Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Det är ju lite upp till varje förskolechef hur man tacklar "problematiken", en del vill ju inte "stöta sig" med föräldrarna....
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Det hade jag glömt bort...Fast jag vet ju egentligen att du har tre barn.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag jobbade själv skift under en period då mina barn gick i förskola, jag fick inte ha mina barn där förutom i samband med mina arbetstider. Var jag helledig (som jag var vissa dagar) fick inte barnen komma.

Det är lite upp till varje förskolechef att bestämma "undantag från regeln", har du frågat om du kan ändra vistelsetiden?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

*kl*

Nu när ni ändå är inne på hur man får och inte får lämna på dagis så kanske någon kan svara på min fråga? :)

Om jag ska jobba natten mellan onsdag och torsdag. Får jag då lämna barnen på dagis/dagmamma för att sova på onsdagen?

/Timsetim

Ja.
Här när vi jobbar kvällen, dvs slutar 01 så får barnen vara på dagis under fm, för att föräldrarna ska få sova.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

*kl*

Vilka diskussioner! Om man FÅR handla på väg hem, eller MÅSTE hämta barnet när man slutar tidigare, kanske oväntat.

Jag har fyra barn, och har aldrig fått minsta lilla hint om ovanstående frågeställningar från dagispersonal.

Vi har i och för sig kunnat ha relativt korta dagar på dagis, långa sommarlov, alltid lediga sport- påsk- och jullov. Personalen kanske aldrig har behövt ifrågasätta vår goda vilja och att vi missbrukar dagis.

Däremot när yngsta var fem och jag jobbade skifttider och var ledig en till två dagar i veckan, lade personalen fram önskemål om att hon skulle gå alla dagar för att få bra rutiner. Även när jag var ledig alltså. Eftersom ledigheten inträffade vilken dag i veckan som helst blev det hoppigt för barnet.

Likaså när jag började sent, och tänkte lämna senare på dagen, önskade de att hon kom nio, som vanligt. För kontinuitetens skull.

Oftast gick hon kort dag, till efter lunchvilan, ca 13 när jag var hemma. Ibland var hon hemma. Alltid efter att vi frågat om de skulle göra något speciellt just den dagen. Inte så kul att missa utflykt eller något annat speciellt.

Eftersom vi bor långt ifrån jobbet och har långt till stormarknader, hände det ibland att jag storhandlade på vägen hem. Aldrig planerat, utan om jag kunde gå tidigare och ändå hinna hämta på dagis. Alltid med andan i halsen, racerhandling, och aldrig loj nöjesshopping.
Men helt utan dåligt samvete.

Är inte dagis till för barnen också? Inte ett nödvändigt ont, en förvaring, man har för att föräldrarna måste jobba?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

*kl*

Vilka diskussioner! Om man FÅR handla på väg hem, eller MÅSTE hämta barnet när man slutar tidigare, kanske oväntat.

Fast jag trodde att det var så att man VILLE hämta barnet om man slutar tidigare och inte ser det som ett MÅSTE.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Är inte dagis till för barnen också? Inte ett nödvändigt ont, en förvaring, man har för att föräldrarna måste jobba?

Jo, så borde det vara men på vissa dagis undrar man, stora, röriga barngrupper, ingen sammansatt personal utan byten ofta etc etc.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Fast jag trodde att det var så att man VILLE hämta barnet om man slutar tidigare och inte ser det som ett MÅSTE.

Det vill man ju.

Men man kan ju ändå rätta sig efter personalens önskemål ?

Mina kommer som sagt lite tidigare flera dagar för att få hänga med på utflykter.

Och jag hämtar inte mitt i den lillas sovtid eftersom han inte sover i sin egen vagn längre (pga vagnplatsbrist, personalens önskemål, förut kunde jag bara rulla iväg om jag kom i sovtiden) och skulle vakna helt fel tid då.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

*kl*
Som förskolepersonal bestämmer man naturligtvis vistelsetider som fungerar för verksamheten/det enskilda barnet i stort (som i Silverkedjans fall). Däremot så är det oerhört irriterande med föräldrar som totalt struntar i de regler som faktiskt finns och som sätter för sen avhämtning i system. Tex att åka och handla efter jobbet mer tillhör regel än undantag. Eller att de kanske går på gymet innan de hämtar barnen.

Det finns barn som får mindre semester än föräldrarna eftersom vissa föräldrar lämnar sina barn på förskola trots egen semester. Då blir man ledsen för barnens skull!
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Fast jag trodde att det var så att man VILLE hämta barnet om man slutar tidigare och inte ser det som ett MÅSTE.

Jo, jag vill i alla fall, om det inte blir mitt i en aktivitet, mellanmål tex. Jag hämtade ofta efter mellanmålet, och det var inte poppis att komma precis före det.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

*kl*

Det finns barn som får mindre semester än föräldrarna eftersom vissa föräldrar lämnar sina barn på förskola trots egen semester. Då blir man ledsen för barnens skull!

Är det sant? Du som har jobbat, eller jobbar du, på förskola borde veta.

Jag blir faktiskt ledsen när jag läser det. Flera har skrivit att somliga föräldrar kanske behöver den avlastningen pga psykisk ohälsa osv, och då får man väl acceptera att det kanske är bäst för barnet. Men andra friska, som gör så? Sorgligt.

Låt oss säga att man studerar heltid då, och i princip disponerar sin tid själv. Tycker ni det är ok att träna under barnets tid på dagis då?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Ja, det finns föräldrar som gör så - dock är det ju inte så många. Men det finns föräldrar som man som personal "får säga till" om att barnen måste få sommarledighet...

Jag har ju varit heltidsstuderande också, då fixade jag ibland saker på dagtid när barnen var i skola/förskola. Dock hämtade jag i princip ALLTID tidigt på dagarna för att barnens dagar inte skulle bli så långa. Dock fick jag ju läsa in min litteratur på kvällstid i stället då.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag är lite obstinat, eller vad nu det rätta ordet är, och tycker alltid att jag vet mina barns bästa själv. Skulle nog bli arg om personalen hade åsikter om våra barns vistelsetid på dagis. Som sagt, våra barn har haft möjlighet att gå relativt korta dagar jämt i princip. När jag pluggade både tränade jag, och fikade med studiekamrater under dagistiden. Och pluggade så klart både på dag- och kvällstid.

Jag har också reagerat på att vissa barn inte får någon semester alls ibland. Ett fall jag tänker på var mamman ensamstående student, och var tvungen att jobba på somrarna. Hon kanske inte hade något val, men man tycker ändå lite synd om barnet. Eller så var det ok, och man inte ska lägga sig i andras liv helt enkelt. Alla har inte det sociala kontaktnät av mor- och farföräldrar och annan släkt som kan hjälpa till.

Men om man VISSTE att föräldrarna var sommarediga, och lät barnen gå på dagis, skulle man tycka det var underligt.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag har aldrig blivit ifrågasatt som förälder av mina barns personal, det blir man inte när man sköter vistelsetiden/semestrar på ett bra sätt. Det är ju mer de föräldrar som sätter "fuskandet" i system som man som personal reagerar på.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Låt oss säga att man studerar heltid då, och i princip disponerar sin tid själv. Tycker ni det är ok att träna under barnets tid på dagis då?

Fast det tycker jag.

Om det är i omfattning av en normal lunchrast.

Man kan ju bli knäpp på att sitta inne en hel dag med studier.

Nu gör inte min studerande sambo det eftersom vi lägger vårt schema omlott så tränar han när jag kommer hem, men vore han ensam med barnen tycker jag absolut han kunde lägga en kort löprunda mitt på dagen som rast från pluggandet för att vara mer effektiv på eftermiddagen.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

nä, har inte frågat. Vet inte hur länge jag kommer jobba nu när jag är gravid heller; har tungt jobb och sist blev jag sjukskriven i vecka 2 tror jag det var (eller tidigare?), och sen hade jag havandeskapspenning..
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

*KL*Jag har ingen riktig lunchrast, utan får äta i personalrummet under max en halvtimma, och såfort det är något den andra personalen behöver hjälp med, måste jag avbryta matstunden. Har inga andra raster alls. :crazy:
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Har en kompis som är ledig en vardag i veckan o då är hennes barn alltid på dagis. Hon passar på att rida sina hästar, gå på stan i lugn o ro eller göra något annat. Ser inga fel i det, tror att det är mycket tack vare det som hon är den glada lugna mamma hon är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 877
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp