Sv: Barnhund?

Jag frågade om ni tyckte det. Jag är själv skeptisk.

Jag kan bara svarar för min egna del.

Jag har en 5 årig pb och hon går jätte bra ihop med barn. Min bror har två barn i åldrarna 7 år och 2 månader.
Dem träffar vi ungerfär varje helg.
Självklart tilllåter jag inte älsta barnet att hålla på för mycket med henne med tanke på att hon har ett dåligt förflutet.
Hon förstår även när jag säger att nu är det bra och låter då barnen vara ifred.

Vet inte om du fick något bra svar men jag tror att en pb kan bli en lika bra familjehund som alla andra.

Hej,
Det beror väl på individen, hur hunden är uppfostrad.
Min bror har en väldigt lydig pitbull som han tränar mycket med och han fungerar bra med barn men det är väl olika från hund till hund.

Det finns en aspekt hos dem som i mina ögon gör dem till en bra barnhund, det är att de är väldigt smärttåliga.

Sen finns det kanske andra aspekter som gör dem mindre lämpliga.

Jag föredrar att inte dra en hel ras över samma kam. Mina hundar är inge lämpliga barnhundar eftersom de inte tål nånting, men det gör ju inte att rasen är en olämplig barnras....

//E

Nej hade en kompis som hade en sån och nej dom är inga fam hundar. och jag tycker dom är jätte fina hundar men man ska akta sig men de gäller alla hundar.nmen lite extra med dessa.

Är en utmärkt familje/Barnhund.
Har alla de bra egenskaper för att fungera minst lika bra som vilken ras som helst!

Varför skulle de inte fungerar som barnhund`???

Kan säkert vara det, men personligen inte mitt första val.

Tycker isåfall man kan välja en SKK-reggad amstaff från en seriös uppfödare, för att inte främja oseriös avel. Då jag inte ser någon större skillnad på raserna iallafall.

Willebillebus med 2 blandraser :angel: :angel:

Min PB fungerar bra med barn. Jobbigaste är att han hela tiden vill slicka dom i ansiktet :D . Men jag har inga egna barn så jag vet ju inte hur han skulle fungera den dagen jag får egna....

Fast vilken hund är egentligen en bra barnhund? Alla jag känner med hundar, olika raser, som har småbarn har upplevt att hunden tröttnat och på något sätt varnat (inte bitit) att nu är jag trött på dig, lämna mig ifred.... Ska man förvänta sig att hunden ska ta allt som barn utsätter dom för? i min värld så tänker jag att dom som tror att hunden ska tåla vad som helst från barnen är ute och cyklar :angel: , för det är väl då det kan hända något? med tanke på att golden toppar statistiken på "bett" (vet inte om det bett på gäller barn).
Eller vad tycker ni :confused:

med tanke på att golden toppar statistiken på "bett" (vet inte om det bett på gäller barn).
Eller vad tycker ni :confused:

En sak som jag personligen avskyr när det gäller alla som ska försvara potentiellt farliga hundar är att det jämt hänvisas till att golden leder bettstatistiken och dte är skitlöjligt att hänvisa till den. Hur många okunniga barnfamiljer köper en rottis som barnhund? Likaså pitbull, det reggas ju inte ens eftersom rasen inte existerar i Sverige...

Ni får gärna försvara era raser, det skiter jag i, men sluta hänvisa till den löjliga statistiken för den är inte tillförlitlig.

//E

En sak som jag personligen avskyr när det gäller alla som ska försvara potentiellt farliga hundar är att det jämt hänvisas till att golden leder bettstatistiken och dte är skitlöjligt att hänvisa till den. Hur många okunniga barnfamiljer köper en rottis som barnhund? Likaså pitbull, det reggas ju inte ens eftersom rasen inte existerar i Sverige...

Ni får gärna försvara era raser, det skiter jag i, men sluta hänvisa till den löjliga statistiken för den är inte tillförlitlig.

//E

Ojdå, var inte meningen att du eller någon skulle ta illa upp. Sorry!
Ville bara säga att ingen hund är väl en barnhund och jag anser att folk ofta har för höga förväntningar på att hunden ska tåla vad som helst. Menar inte att det försvarar min potentiellt farlig hund eller att Golden är en farlig hund, för det anser jag inte utan den löjliga statistiken visar att människan inte tänker på att hunden inte alltid gillar det som barn utsätter den för........

Jag har ett antal gånger hänvisat till amerikansk sratistik när det gäller hundangrepp med DÖDLIG utgång. Letar man lite vidare så verkar det ganska klart att en stor del av dessa är mot barn inom familjen.
PB od verkar dock angripa vuxna i lika stor utsträckning som barn i motsats till sällskapshunsraserna.
PL
PL

Dessutom har de inte ens vett om att göra det på ett korrekt sätt :devil:

Procentuellt sett (antalet bett fördelat på antalet hundar), så leder nog inte golden bettstatistiken..

Man kan ju tänka sig att den ras som uppgår i 0,6% av landets alla hundar, men som står för 10% av alla allvarligare bett ligger vääldigt högt upp på den listan :angel:

Beror på vad man menar med barnhund. Personligen tycker jag inte det finns någon ras som passar som barnhund.

Jag tycker att hundar SKA gå med på allt barn utsätter dem för, MEN vuxna borde förstå bättre och se till att barnen inte retas med hunden! Det tycker jag hör till uppfostran!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 901
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka