eller så bjuder man alla.
Om man bjuder in 15 av 18 i klassen då är man allt ute och trampar på fel väg - UNDANTAG om dessa barn är just fullständigt hopplösa dvs förstör eller är elaka - tråkiga barn får man allt stå ut med.

Jag upptäckte någon gång när barnen gick i 2:an och 4,an att ett syskonpar som då gick i 3an o 4;an som hade en stor Halloweenfest årligen att de bjöd in genom att stå och dela ut lapparna vid skolstarten på morgonen - så en del fick gå förbi utan att få en lapp. Mycket märkligt. Det var säkert 50 barn inbjudna men den inbjudan týcker jag kunde gått smidigare till.
Kanske var det ett sätt att hämnas då den ene brodern var ett sådant barn som föräldrar undvek att bjuda då han hade en förmåga att utlösa konflikter (gick bra om man bara hade lite koll).
Ja det kan bli mycket magont för ett litet kalas - både för vuxna o barn.
 
Sv: barnkalas

Fast de flesta på dagis har resonerat så nu när de fyllt 3.
Det är 4 tjejer runt tre som leker medt. De 4 har just gått från lilla till stora avdelningen.
De små som är kvar är mkt mindre och de stora de hamnat med leker de inte med ännu.
Tror det blir helt annat nästa år då de både är större och leker mer med alla på avd. Då bjuder vi alla till kalas på dagis :)

Som sagt mailar vi m föräldrarna bara, det är en önskan fr dagis som gäller alla.

Tror absolut att barn pratar kalas, men i vårt fall är de större barnen nog inte intresserade av småtjejernas kalas och de mindre barnen "förstår" inte bättre ;) (1-2åringar)
 
Sv: barnkalas

Tänker jag rätt eller är jag gammalmodig som säger att i första hand bjuda dom som man själv har varit bjuden till?
Spontant tänker jag på de barn vars föräldrar inte har råd med några kalas. Ska de inte bli bjudna till nån då? :(
 
Sv: barnkalas

Tack för många intressanta svar. I kommunen där jag bor i är det förbud på alla skolor och förskolor att ta med inbjudningskort till skolan för att undvika att de oinbjudna blir ledsna. I en grannkommun får de ta med sig inbjudningskort om de bjuder hela klassen och då delar läraren ut korten så att ingen glöms bort.
Häromkring brukar barn med sina förälderar gå hem till dom som är bjudna och lämna kortet i dörren. Det brukar vara uppskattat.
 
Sv: barnkalas

Tack för många intressanta svar. I kommunen där jag bor i är det förbud på alla skolor och förskolor att ta med inbjudningskort till skolan för att undvika att de oinbjudna blir ledsna. I en grannkommun får de ta med sig inbjudningskort om de bjuder hela klassen och då delar läraren ut korten så att ingen glöms bort.
Häromkring brukar barn med sina förälderar gå hem till dom som är bjudna och lämna kortet i dörren. Det brukar vara uppskattat.

Jag tycker man bör bjuda alla i klassen - OM det inte är fråga om ett mycket litet party där kanske bara bästisen bjuds. Om en eller två, tre blir utelämnade, finns inte en chans att dessa förblir ovetande om att de valts bort. Det är jättesmärtsamt för barn, att ratas. Barnen kommer att prata om kalaset, om inte före så efteråt, om hur roligt det (förhoppningsvis ;) ) var och vad som hände. Att då stå utanför och lyssna är hårt för ett barn. (Och för det barnets föräldrar, kan jag tänka mig.)

Vi bjöd alltid alla! Förutom nu på senare år, då det inte är så självklart med "kalas" längre, utan man kan välja kanske 2, 3 kompisar som står barnet nära och som umgås mycket.
 
Sv: barnkalas

Hej. Vi har nyss haft barnkalas för vår äldsta dotter. Det blev ett kalas för både vuxna och barn (släkt och två kompisfamiljer som av speciella skäl inte kan lämna sina barn ensamma på kalas). Därefter blev det två barnkalas med 6 st gäster på det ena och 7 st på det andra. Jag har fått lite nyfikna frågor varför jag har så mycket som tre kalas och varför jag har bjudit så många. Jag lät min dotter bjuda dom som hon själv har varit bjuden till + två st som hon nyligen lärt känna som hon leker med nästan varje dag antingen hemma hos oss eller hos dom. För mig är det självklart att man alltid ska bjuda tillbaka om det inte har hänt något (ex osams med personen i frågan). Vad tycker ni? Hur resonerar ni kring barnkalas? Tänker jag rätt eller är jag gammalmodig som säger att i första hand bjuda dom som man själv har varit bjuden till?

De första åren så kom närmaste släktingarna och våra närmaste kompisar med barn i samma ålder som lekte mkt med våra barn. Det var först som 3- eller 4-åringar som de bjöd de barn ur förskolegruppen som de lekte allra mest med, typ 2-3 st och i övrigt samma kompisar och släkt. När de började förskoleklassen bjöd de alla tjejer i klassen+ sina tidigare förskolekompisar och våra kompisars barn. Då körde vi "släktkalaset" direkt efteråt. Vidar som hunnit fylla två har bara haft närmaste släkten och våra kompisar med barn som gäster. Han har ännu ingen riktigt nära lekkamrat förutom sina systrar.

Man får väl känna efter lite grann så att det känns som ett lämpligt antal barn, speciellt i lägre åldrar. Ju äldre de blir desto viktigare tror jag att det är att man absolut inte utesluter någon (typ bjuda 17 barn när det är 18 barn i klassen). Men jag tror att det blir nästan ohållbart om man ska känna sig tvungen att bjuda 20+ barn, speciellt om man håller vinterkalas.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 273
Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 809
Senast: YaHilweh
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 221
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 120
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp