Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Om ett barn har magsjuka så MÅSTE båda vara hemma. Då har du inget att välja på.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Det låter jättebra!! Ni har ju gjort ett aktivt val som passar er!!!
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Och jag slås av empatibristen för barnen :( Det är därför jag måste få argumenten...
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag är glad att alla familjer är olika!! För om alla gjorde som de extremfall som jag träffat så skulle alla förskolor vara överfulla!!
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

jag kan ju bara svara för oss, och vi har lillan hos dagmamma mellan 9 till 14 mån tis ons
Jag är a-lös för tillfället och är hemma på dagarna.
Jag tyckte det var jättejobbigt att lämna henne hos sin dagmamma när jag var hemma, vi drog ut på inskolningen så länge det bara gick så hon kunde sova hemma.
Nu går hon sina tider om hon inte är sjuk och hemma och ibland så är vi lite lediga bara för att...
Varför jag vill att hon ska gå än fast jag är hemma är för att hon ska få någon kontinutet (stavning) och känna in sig ordentligt.
Har hon varit större har det nog varit annat, då man kanske kunnat ha hon där bara dem dagar jag springvickar.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Men du får väl inte ha barnet på dagis för att du ska handla på väg hem från jobb? Dagis är väl bara under arbetstid + resan dit/därifrån?

Jag menar givetvis om du tex går hem en timma tidigare på fredag, då är det kanske trevligare för alla om man går hem tidigare, fixar helginköpen för att sedan kunna ha myskväll, istället för att direkt hämta barnen och stressa ner till affären MED dem...:smirk: När alla är trötta och slitna.
Menar inte heller att man skulle ha det i nått sorts system dagligen, för det får du givetvis INTE ha!!
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag menar givetvis om du tex går hem en timma tidigare på fredag, då är det kanske trevligare för alla om man går hem tidigare, fixar helginköpen för att sedan kunna ha myskväll, istället för att direkt hämta barnen och stressa ner till affären MED dem...:smirk:

Fast så skulle jag aldrig göra.

Storhandla tar ju typ en timme och det tycker jag är över gränsen till vad man kan passa på att göra för snabbt ärende på vägen hem.

Det kan vara mysigt att handla med barnen också, våra är nästan alltid med :)

Fast, när man nån gång kan lämna båda med barnvakt så har det hänt att jag och sambon åkt och handlat på typ Maxi och njutit av att inte behöva hålla koll på vart barnen försvunnit :o

Snacka om lättroad man kan känna sig ibland :cool:
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Men man behöver ju inte alltid storhandla, vilket jag för övrigt aldrig någonsin skulle göra en fredag efm... Folk är ju som galna då! :eek:
Jag ser till att handla antingen på torsdagen eller åker tidigt på lördagen
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Ja men alltså, handlar man mer än typ en liter mjölk medan barnen är på dagis ? (jag brukar inte heller fredagshandla, i så fall efter rusningen)

Gör folk sånt ?

Vad säger man om man stöter på någon personal från dagiset då ?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag menar givetvis om du tex går hem en timma tidigare på fredag, då är det kanske trevligare för alla om man går hem tidigare, fixar helginköpen för att sedan kunna ha myskväll, istället för att direkt hämta barnen och stressa ner till affären MED dem...:smirk: När alla är trötta och slitna.
Menar inte heller att man skulle ha det i nått sorts system dagligen, för det får du givetvis INTE ha!!

Men det är väl EGENTLIGEN inte tillåtet ens en gång?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Nu ska väl jag erkänna att jag gör det, eller ialla fall handlar med bara Fredrik, medans elin är på dagis, men jag är ju halvtidsföräldraledig så jag kan ju hävda att det är det jag är just då. :angel: Men det är mer komplimenthandling, den riktiga storhandlingen gör vi antingen allihopa, eller så åker jag helt ensam och karln är hemma med barnen.
Men jag förstår verkligen att en del vill ta handlingen själv, speciellt om man är ensam stående och har svårt att få avlastning. Men nej det är inte tillåtet, även om det ses genom fingrarna om det inte är regelbundet och väldigt uppenbart.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jo, har du föräldraledigt med den minsta så är det förstås OK att göra vad som helst!

Men annars, jag menar ORKAR man inte tex handla med barn (vilket jag har full förståelse för om man är ensamstående :eek: ) så kan man få utökad barnomsorgstid eller annan avlastning tex stödfamilj så man dessutom inte behöver ha DÅLIGT SAMVETE för att man fuskar.

Jag vet många som pga av de är ensamstående eller har tex sjukdom i familjen som utan bekymmer fått "avlastning" just för att kunna ha andningshål utan barn ibland.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Du måste också tänka på att du ser barnen när de är friska.
Och friska barn är ju ganska så lättsamma.
Medans vi föräldrar ser barnen även när de är riktigt sjuka.
Och med ett riktigt sjukt barn så kan man behöva vårda det dygnet runt i skift mellan föräldrarna.

Och då så måste de friska barnen gå på dagis annars så går det bara inte ihop sig.
Det är dessutom både billigare och bättre att göra så än att lägga in det sjuka barnet på sjukhus.
Dagis för de friska barnen + VAB för föräldrarna kostar samhället mindre och är mindre traumatiskt för det sjuka barnet.

Man skulle kunna tro att ett helt samhälle skulle gå under om inte daghemmen fanns. *grymt ironisk*

Herregud, det friska barnet får väl lära sig att sjukdom i familjen betyder lite andra rutiner och kanske inte all uppmärksamhet en tid. Kanske får barnet också lära sig att man pysslar om syskonet och visar hänsyn.

Förmodligen en lärdom som inte är skadlig då och då.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Varför jag vill att hon ska gå än fast jag är hemma är för att hon ska få någon kontinutet (stavning) och känna in sig ordentligt.

jag förstår inte vad du menar............ vad betyder det att hon for kontinuitet om inte dagmamman behövs egentligen?????
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Absolut inte.

Men det är en lärdom som kräver viss mognad.

Det går inte att förklara för en ett-tvååring.

Jag kan ha 5-åringen hemma när den lilla är sjuk men det är skitjobbigt att ha den lilla hemma när den stora är sjuk. Tex kan man inte gå ut och ta middagspromenaden så den lilla får middagssömn utan får en övertrött busunge att koncentrera sig på istället för det sjuka barnet.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Och jag slås av empatibristen för barnen :( Det är därför jag måste få argumenten...

Jag tycker de flesta argumenten låter ganska konstruerade. Extrema problem som att man måste handla själv så fort man får en timme över, man är som förälder psykiskt körd i botten, barnen river ner huset utan stimulans osv. verkar vara ihåliga "förklaringar" till varför man gör som alla andra utan att ifrågasätta eller reflektera.

Inte konstigt att så många barn/ungdomar saknar vuxenkontakter och känner sig vilsna.

Hej hopp, alla skall vi vara delar av ett allt snabbare tempo med EGOT som ledstjärna.

Samtidigt glöms barnen bort, de skall lära sig allt på egen hand. Och kanske lär de sig av sina föräldrar att vara empatilösa och självcentrerade ocksså? Vilken vuxen vill sitta en EXTRA timme på jobbet på fredagar?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Så vitt jag vet hämtar "alla andra" sina barn så fort de kan på dagis.

Nu har ju TS frågat varför det i undantagsfall inte sker, det är därför alla förklaringar kommit i den här tråden.

Jag sitter för övrigt GÄRNA en eller tre extra timmar på jobbet på fredagar precis som mina ungar blir besvikna om de måste gå precis när eftermiddagsfikat de hjälpt till att fixa på dagis är framdukat.

Så av HÄNSYN till barnen (och personalen) hämtar jag dem inte just då.

Jag tror inte de får någon empatistörning av det.

Däremot kan man undra hur deepestsea fått sin :o
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jodå det är jättelätt att få avlastning genom kommunen, men i denna kommun gäller då att man ska hitta någon själv... Om det absolut inte går så kan kanske kommunen gå in och hjälpa till...
Kompisen har fått vissa avlastningstimmar genom dagis pga olika omständigheter, då hon faktiskt får "lov" att göra saker själv.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Dagis är ett jättebra sätt att ordna avlastning på.
Det finns där redan.
Det är inte så himla extra dyrt med ett barn till där.
Och det är inte särbehandlande för barnet.
Barnet får göra samma sak som barn till arbetande föräldrar och hamnar inte utanför.

Att ha en kontaktfamilj som avlastning är ju mera avvikande än att gå på dagis.
I vår kommun så avlastar man i första hand med hjälp av dagis och fritids.
Och ofta så räcker det som stöd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 877
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp