Barnaktiviteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Har precis sett på "Älskling vi dödar barnen".
Gubben och jag började prata på sonen som rör sig på tok för lite.
Vi tvingar med honom på promenader, tvingar honom att röra på sig, men det är jobbigt när det är en kamp hela tiden.
Och han är bara 4!! :crazy:
Än tycker vi att det är lite tidigt, men framåt nästa sommar vore det kanske bra att börja få igång honom i nån form av aktivitet med rörelse i men vad sjutton ska han göra??
Han gillar inte fotboll, eller han har NOLL bollkänsla (precis som jag)... gubben skulle nog vilja att han körde typ cross, men han är inte intresserad av det heller, jag har försökt att få honom att rida, visst gör han det men han tjatar ju inte direkt hål i huvudet på oss att få göra det fast han får när han vill.

Nån som har haft en "bekväm" liten kille eller tjej, hur har ni gjort för att få igång dem eller har det löst sig själv?

Vi försöker självklart begränsa tv-tid och data-tid för honom, och han måste självklart vara ute varje dag...

Plask och Lek tror vi att han skulle gilla, men då måste de ju ha fyllt 5 här så det är ju till att vänta till nästa år.

Vad skulle ni ha hittat på?
 
Sv: Barnaktiviteter

Friidrott!

Jag hade oxå noll bollsinne när jag var liten, och satt helst och ritade. Jag var rädd för typ allt. Men jag fastnade för friidrott. Där tävlar man ju mer mot sig själv. Man har klubbkompisar, men ingår sällan i något lag, så man slipper pressen att vara en belastning för laget. Och det finns ju så många olika grenar.
 
Sv: Barnaktiviteter

Polare !

Släpp lös ett gäng 4-6-åringar utomhus så får du se. Om du hinner alltså när de visslar förbi.

Att cykla på riktig tvåhjuling brukar också vara poppis - Vidar cyklar lätt en halvmil men sen är MAMMA trött :o
 
Sv: Barnaktiviteter

Hur mår han? Om du lyckas få igång honom att spela fotboll med dig t.ex., vill han stanna och vila då? När ni cyklar, vill han stanna och vila mellan varven?

Min son är likadan. Här kommer den historien. Sonen är 5 år. Har varit "kärnfrisk" hela livet och jag har minimalt med VAB dagar bakom mig. Men han har varit "trött" och inte alls varit sugen på att röra sig sista året. Jag frågade upp det vid dagis men de tyckte han hängde med bra, inga problem. Jag tyckte ändå det var liiiite underligt, att "friska" barn är inte "lata" när man väl fått igång dem och att han var så nöjd att ta det lugnt så mycket.

Idag är sonen diagnostiserad med astma & allergi. Förra helgen fick han sitt första egentliga astma-anfall. Prick-test har visat på allergi mot bl.a. katt, häst och gräs. Jag odlar hektarsvis med timotej kring huset, vi har katter och häst. Ingen har någonsin märkt av att han skulle vara allergisk eller reagera mot djuren, men hans ork har inte funnits och han har inte velat röra sig. Hostig har han varit förra vintern. Hur är det med eran sons hosta när han varit förkyld? Lämnar hostan kvar länge?
 
Sv: Barnaktiviteter

Tråkigt att plask och lek inte är förrens de är fem hos er. Elin började nu i höst och tycker att det är superkul! Hon går även på barngympa, inte för att jag tycker att hon behöver utan för att alla kompisarna går och hon tycker att det är jättekul!
Sen är vi ofta ute på helgerna, plockar svamp, håller på i trädgården osv. De håller högt tempo på dagis så hon är ganska så trött när hon kommer hem...
 
Sv: Barnaktiviteter

Hur bor ni, kan ni skicka ut pojken utan risk?
Går han på dagis, så att han får rörelse där?
När man är fyra år kanske man inte törs vara ute själv, det känns läskigt helt enkelt.
Min äldsta började inte leka ute frivilligt förrän vid 6 års ålder, men sen har hon varit ute jämnt. Pojkarna har varit runt 4-5 år när de börjat leka ute.
Det är bättre med spontanaktiviteter än planerade/tidsstyrda aktiviteter.
 
Sv: Barnaktiviteter

Kompisar! Åka till badhus och bada hela familjen, mys och kul och rörelse på en gång, plocka svamp, gå på promenader -gärna med ett mål, tex picknick i skogen/vid sjön etc.

Vissa barn ÄR stillsammare än andra.

Jag var nog rätt lugn fram till förskoleåldern, då jag började leka med kompisar aktivt och vi cyklade/gick till varandra själva och var ute hela dagarna och lekte.
 
Sv: Barnaktiviteter

Försöker svara på många samtidigt :) .

Han är en klumpeduns, absolut inte snabb eller smidig, han har dock börjat springa mer sista halvåret.

När vi är ute och går (går ofta till stallet, visserligen bara 1½ km fram å tillbaka, men jobbig väg) men den kan han lätt springa. När jag och gubben var ute och gick för nån helg sedan gick vi i rask takt i över en timma, hade med vagnen till sonen men den ville han inte åka i så han sprang hela vägen nästan!!! :bump:

Vi bor på landet så han kan utan risk gå ut själv, han har en koja i skogen, studsmatta på gräsmattan osv, men inget är ju kul själv. Kompisar är svårt, han har sin kusin, men han orkar inte vi med (sjövild), och ett par kompisar på dagis, men vi har ingen direkt kontakt med föräldrarna, har försökt att få igång att de ska leka men får i stort sett ingen respons från dem (de bor i ett bostadsområde med massa barn så jag kan ju förstå dem att de inte vill åka hit...)

När han är förkyld har han kvar hostan länge. Han har dåliga luftrör och han börjar hosta direkt när han är förkyld och hostar sedan långt efter. När han är inte är förkyld verkar hon dock pigg i övrigt.

Cykla kan han inte och tycker heller inte att det är kul.

De rör sig mycket på dagis, skogspromenader osv men där är han bara 3 dagar i veckan.
 
Sv: Barnaktiviteter

De rör sig mycket på dagis, skogspromenader osv men där är han bara 3 dagar i veckan.

Alltså jag tycker att det låter som om din son rör sig väldigt normalt mycket för sin ålder... Och du hur många gånger i veckan tränar du själv? Tre dagar på dagis är ju ganska intensivt så så länge det inte är några större problem så tycker jag nog att ni ska vara lugna!
Däremot att kolla upp om det ligger någon astma kan ju vara bra!
 
Sv: Barnaktiviteter

Jo, han har ju som tur var inte ett helt stillasittande liv, men tycker ändå när man hör vad många andra gör att han rör sig mindre, han är ju inte så "springig" i typen.
Nappade däremot på friidrott, ska höra mig för lite för nästa år...
Jag vill bara ha igång honom i tid, för jag har aldrig sysslat med idrott och känner idag att jag nog haft en fördel om jag gjort det, dels för att bekämpa viktproblem osv men kanske även socialt...
Men vi har börjat stänga av tv:n i alla fall :) , den har stått på alldeles för mycket!! (både för oss och honom, eller mig och honom kanske det heter, gubben är alltid igång och grejjar... :smirk: )
 
Sv: Barnaktiviteter

Vi tvingar med honom på promenader, tvingar honom att röra på sig, men det är jobbigt när det är en kamp hela tiden.
Och han är bara 4!! :crazy:

Min dotter har alltid varit aktiv men när hon var 4 var det väldigt svårt att få henne med på promenader osv. utan att hon gnällde om hur trött hon var. Nuförtiden är det sällan så utan hon är ute hela eftermiddagarna och spelar fotboll med de andra barnen på gården.

Men när hon var 4 så började vi faktiskt simning och det gillade hon. Här måste de vara 110 cm så att de har huvudet över vattnet i träningsbassängen, det är allt. Hon tyckte det var jättekul, fick kompisar och var stolt över märkena. Sedan är det ju obligatoriskt med simning om man ska få slutbetyg i nian f.r.o.m. i år så det är en jättetjänst man gör barnen om de får simma tidigt. :)
 
Sv: Barnaktiviteter

Kompisar är svårt, han har sin kusin, men han orkar inte vi med (sjövild), och ett par kompisar på dagis, men vi har ingen direkt kontakt med föräldrarna, har försökt att få igång att de ska leka men får i stort sett ingen respons från dem (de bor i ett bostadsområde med massa barn så jag kan ju förstå dem att de inte vill åka hit...)
Kan inte ni åka till dem då?

Cykla kan han inte och tycker heller inte att det är kul.
Enligt mej låter det som att han är underaktiverad och därför har tappat sugen helt. Klart att det inte är roligt att cykla omkring själv runt huset. Jag har aldrig träffat ett barn som i 4-års åldern inte ville lära sej att cykla. Han måste få leka med andra barn i sin egna ålder för att se vad de barnen gör och lära känna sej själv med andra. Ser han att alla andra barn cyklar vill ju han också göra det. När han väl fått upp intresset för det kanske pappans cross-planer också besannas.

Vad tycker han om att göra? Förrutom TV och sånt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
Övr. Djur Hittade precis en skittorr groda eller padda i en kruka men vid en närmare titt så lever den, om än knappt. Vad fan gör jag?! Har lagt...
2
Svar
22
· Visningar
2 970
Senast: Sel
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 278
Senast: Madalitso
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
16 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp