Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Att föräldrar väljer vilket barn som ska vara hemma. Vem är sjukast? Och sen går iväg med den andra. Att föräldrar undlåter att hämta sina barn för att det är "för jobbigt". JAG reagerar på det och jag behöver höra VARFÖR. Då kan jag försöka intala mig själv det nästa gång att det andra barnet (som var med vid hämtning/lämning) säkert var så sjukt att de var tvugna att skicka iväg Pelle 15 månader 8-17 hela veckan.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Det är ju det jag också tycker och tror...
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

5 barn om det är full personal och en småbarnsgrupp. 6 barn och uppåt för de som är kring 3 år. Om det är full personal vill säga och hur ofta är förskolepersonal sjuka? :angel: I övrigt sätter du ord på vad jag menar!
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Fast det ligger fortfarande inom resonemanget ;) Det är ett stort barn och få timmar... Men små barn och många timmar, vart går gränsen? Sen att man jobbar och är upptagen på dagarna så är det SJÄLVKLART att barnet ska ha del av barnomsorgon så många timmar det behövs på bästa sätt!!
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Av samma anledning till att man lämnar sitt barn på förskolan så mycket som man bara får oavsett varför eller om man är hemma. Det är det jag också undrar...
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Det är därför jag frågar! Det är därför jag måste få höra argumenten för jag förstår det inte!!

Nu har jag fått höra det mesta och de flesta är rörande överens om att jag tänker konstigt.

Men ibland känner jag att om föräldrarna kunde sätta sig ned på golvet och leka och umgås med sina barn, så vore det kanske inte så jobbigt att ha dem hemma en halv dag.

Lite play-doh att ha hemma i bakfickan:

5 dl vatten
5 dl vetemjöl
2 dl salt
1 ½ msk olja
2 msk citronsyra
ev karamellfärg

Koka upp vattnet och häll i olja och ev. karamellfärg. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och slå vattnet över. Arbeta degen smidig. Förvara torrt och lufttätt.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Men jag tror att dessa föräldrar som lämnar så mycket som man bara får och är hemma - av någon anledning BEHÖVER det.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Tja det är ju det jag vill veta... Vad behöver de då? Ge något förslag som jag kan tänka på nästa gång jag undrar. Något som är viktigare än ens EGNA barn! Julshopping? Ja. en måste det tar 9 h att julshoppa?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Sömn är en ständig bristvara för en förälder.
Så jag röstar på att de behöver sova.

Det händer att jag är så sjuk i t.ex. influensa att jag skulle vara en risk för mina barn.
Om man inte kommer upp ur sängen, så kan man ju näppeligen sätta sig på golvet och leka.
Eller passa dem från att råka illa ut för den delen.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

De jag menar uträttar för det mesta inte ärenden. De sover, laddar energi, för att orka vara en bra förälder de timmar som återstår av barnets vakna tid.

De kanske har extra krävande barn, som tar all energi.
De kanske har egna psykiska problem (som de flesta inte skyltar med) som behöver tid.
De kanske inte har någon som helst annan avlastning (mormor, svägerskor, syskon tex. ) som kan "ta över" när det krisar. Det ser ofta ut så tyvärr.
Det finns många med osynliga handikapp.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Okej :) Det ska jag försöka att tänka på. (Fast är man sjuk själv förstår jag!! Men inte när man är frisk!)
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Ja det är inte många minuter när de går hem vid 17-tiden ;) Men ändå, bättre kvalitet än kvantitet.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Att föräldrar väljer vilket barn som ska vara hemma. Vem är sjukast? Och sen går iväg med den andra. Att föräldrar undlåter att hämta sina barn för att det är "för jobbigt". JAG reagerar på det och jag behöver höra VARFÖR. Då kan jag försöka intala mig själv det nästa gång att det andra barnet (som var med vid hämtning/lämning) säkert var så sjukt att de var tvugna att skicka iväg Pelle 15 månader 8-17 hela veckan.

Vi hade båda barnen hemma en vecka pga magsjuka. tors-fre var båda friska men vi höll dem och BÅDA oss hemma ändå för att inte sprida smittan vidare. Det är inte superlämpligt att jag går och jobbar på sjukhuset med vinterkräksjuka barn, smittan kan spridas som en löpeld där.

Jag har ett jobb i mångt och mycket ligger kvar och väntar när jag är oförutsett ledig så ju längre tid ju värre. Oftast är sambon som pluggar hemma om barnen är sjuka men nu har han en superintensiv period men mkt obligatoriska moment och tentaläsning.

Veckan efter fick den äldsta halsfluss med hög feber och kunde inte ens svälja sin egen saliv. Pip och gnäll och maximal omvårdnad + sovperioder dagtid.

Jag tog hand om den äldsta på nätterna, jobbade ifatt på dagarna och sambon var hemma med honom på dagarna och pluggade i sovperioderna.

"Karensdagen" i slutet av veckan när han var frisk men inte fick gå till dagis var han med mig på jobbet.

Var du tycker du jag skulle gjort av den pigga rastlösa leksugna 22-månaders lillebrorsan den veckan?

Självklart gick han "sina" tider på dagis - varför inte ???

Det finns mycket man kan göra med ETT barn hemma eller med på jobb - men TVÅ barn (varav ett sjukt :crazy: ) är en omöjlig ekvation att få ihop med att jobba/plugga samtidigt.

SÄRSKILT mellan 1-3 år är de ju svåra att ha "med" och måste passas hela tiden.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Ja det är inte många minuter när de går hem vid 17-tiden ;) Men ändå, bättre kvalitet än kvantitet.

Vi hämtar iofs 14 eller 15.30, men våra barn lägger sig inte före 20.30-21. Vi har VALT den dygnrytmen just för att hinna umgås med dem :cool:

Det blir en del timmar ;)
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

2 åringen kanske älskar att vara där, så istället för att hämta barnet den där timman före, snabbar man sig hem, städar av, gör klart, hämtar sedan barnet för att då kunna ägna ALL tid till barnet, istället för att göra det halvdant.

Men du får väl inte ha barnet på dagis för att du ska handla på väg hem från jobb? Dagis är väl bara under arbetstid + resan dit/därifrån?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag slås lite grann av empatibristen angående föräldrar.
Det enda skäl jag kan tänka mig för att lämna ifrån mig mina barn trots att man är hemma är att man helt enkelt inte orkar hålla ihop sig själv längre. Man är kanske totalt slutkörd och därmed rätt olämplig som förälder om det inte finns möjlighet att ransonera tiden med barnet, man kanske har psykiska eller fysiska problem som inte syns utåt etc. Det sista man då behöver höra är att de ska sätta sig ner på golvet och leka med sina barn och få ett recept på playdoh-lera (även om det är välment).
De flesta föräldrar sätter sig inte till doms över andra föräldrar just för att de vet hur det känns efter 4:e natten med otillräcklig sömn och överaktiva barn. Att på det får snorkiga kommentarer av förskollärare kan vara droppen som får bägaren att rinna över rejält.
Se det så här; majoriteten av alla föräldrar vill inget hellre än spendera tid med sina barn. De som av olika skäl inte kan det mår oftast dåligt över detta och behöver inte få det påpekat.
I de ytterst få fall där föräldrar i princip skiter i sina barn kan man vara övertygad om att de barnen har det bättre på förskolan än hemma. Alltså är det en win/win situation för de barnen att vara på förskolan hellre än hemma med en förälder som inte bryr sig om dem, har drogproblem eller är direkt elaka med barnen.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Men du får väl inte ha barnet på dagis för att du ska handla på väg hem från jobb? Dagis är väl bara under arbetstid + resan dit/därifrån?

När jag börjar jobba kl 10 får jag ett "glapp" de dagar i veckan som barnen måste vara på plats 9.15 istället för att vi glider in 9.30-40.

Eftersom jag bor 50 m från dagis så skyndar vi oss dit så vi hinner med på utflykten och kan tajma så barnet i fråga kommer lagom "påklätt" i rätt tid.

Och då får jag en stund hemma att packa ihop grejer på innan jag cyklar 2 km till jobbet.

Skulle man hålla strikt på arbetstidsregeln skulle det ju bli mycket besvärligare för personalen och barnet skulle inte få följa med på aktiviteterna.

Likaså på eftermiddagen, vi försöker att undvika att hämta MITT i en aktivitet. Då stannar jag iofs på jobbet men jag skulle inte ha dåligt samvete om jag stannade och handlade mjölk på vägen heller - nu gör jag inte det för affären ligger åt andra hållet men jag skulle kunna göra det - om det innebar att jag hämtade en för barngruppen och personalen bättre tid än mitt i samlingen.

Vi har anpassat våra arbetstider efter personalens önskemål. Jag inser att alla inte kan göra det men i en del fall innebär det ju att det kan bli små håltimmar emellan.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Att föräldrar väljer vilket barn som ska vara hemma. Vem är sjukast? Och sen går iväg med den andra. Att föräldrar undlåter att hämta sina barn för att det är "för jobbigt". JAG reagerar på det och jag behöver höra VARFÖR. Då kan jag försöka intala mig själv det nästa gång att det andra barnet (som var med vid hämtning/lämning) säkert var så sjukt att de var tvugna att skicka iväg Pelle 15 månader 8-17 hela veckan.

Jag förstår fortfarande inte vad du svarar mig på, men ialla fall... Ja Elin fick gå till dagis när Fredrik hade RS, hon hade varit sjuk och varit hemma i 14 dagar, hon klättrade på väggarna och jag var tvungen att försöka få sova de stunde Fredrik sov, pga att jag satt upp med honom på nätterna när han hade svårt att andas. Tror du fortfarande att hon hade haft det bättre/roligare om hon hade varit hemma med en grining, trött mamma som hyssade och sa åt henne att vara lugn och stilla? Istället för att vara på dagis, leka med bästisen och få röja runt precis så mycket som de ville?!
Dessutom så går hon alltid bara tre dagar i veckan, fem timmar, jag kan inte försvara några andra föräldrars görande, men en del kan jag ha viss förståelse för.
Att Elin sen var på dagis när jag var inne hos läkaren med Fredrik var oxå väldigt skönt, och jag tror inte att hon hade tyckt att det var så kul direkt...

Och än så länge har inte Fredrik börjat på dagis, men med hans energi så kommer jag kanske göra samma sak om Elin är sjuk och han är frisk, men det kan jag inte svara på förrens jag vet hur han fungerar på dagis.

Andra andledningar till att man har barnen på dagis kan vara att den nyfödda babyn har särskilda behov, kompisens numera snart tre åring, har och hade väldigt mycket problem, hon är ensamstående och hennes barn behövde verkligen komma hemifrån, träffa andra vuxna och får en struktur på vardagen. Hon kämpar så gott hon kan, men när man har ett barn som sover max en halv timme åt gången dygnet runt så är man rätt så slutkörd... Och i dagsläget så åker de på en antal behandlingar och sjukgymnastik osv, och för att få det att gå ihop så måste de andra vara på dagis.
Eller annan bekant som fick deprisson, hon grät nästan konstant alla vakna timmar, tror du att hennes barn hade mått bättre av att vara hemma och se det, eller vänta på dagis till pappan kom och hämtade och kunde ge dem och mamman stöd hemma.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Du måste också tänka på att du ser barnen när de är friska.
Och friska barn är ju ganska så lättsamma.
Medans vi föräldrar ser barnen även när de är riktigt sjuka.
Och med ett riktigt sjukt barn så kan man behöva vårda det dygnet runt i skift mellan föräldrarna.

Och då så måste de friska barnen gå på dagis annars så går det bara inte ihop sig.
Det är dessutom både billigare och bättre att göra så än att lägga in det sjuka barnet på sjukhus.
Dagis för de friska barnen + VAB för föräldrarna kostar samhället mindre och är mindre traumatiskt för det sjuka barnet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 877
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp