Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Däremot kan man undra hur deepestsea fått sin :o

Deepestsea dyker upp då och då och utrycker otrevliga åsikter i olika trådar.
Särskilt som har med barn att göra.
Jag är övertygad om att det är en annan användares onda alter ego.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Men det är väl EGENTLIGEN inte tillåtet ens en gång?

Är det tillåtet att gå hem tidigare och inte hämta barnen öht?
JAG skulle inte göra så, men jag kan ändå förstå folk som gör det.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

En annan fundering dök upp också.
På vårat dagis är de ofta ute i skogen.
De dagar de är det kommer de ner med barnen tillbaka till dagis tills de ska hem, om jag då slutar en timma tidigare har jag ingen aning om vart de är ens... (spinner vidare på det här med att man faktiskt kan slänga med sig en matkasse hem INNAN man hämtar barnen).
Om man slutar en timma tidigare, ska man ringa till dagis och förbereda dem på att "du jag slutar nu"?
För det är en del fredagar som vi går hem tidigare, och det bestämmer man inte förrens sista halvtimman typ, bara för att kolla av hur man ligger till om man ens KAN gå hem tidigare, så det är ju inget man kan säga till om på dagis innan.

Som sagt, jag har inte ens barnen på dagis på em så jag har aldrig "behövt" göra såhär. Dock har jag dem där på fm och då är jag hemma (när jag jobbar) och anledningen är att jag slutar 01,00 på kvällsskiften, och då kör dagtidaren (den av mig och gubben som jobbar dag) barnen till dagis (eller kommer att göra när vi inte är föräldralediga längre, det var så vi gjorde med sonen innan).
Då hinner jag sova ut och motionera hästar, eller handla eller vad jag nu behöver göra.
Hämtar sedan barnen direkt efter lunch.
Vi var tänkt att hämta sonen innan lunch när vi skolade in på dagis, så att vi typ hade honom där till 10-11, men då protesterade personalen högt och sa att han inte skulle komma in i gruppen då och dagis skulle INTE bli kul för honom.
Därför, efter sömn, har vi ca 3 timmars tid utan barnen 4 dagar i veckan.
Det här är fullt godkänt av kommunen då de vet om att de flesta här som går skiftarbeten måste sova ut på morgonen, och då blir det ett tidsglapp, för barnens skull helt enkelt, för att de ska "komma in" i gruppen på dagis.

Vi testade att ha sonen hemma i ett halvår (innan vi fick dagis) och att sova ca 4 timmar per natt som det då blev, det fixade vi inte i längden och det var otroligt skönt när vi fick dagis....
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Ja det är jättebra, men barnen skulle behöva slippa vara på dagis oxå... Som det har varit nu så har mellan barnet kommit väldigt i kläm, mamman jobbar, tar ledigt för läkarbesök, sjukgymnastik osv för minsta barnet som har problem. Under denna tid går då det större barnet på dagis, sen måste mamma jobba i kapp de timmar hon måste jobba för att överhuvudtaget få det att gå runt ekonomiskt och då får de gå på dagis oxå. Alltså blir det väldigt mycket dagis tid för det friska barnet, som nu visar tecken på att inte fixa det...
Nu kommer mamman att bli av med sitt vik efter jul pga at det helt enkelt inte fungerar på jobbet... Men hon vill ju helst jobba, och har egentligen inte så svårt att få jobb om det inte vore för barnen...
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

*kl*

Nu när ni ändå är inne på hur man får och inte får lämna på dagis så kanske någon kan svara på min fråga? :)

Om jag ska jobba natten mellan onsdag och torsdag. Får jag då lämna barnen på dagis/dagmamma för att sova på onsdagen?

/Timsetim
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Seriöst?
Så du tycker det är en bra idé att ha henne där bara när jag jobbar?
ok om jag då jobbar mån men inte något mer på två veckor sen tis kommande vecka då ska hon till dagmamman. Hon lär säkert knappt känna igen sig om det blir för långt mellan gångerna:smirk:
Då är det bättre att hon går sina timmar per vecka och mer när det behövs.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Men det måste du ju få.
Annars så kan du ju inte jobba.

Barnomsorgen är ju till för att man skall kunna jobba.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

*kl*

Nu när ni ändå är inne på hur man får och inte får lämna på dagis så kanske någon kan svara på min fråga? :)

Om jag ska jobba natten mellan onsdag och torsdag. Får jag då lämna barnen på dagis/dagmamma för att sova på onsdagen?

/Timsetim

Ja så har jag gjort iallafall, när Alex var liten. pappan lämnade medan jag tog en ordentlig sovmorgon,hämtade när de ätit lunch. Sen orkade jag jobba på natten och så var han halvdag på dagis dagen efter igen när jag sovit.

// Åsa
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag tror såhär, en förälder som beter sig som du beskriver mår väldigt dåligt.Då är det bättre om barnen är på dagis.
Alla föräldrar vill nog vara så bra de kan för sina barn men tyvärr finns det sjukdomar tex depression, missbruk, och en massa andra som ger extrem trötthet.
Man kan ju knappast behöva redovisa sin hälsa för dagispersonalen,om det är sådana jätteproblem och ni misstänker fusk så får det väl utredas. Det bör utredas kan jag också tycka så familjen får det stöd de behöver det kanske inte räcker med dagis.

// Åsa
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Lägger in en egen fråga/tanke:

Jag jobbar skift, men inte nattpass, utan har 3-veckorsschema. En vecka ser ut såhär:

måndag: 7-15.30
tisdag:14-22.15
onsdag: 5.30-15
torsd:7-13
fredag ledig
lördag: 8-17
söndag:8-17

En av de andra veckorna jobbar jag 2 kvällar och 1 förmiddag, den sista veckan jobbar jag månd-torsd (2 kvällar, 1 tidig morgon, 1 fm)

När jag jobbar som veckan ovan, så har jag ju Hanna hemma hela dagen på tisdagen, lämnar henne 14, åker och städar på ena gymmet och börjar sen på schemalagda passet kl 15. Slutar 22.15, börjar 5.30 dagen efter :eek: :crazy: hämtar då Hanna på dagis och har henne tills sambon kommer hem då jag totaldäckar, typ.

Iof så ska väl de reglerna ändras efter nyår (arbetstidsreglerna, man ska ha 11 timmar mellan passen).

Det är som att vara mammaledig "hela dagarna", men sen ha jobbet också..
Hur hade reglerna varit om jag istället hade jobbat natt? För de får väl lämna på dagis några timmar för att få sova?
Som det är nu så har jag noll egentid/pusta-ut-tid vissa dagar. Visst, det är mitt/vårt val att skaffa barn, men det skulle underlätta mkt om man fick ha henne en timma extra vissa dagar (nu har jag iof så någon gång ibland, då lämningstiden hamnar mitt i en "aktivitet").

Hade jag jobbar samma antal timmar på dagtid enbart, så hade det inte varit lika "jobbigt".
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Deepestsea dyker upp då och då och utrycker otrevliga åsikter i olika trådar.
Särskilt som har med barn att göra.
Jag är övertygad om att det är en annan användares onda alter ego.

mina inlägg är inte menade att tas så hårt.:idea: Du kanske bara har en dålig hårdag eller vaknade på fel sida. Mina ideer var menade att ses från den ljusa sidan. :banana:
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

självklart skall du ha barnet inom barnomsorgen när du jobbar! :eek: jag fattade som om du inte hade jobb alls. det var inte meningen att jag missförstod dig.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Ja men alltså, handlar man mer än typ en liter mjölk medan barnen är på dagis ? (jag brukar inte heller fredagshandla, i så fall efter rusningen)

Gör folk sånt ?

Vad säger man om man stöter på någon personal från dagiset då ?

Ja, föräldrar gör det mesta ;) Många har inte ens "vett att skämmas" om de blir påsprungna under storhandlingen.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

*kl*
Till alla er som har frågor ang era arbetstider kontra barnens vistelsetid på förskolan. Ta en diskussion med er föreståndare, grundregeln är ju att barnen ska vistas på förskolan under förälders arbetstid/studietid inkl restid till och från (man får alltså inte stanna och storhandla på vägen hem som vissa gör). Dock finns det ju alltid barn som av någon anledning är undantag från regeln - då får man ta en diskussion om detta.

Jag har arbetat ganska många år inom förskolan och har sett de flesta varianter av föräldrar/barns vistelsetid. Det finns föräldrar som har semester och lämnar barnen ändå, går tidigare från jobbet och åker och "roar sig själv" innan man hämtar barnen etc. Jag tror att förskolorna måste tala om att de inte är en förvaringsplats med avlönade lektanter utan att det faktiskt är en förskola med pedagogisk verksamhet och högskoleutbildad personal.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag tror att förskolorna måste tala om att de inte är en förvaringsplats med avlönade lektanter utan att det faktiskt är en förskola med pedagogisk verksamhet och högskoleutbildad personal.

Men det är ju bl.a. därför som man vill ha barnen på förskola även om man är hemma hela dagarna.
Jag har ju inte den utbildningen helt enkelt.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Du har väl inte ens några förskolebarn?

Men vissa föräldrar går onekligen till överdrift. Jag hörde om en förskola där de flesta föräldrar har sina barn hemma under mellandagarna så att förskolepersonalen kan ta ut semester, dock kommer de flesta 15-timmarsbarn dit, dvs barn till föräldralediga och arbetslösa...Så förskolan måste ha öppet under förmiddagarna.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jaså? På våran förskola får inte 15 timmars barnen vara på förskolan under mellandagarna... De behöver sin ledighet säger ledningen. Och i och för sig så tycker nog jag oxå att det är helt rätt... ;) Nu är i och för sig Elin ledig från veckan före jul till 10 januari, då inskolningen börjar av Fredrik...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 877
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp