Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Har en kompis som är ledig en vardag i veckan o då är hennes barn alltid på dagis. Hon passar på att rida sina hästar, gå på stan i lugn o ro eller göra något annat. Ser inga fel i det, tror att det är mycket tack vare det som hon är den glada lugna mamma hon är.

Har man verkligen rätt till dagis den lediga dagen för sådant då? Jag trodde inte det.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Det kan man ha, om man fått extra dagistid som stöd för att man tex är ensamstående utan avlastning.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag har förresten dagistid för jobb 75% och hästföretag 25% så jag skulle kunna rida på dagistiden :)

Fast eftersom jag bara har barn på dagis 25h/v så gör jag inte det.

Däremot kan jag tex om det behövs planera barnovänliga/farliga saker som verkning av vilda unghästar, veterinärbehandligar eller handbetäckningar på dagistid.

Annars har jag gärna med barnen i stallet.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag har förresten dagistid för jobb 75% och hästföretag 25% så jag skulle kunna rida på dagistiden :)

Fast eftersom jag bara har barn på dagis 25h/v så gör jag inte det.

Däremot kan jag tex om det behövs planera barnovänliga/farliga saker som verkning av vilda unghästar, veterinärbehandligar eller handbetäckningar på dagistid.

Annars har jag gärna med barnen i stallet.

Klart du ska ha dagistid för ditt hästföretag, det är ju ett företag = jobb. Vet du hur det är, måste företaget gå i vinst för att man ska få det? Jag har ett litet företag som gick med vinst först förra året men då fick föregående års förluster kvittas så det slutade med minus. Borde gå + i år men vet inte än. Planerar att fortsätta och gärna utöka min arbetstid i mitt företag, låter det troligt att jag tex kan jobba 60% med mitt vanliga jobb och 20% med företaget men den dagen få ha dagis om jag behöver?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Vet du hur det är, måste företaget gå i vinst för att man ska få det??

HAHA, nej det kan jag säga att det är då rakt inget krav då skulle jag aldrig fått det :D

Men du måste visa att du har en registrerad firma som har en verksamhet, och du måste jobba deltid på det andra jobbet om du har ett annat.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Har man verkligen rätt till dagis den lediga dagen för sådant då? Jag trodde inte det.

Hon är inte ensamstående så hon har nog egentligen inte rätt att ha dem på dagis när hon är ledig, men vem kollar sånt? Ser fortfarande inga fel det. Hennes barn (särskilt den äldsta) älskar att vara på dagis så varför ha dem hemma när de har roligare på dagis?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Vem kollar sånt? Tja, ibland upptäcker man ju som förskolepersonal hur det förhåller sig exempelvis när ett barn blir sjukt, man söker föräldern på arbetet och man får till svar att "Stina jobbar inte på torsdagar...".

Om man som förälder väljer att ha sitt barn på förskolan "fast man inte får" medverkar man ju till att barngrupperna aldrig minskar - det är faktiskt skönt för heltidsbarn på förskola att ibland få tillfälle att vara i en grupp med färre antal barn.

Det värsta är att föräldrar ofta gnäller över för stora barngrupper men samtidigt fuskar med sitt eget barns vistelsetider.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

HAHA, nej det kan jag säga att det är då rakt inget krav då skulle jag aldrig fått det :D

Men du måste visa att du har en registrerad firma som har en verksamhet, och du måste jobba deltid på det andra jobbet om du har ett annat.

Låter som om jag skulle passa in för detta. Bra att veta!
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Vem kollar sånt? Tja, ibland upptäcker man ju som förskolepersonal hur det förhåller sig exempelvis när ett barn blir sjukt, man söker föräldern på arbetet och man får till svar att "Stina jobbar inte på torsdagar...".

Om man som förälder väljer att ha sitt barn på förskolan "fast man inte får" medverkar man ju till att barngrupperna aldrig minskar - det är faktiskt skönt för heltidsbarn på förskola att ibland få tillfälle att vara i en grupp med färre antal barn.

Det värsta är att föräldrar ofta gnäller över för stora barngrupper men samtidigt fuskar med sitt eget barns vistelsetider.

Ditt svar sa väl allt! :bow:
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

I många fall vill barnen vara på dagis/förskola. Där händer saker och där finns alla andra barn. Vem vill sitta hemma ensam med mamma när man kan leka i kuddrummet och åka kana på gården? ;)

Som förälder har man inte alltid varken ork eller kust att underhålla sina barn, bara för att man är hemma. Tvärt om. Är man arbetslös har man mycket att göra. Vädligt mycket. Som föräldraledig samma där. Det är fullt upp att ha ett spädbarn. Man får inte heller sova om nätterna dessutom så man är sällan på g om dagarna.

För att barnen ska ha något att göra helt enkelt. Sen är det ju olika. Min mamma var dagmamma och jag ville absolut inte gå på fritids utan var alltid hemma under hela min barndom, ville helst inte ens vara i skolan. Min bror däremot ville gå på fritids och fick tillslut vara där om dagarna - alla kompisar var ju där.

Mina barn kommer absolut at få vara på både dagis och fritids om de vill det. Även om det skulle visa sig att jag gick hemma. Barn behöver andra barn. Det är en jätteviktig del i den sociala utvecklingen.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Tillägger:

Självklart ska man ju dock vara ärlig med sin situation och inte säga att man arbetar trots att man är hemma. Men här får barnen vara på förskola trots att man är hemma, efter som att man ofta gör någonting annat. Söker jobb, pluggar eller har barn hemma. Kanske även sjukskriven. Jobbar man halvtid kan det också ha sina orsaker.

Oftast så har man ju också, om man är hemma, sina barn kortare tid på förskolan.


Förskolor är inte bara till för föräldrarna, utan även för barnen.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

*KL*

Nu har jag funderat, och vet ni vad? Jag är ändå glad att det finns sådana som jag. Som reagerar. Som kan tycka att saker är fel och som ifrågasätter. Som inte bara har massor med förklaringar och säger att det är sååååå jobbigt att ha barn. Nu får ni spunk när jag skriver så här. Men det är väl så att det behövs de som är motsatser också för att kunna konstruera något som är "lagom". Så är det väl med det mesta? Annars skulle det aldrig bli debatt eller förändringar om alla tyckte lika och var ja-sägare till allt.

Många av er pratar fortfarande om 3 h om dagen. 2 dagar i veckan osv. Men det är inte DE barnen jag pratar om. Jag pratar inte heller om de barnen som har ett syskon som har varit dödsjukt i 2 veckor. Jag pratar heller inte om de barn som kommer dit ett par timmar per dag för att få kontinuitet i det hela. Jag pratar heller inte om barn som är där för att föräldrarna jobbar, studerar eller är upptagna på annat vis som berättigar till barnomsorg.

De enda som verkar förstår vilka barn jag pratar om är de som också sett den andra sidan av verkligheten. Jag förstår det när jag läser svaren.

Jag hoppas att det är fler som ser de barnen och som på ett fint sätt kan prata med föräldrarna. Nämna barnens behov av föräldrar också. Riktigt små barn har inte riktigt det pedagogiska och sociala utbyte som ni nämner. Iaf inte så mycket så att de måste vara på förskolan 8-17 även om föräldrarna är hemma. Är föräldrarna inte hemma så är det självklart att barnen ska få den bästa omvårdnad som finns. Men det finns ingen förskolepersonal som ersätter en förälder och det ska de inte göra heller. De är inga extraföräldrar.

Nä. Jag är glad att det finns folk som reagerar. Jag är glad att det finns folk som sätter gränser när systemet utnyttjas. Det finns inte oändliga resurser inom förskolan.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag kan inte bara låta bli att tycka synd om alla dagmammor som orkar med både 6 och 7 barn hemma en hel dag ;)

Självklart så ska de större barnen komma och åka kana på gården och leka med sina kompisar!! Frågan är om de måste komma först och gå hem sist??? Jag vet inte jag...
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

*KL*

Nu har jag funderat, och vet ni vad? Jag är ändå glad att det finns sådana som jag. Som reagerar. Som kan tycka att saker är fel och som ifrågasätter. Som inte bara har massor med förklaringar och säger att det är sååååå jobbigt att ha barn. Nu får ni spunk när jag skriver så här. Men det är väl så att det behövs de som är motsatser också för att kunna konstruera något som är "lagom". Så är det väl med det mesta? Annars skulle det aldrig bli debatt eller förändringar om alla tyckte lika och var ja-sägare till allt.

Många av er pratar fortfarande om 3 h om dagen. 2 dagar i veckan osv. Men det är inte DE barnen jag pratar om. Jag pratar inte heller om de barnen som har ett syskon som har varit dödsjukt i 2 veckor. Jag pratar heller inte om de barn som kommer dit ett par timmar per dag för att få kontinuitet i det hela. Jag pratar heller inte om barn som är där för att föräldrarna jobbar, studerar eller är upptagna på annat vis som berättigar till barnomsorg.

De enda som verkar förstår vilka barn jag pratar om är de som också sett den andra sidan av verkligheten. Jag förstår det när jag läser svaren.

Jag hoppas att det är fler som ser de barnen och som på ett fint sätt kan prata med föräldrarna. Nämna barnens behov av föräldrar också. Riktigt små barn har inte riktigt det pedagogiska och sociala utbyte som ni nämner. Iaf inte så mycket så att de måste vara på förskolan 8-17 även om föräldrarna är hemma. Är föräldrarna inte hemma så är det självklart att barnen ska få den bästa omvårdnad som finns. Men det finns ingen förskolepersonal som ersätter en förälder och det ska de inte göra heller. De är inga extraföräldrar.

Nä. Jag är glad att det finns folk som reagerar. Jag är glad att det finns folk som sätter gränser när systemet utnyttjas. Det finns inte oändliga resurser inom förskolan.

Jag tycker dina frågor har varit bra och berättidigade och är glad över att du ställt dem, jag brukar vara inne på samma spår...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 877
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp