Jo, givetvis kan man säga vad man vill. Man kan uttrycka det med 17 svordomar insprängda i ordflödet också och personalen ska fortfarande vara professionella.Fast förskolepersonalen är ju förhoppningsvis så kompetenta att de kan hantera sin egen sekretess. "Vad gör ni åt att mitt barn blir slaget (av E)?" Och "Vad gör ni åt att E slår (mitt barn)?” Är exakt samma fråga och personalen ska ju såklart kunna formulera ett svar oavsett.
Det är ju inte heller så att personalen inte får nämna andra barn vid namn. Däremot får de ju inte diskutera andra barns förutsättningar och situation, men det är ju något annat.
Jag hade inlett med att säga att jag vet att ni inte får och ska diskutera andra barn och jag är medveten om att det kan finnas delar av detta som jag inte är medveten om eller ska känna till. Men vi behöver diskutera Rs situation där han inte vågar gå till förskolan på grund av hur han behandlas av E.
Sen är det upp till personalen att hålla diskussionen på rätt sida sekretessen. TS kan säga vad som helst utan att bryta mot någon sekretess.
Men poängen var att man kan bidra själv till att maximera möjligheten av ett konstruktivt samtal.
Nej, det är faktiskt inte samma fråga. Det är olika subjekt, olika fokus, olika perspektiv, olika problemformuleringar.