Barnbidrag till barnet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

alazzi

Trådstartare
Hur vanligt är det egentligen att barn får hela barnbidraget att spendera själva? Ingen av mina vänner har åtminstone råd att låta barnen få hela barnbidraget för egen konsumtion och vi har definitvit inte sån ekonomi heller. Men mina vänners barns vänner har hela bidraget för egen konsumtion, åtminstone enligt barnen.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Min dotter fick barnbidraget själv när hon började i åttan. Med det följer ju även mer ansvar. Allt går inte till nöjen.

Pengarna ska räcka till mobilen, kläder, smink o nöjen. Ytterkläder o skor, basgarderoben, står vi för. Men alla extrasaker o modekläder som hon vill ha får hon själv köpa.

Tycker det är ett utmärkt sätt att lära dem hushålla med pengar själva. Ibland undrar jag dessutom om det inte blev billigare för oss i längden..

Inte alltid så lätt at dra gränsen på vad de behöver o inte i tonåren :angel: Mycket som de vill ha bara för att :)
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Ska barnen få hela bidraget även om de jobbar extra på loven?

Självklart är det viktigt att lära sig att hantera pengar och lära sig att hushålla så att pengarna räcker. Den kunskapen måste man ju få en chans att få i tonåren.

Vårt barn är inte tillräckligt gammalt ännu men mina vänners barn är äldre och ingen av dem har kunnat låta barnen få tillgång till hela bidraget.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Hur vanligt är det egentligen att barn får hela barnbidraget att spendera själva? Ingen av mina vänner har åtminstone råd att låta barnen få hela barnbidraget för egen konsumtion och vi har definitvit inte sån ekonomi heller. Men mina vänners barns vänner har hela bidraget för egen konsumtion, åtminstone enligt barnen.

Jag hade det från och med i sjuan om jag inte minns fel. Men då var jag tvungen att köpa nästan allt själv. Annat fick jag önska mig i födelsedagspresent och julklapp och sådant, så det gällde att spara!
Schampo och bindor och sådant fick jag det mesta av om jag inte ville ha nåt speciellt och dyrare. Ibland köpte ju mamma Konsumschampo... :D
Och mat fick jag ju, och boende förstås. Det kostar ju det också!
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Från vilken ålder är man mogen att spendera hela barnbidraget själv tycker ni?
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jag fick mitt när jag blev 15, men det skulle räcka till hästen och kläder till mig.
Behöver jag säga att hästen var betydligt mer välutrustad än mig :angel: :angel: :angel:
Jobbade extra på helgerna på Börjes korvkiosk.
Blev också en och annan tur in i hästbutiken för att "bara" titta :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Från vilken ålder är man mogen att spendera hela barnbidraget själv tycker ni?

Det beror helt och hållet på individen. 13-14 år var lagom för mig, har alltid varit "siffermedveten" och ekonomisk.

Min arbetskompis har 4 döttrar, bl.a. en som är 10 år, jätteordentlig och som säkert skulle klara barnbidraget själv om hon fick det och en 16-åring som har noll koll och gör av med allt i ett nafs om hon får hela, så hennes får de dela upp veckovis...
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Fick fickpengar fram till jag var 15, pengar jag hälften av gångerna fick "förtjäna".
Jag klarade mig bra på småsummor, var inte så ekonomiskt krävande gällande prylar osv.

Som 15åring började jag arbeta på lördagar och söndagar och fick således en egen liten lön som jag spenderade hur jag ville.


Gällande barnbidraget så satte mina föräldrar in barnbidraget på fondsparande från scratch, en summa jag fick tillgång till när jag fyllde 18år.

En sjuk förmån som jag tycker speglar en enorm orättvisa gentemot tex mina klasskamrater som inte hade det så förspänt.

//No1 som anser att barnbidraget skall behovsprövas.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jag lät min äldsta dotter få ett eget konto med bankomatkort när hon fyllde 13. Alldeles för tidigt visade det sig. Det blev omprövning o när hon fyllde 15 fick hon tillbaka kortet, sen dess har hon 750 kr per månad, som hon "slösar" bort, sparar aldrig.
300 kr (studiebidraget är 1050kr) har jag kvar på mitt konto o tar ut när hon behöver handla nåt dyrare, typ skor eller jeans. Då blir hon även sponsrad med en summa. Hon har noll koll på pengar o hon fyller 18 i sommar...
Min andra dotter som fyller 14 frågar efter barnbidraget men det blir nobben, är inte alls övertygad om att hon kan handskas med över 1000 kr per månad.
Jag tycker hur som helst att barn inte ska få en massa pengar utan att ha gjort något i gengäld först. Vi måste väl alla jobba för vår lön?
Bidraget är ju trots allt ämnat som hjälp åt föräldrarna och inte tänkt att överlämnas direkt till barnen.
Ciao / smirk
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Mina båda grabbar har fått förfoga över sina barnbidrag (1100:-) från de började 7:an. De har fått börja med ett halvår på prov och båda har fått fortsätta och sköter det bra. Det ska räcka till kläder, skor, frisör och fickpengar. Dyra sportprylar (skridskor o fotbollsskor tex) har jag köpt utöver detta. Bägge har kort och leg, så de kan betala med kortet. Jag har märkt att det är lättare att hålla i pengarna på det sättet än när de bara hade uttagskort och tog ut minst 100:- åt gången. Den hundringen försvann snabbt.
Jag trodde definitivt inte att min yngsta skulle fixa detta, men han är bättre än den äldre på att ha koll på sina pengar.
De flesta av deras kompisar har också haft mer eller mindre av barnbidraget från samma ålder med blandade resultat.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Oh jösses, jag fick aldrig barn/studiebidraget själv. Hade ju häst, och det kostade för mina föräldrar. Vad jag vet så fick jag några hundralappar varje månad, ville jag därutöver ha extra pengar fick jag jobba på somrarna, vilket jag gjorde. Hade första sommarjobbet när jag var 13 år, och sedan varje sommar därefter.

Ville jag ha extra pengar hemma kunde jag göra lite "extraarbete", typ tvätta bilen eller fönsterna, köra upp ved eller hjälpa pappa med något. Så möjlighet till extrapengar från mina föräldrar fick jag ju, men inte gratis. Vilket jag tycker var helt rätt gjort.

Jag tycker inte att man behöver ge sina barn hela bidraget, eftersom det faktiskt kostar familjen att barnet bor hemma. Dock mest en principsak tycker jag, eftersom barnbrdraget inte på långa vägar täcker mat-kläder-shampoo etc.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Jag tror att jag fick barn/studiebidraget när jag var 15, minns inte exakt men det var på högstadiet och minns inte om det var hela eller inte heller.

Mamma och pappa hjälpte till med vinterskor/vinterjacka och sånt, men annat fick jag ta ansvar för själv, förutom hygienprylar om, som någon annan sa, jag inte ville ha något speciellt och dyrt istället för det mamma handlade.

Jag tror att jag hanterade det ganska bra. Försöker komma på vad jag kan ha spenderat pengar på på den tiden och det kan inte ha varit så mycket mer avancerat än kläder och smink, lunch ute nån gång kanske, böcker och tidningar... jag är fortfarande relativt värdelös på att hantera pengar (eller, jag KAN, men jag är inte superbra på att spara pengar och är ibland alldeles för generös, både mot mig själv och andra) och vet inte om jag lärde mig så himla mycket mer av att ha bidraget själv innan gymnasiet.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

När jag för många år sedan var ung så fick jag barnbidraget som 12åring av min mamma som hade det knapert ändå. Men jag förväntades då inhandla det mesta själv. En cykel vet jag att mamma betalde hälften på, men annars kan jag inte minnas att jag fick något annat utan fick bekosta det själv. En mycket nyttig erfarenhet som jag hoppas kunna överföra på min dotter om några år.
Det blev billigare för min mamma eftersom jag inte var den som begärde lite extra emellanåt utan jag kunde låna pengar om det var något särskilt men att jag betalde tillbaka det.

Alla barn är olika hur de klarar av att hushålla med pengar men tycker själv att det är en steg i utvecklingen att bli mera medveten om att saker inte trillar ner från himlen och att saker faktiskt kostar även om det bara är 10 kr :D
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

asså jag vet inte om man kan säga att jag får barnbidraget :D
jag får runt 2000 i månaden så ja det får jag väl :D

Edit: Jag är 14 år:banana:
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

*kl*
Jag började dela ut morgontidningen när jag var 13 år för att få fickpengar. Vi hade absolut inga pengar över så ville jag rida fick jag tjäna ihop den summan själv.

Men ser man vad dagens barn har hemma så tycks de flesta ha en egen dator hemma t.ex. Mobiltelefon är ju givetvis något som alla barn har också.

Självklart är det så att alla vill att deras barn ska ha en dator och en mobilteleon, det tycker jag också. Jag bara undrar hur man får ihop ekonomin idag, 2007 med krav på nya prylar från sina barn.

Själv är jag född 1961 så det var inte aktuellt direkt med dator eller mobiltelefon när jag var tonåring;)
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

När jag var 15 fick jag barnbidraget själv (senare studiebidraget). Nu är jag ju långt över 30 fyllda så mitt svar är väl inte så relevant kanske? Nåja; jag var alltid en sparsam person. Vi fick veckopeng och senare månadspeng från kanske 6-7 års ålder och jag hade aldrig några problem att hantera pengarna på ett hyfsat vettigt sätt. Men det var också ganska "strikt" på så vis att det INTE delades ut några extrapengar däremellan till sånt som månads/barnbidrag skulle räcka till (i alla fall inte från mamma, pappa kunde man ibland "dupera" när man ville ut i parken som 16-18åring)

Och självklart ingick att man som en medlem i familjen också skulle sköta vissa sysslor ända från att vi var små, efter förmåga. På mellanstadiet började vi få "matansvar" en kväll i veckan - handla och laga en måltid till familjen efter eget val. I ungefär samma ålder hade vi växelvis trädgårds-/tomtansvar (en del rensning, gräsklippning och snöskottning ingick) och köksansvar (plocka undan, diska mm). Vi hade också ansvar att städa vårt rum en gång per vecka och bädda vår egen säng, sortera vår tvätt osv. Stryka egna kläder fick jag börja göra i kanske högstadiet. Tvätt skötte i regel morsan, men från 15 och framåt började jag göra även sånt ibland när man ville ha favoritkläderna rena till en viss dag.

Jag inser som vuxen att mamma o pappa förstås gjorde betydligt mer av jobbet än vi barn, men jag är väldigt glad åt att vi redan från början fick lära oss ta ansvar för både sysslor och pengar. Någonstans så är väl målet att ens barn ska kunna växa upp och klara sig själva en vacker dag. Även den mest "bortskämda" unge brukar ju klara sig när de väl flyttar, men de verkar få det 100 gånger kämpigare att lära sig allt "på egen hand" än vad jag hade det som redan kunde det mesta.

Som konkret svar på frågan: jag kan inte se att en familj inte skulle kunna ge barnbidraget till barnet egentligen. Enda skillnaden i en mer "fattig" familj blir ju att barnbidraget måste räcka till fler saker än vad det behöver göra i en "rik" familj. Jag ser ingen vits med att barnbidraget på över 1000 kr ska ges som enbart godis/bio/nöjesbidrag. Kanske ska det istället överenskommas att det ska räcka till även kläder, extra utgifter när det är tex friluftsdag i skolan och till sparande för framtida körkort tex.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Självklart är det så att alla vill att deras barn ska ha en dator och en mobilteleon, det tycker jag också. Jag bara undrar hur man får ihop ekonomin idag, 2007 med krav på nya prylar från sina barn.

Har man inte råd så har man ju inte.
Men om barnet gärna vill ha en mobil så kanske det är en sån sak som de i så fall ska betala från barnbidragspengen? Och kanske även bredbandskostnaden?
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

Från att jag började gymnasiet och flyttade hemifrån fick jag hela studiebidraget. Men det skulle täcka allt förutom mat och husrum. Busskort, telefonräkningar, resor, kläder etc etc
Med tanke på att min pojkvän bodde i Frankrike blev det både resor och telefonräkningar som hette duga... Det är ett bra sätt att lära sig hantera pengar, tycker jag.
 
Sv: Barnbidrag till barnet?

*kl*
Jag fick barnbidraget själv då jag var 14 eller 15 år. Fick då köpa alla kläder och liknande själv. Hästarna sponsrade mamma o pappa utöver.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 974
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 309
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp