Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?
*kl*
Vilka diskussioner! Om man FÅR handla på väg hem, eller MÅSTE hämta barnet när man slutar tidigare, kanske oväntat.
Jag har fyra barn, och har aldrig fått minsta lilla hint om ovanstående frågeställningar från dagispersonal.
Vi har i och för sig kunnat ha relativt korta dagar på dagis, långa sommarlov, alltid lediga sport- påsk- och jullov. Personalen kanske aldrig har behövt ifrågasätta vår goda vilja och att vi missbrukar dagis.
Däremot när yngsta var fem och jag jobbade skifttider och var ledig en till två dagar i veckan, lade personalen fram önskemål om att hon skulle gå alla dagar för att få bra rutiner. Även när jag var ledig alltså. Eftersom ledigheten inträffade vilken dag i veckan som helst blev det hoppigt för barnet.
Likaså när jag började sent, och tänkte lämna senare på dagen, önskade de att hon kom nio, som vanligt. För kontinuitetens skull.
Oftast gick hon kort dag, till efter lunchvilan, ca 13 när jag var hemma. Ibland var hon hemma. Alltid efter att vi frågat om de skulle göra något speciellt just den dagen. Inte så kul att missa utflykt eller något annat speciellt.
Eftersom vi bor långt ifrån jobbet och har långt till stormarknader, hände det ibland att jag storhandlade på vägen hem. Aldrig planerat, utan om jag kunde gå tidigare och ändå hinna hämta på dagis. Alltid med andan i halsen, racerhandling, och aldrig loj nöjesshopping.
Men helt utan dåligt samvete.
Är inte dagis till för barnen också? Inte ett nödvändigt ont, en förvaring, man har för att föräldrarna måste jobba?