Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?
Att föräldrar väljer vilket barn som ska vara hemma. Vem är sjukast? Och sen går iväg med den andra. Att föräldrar undlåter att hämta sina barn för att det är "för jobbigt". JAG reagerar på det och jag behöver höra VARFÖR. Då kan jag försöka intala mig själv det nästa gång att det andra barnet (som var med vid hämtning/lämning) säkert var så sjukt att de var tvugna att skicka iväg Pelle 15 månader 8-17 hela veckan.
Jag förstår fortfarande inte vad du svarar mig på, men ialla fall... Ja Elin fick gå till dagis när Fredrik hade RS, hon hade varit sjuk och varit hemma i 14 dagar, hon klättrade på väggarna och jag var tvungen att försöka få sova de stunde Fredrik sov, pga att jag satt upp med honom på nätterna när han hade svårt att andas. Tror du fortfarande att hon hade haft det bättre/roligare om hon hade varit hemma med en grining, trött mamma som hyssade och sa åt henne att vara lugn och stilla? Istället för att vara på dagis, leka med bästisen och få röja runt precis så mycket som de ville?!
Dessutom så går hon alltid bara tre dagar i veckan, fem timmar, jag kan inte försvara några andra föräldrars görande, men en del kan jag ha viss förståelse för.
Att Elin sen var på dagis när jag var inne hos läkaren med Fredrik var oxå väldigt skönt, och jag tror inte att hon hade tyckt att det var så kul direkt...
Och än så länge har inte Fredrik börjat på dagis, men med hans energi så kommer jag kanske göra samma sak om Elin är sjuk och han är frisk, men det kan jag inte svara på förrens jag vet hur han fungerar på dagis.
Andra andledningar till att man har barnen på dagis kan vara att den nyfödda babyn har särskilda behov, kompisens numera snart tre åring, har och hade väldigt mycket problem, hon är ensamstående och hennes barn behövde verkligen komma hemifrån, träffa andra vuxna och får en struktur på vardagen. Hon kämpar så gott hon kan, men när man har ett barn som sover max en halv timme åt gången dygnet runt så är man rätt så slutkörd... Och i dagsläget så åker de på en antal behandlingar och sjukgymnastik osv, och för att få det att gå ihop så måste de andra vara på dagis.
Eller annan bekant som fick deprisson, hon grät nästan konstant alla vakna timmar, tror du att hennes barn hade mått bättre av att vara hemma och se det, eller vänta på dagis till pappan kom och hämtade och kunde ge dem och mamman stöd hemma.