trofé
Trådstartare
Tankar, tips och input mottages tacksamt.
Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden och tyckt det varit kul att gå dit samt lämningar ha varit odramatiska. Det är en friskola med små grupper (max 10 barn) och 3 vuxna. Men ibland har de öppet till äldre avdelning bredvid, men fortfarande inte så många barn totalt.
Vid stängning är det sammanslaget så att fritids kommer upp till fsk och olika personal stänger.
Strax innan jul började R prata om E (annat barn på fsk) som hade puttat R. R är väldigt bra på att verbalt uttrycka sig och förklara saker. Han berättade att E hade puttat honom och att han blivit ledsen. Han säger och att han skrikit åt E när denne puttas.
R var sjuk och hemma flera veckor kring jul, men har varit hemma sjuk flera perioder sedan inskolning och det har gått bra att komma tillbaks. Nu säger R att han inte vill gå dit alls, för E är där och han är rädd för honom.
Jag tog upp detta i mail med en av pedagogerna (vill inte ta upp för mkt i detalj när R är med eftersom han förstår allt). Pedagogen sa att de var medvetna om problemet och att sepcialpedagog är inkopplad, dett är några veckor/månad sedan.
Vi har nu fått lämningar där R gråter hysteriskt i panik och inte vill bli lämnad, säger att han vill följa med till pappans jobb och vänta utanför, han vet att barn inte får följa med in. R säger att han är rädd för E och inte vill åka till fsk. Förra veckan berättade också R att E nypt honom och visade var, när jag kollade under tröjan har han ett rejält märke på baksida axel, som definitivt inte är ett blåmärke etc.
Jag tog åter kontakt med pedagogen via mail och informerade om läget, bilade kopia till rektor. Nu ska vi (jag, pedagog och specialpedagog) ha ett möte nästa vecka för att jag ska få veta mer hur de jobbar med situationen. Min uppfattning är att de behöver skydda andra barn från E tills problemet är löst. Självklart ska E också ha en bra fsk miljö osv, men andra barn ska inte behöva utsättas för detta.
E har också slagit andra barn i ansiktet då de bara sagt hej när de kommit för dagen och springer in i badrummet och skriker när R sitter på pottan (han har nyligen slutat med blöja och behöver ännu mer kunna känna sig trygg med att gå på pottan på fsk).
Är det något annat jag som förälder kan göra eller tänka på? Jag har berättat för R att jag tagit upp allt med pedagogen och har pratat om att E kanske inte mår bra, är trött, går för långa dagar, kanske är ledsen eller arg, men förstås inte får bete sig så här ändå.
Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden och tyckt det varit kul att gå dit samt lämningar ha varit odramatiska. Det är en friskola med små grupper (max 10 barn) och 3 vuxna. Men ibland har de öppet till äldre avdelning bredvid, men fortfarande inte så många barn totalt.
Vid stängning är det sammanslaget så att fritids kommer upp till fsk och olika personal stänger.
Strax innan jul började R prata om E (annat barn på fsk) som hade puttat R. R är väldigt bra på att verbalt uttrycka sig och förklara saker. Han berättade att E hade puttat honom och att han blivit ledsen. Han säger och att han skrikit åt E när denne puttas.
R var sjuk och hemma flera veckor kring jul, men har varit hemma sjuk flera perioder sedan inskolning och det har gått bra att komma tillbaks. Nu säger R att han inte vill gå dit alls, för E är där och han är rädd för honom.
Jag tog upp detta i mail med en av pedagogerna (vill inte ta upp för mkt i detalj när R är med eftersom han förstår allt). Pedagogen sa att de var medvetna om problemet och att sepcialpedagog är inkopplad, dett är några veckor/månad sedan.
Vi har nu fått lämningar där R gråter hysteriskt i panik och inte vill bli lämnad, säger att han vill följa med till pappans jobb och vänta utanför, han vet att barn inte får följa med in. R säger att han är rädd för E och inte vill åka till fsk. Förra veckan berättade också R att E nypt honom och visade var, när jag kollade under tröjan har han ett rejält märke på baksida axel, som definitivt inte är ett blåmärke etc.
Jag tog åter kontakt med pedagogen via mail och informerade om läget, bilade kopia till rektor. Nu ska vi (jag, pedagog och specialpedagog) ha ett möte nästa vecka för att jag ska få veta mer hur de jobbar med situationen. Min uppfattning är att de behöver skydda andra barn från E tills problemet är löst. Självklart ska E också ha en bra fsk miljö osv, men andra barn ska inte behöva utsättas för detta.
E har också slagit andra barn i ansiktet då de bara sagt hej när de kommit för dagen och springer in i badrummet och skriker när R sitter på pottan (han har nyligen slutat med blöja och behöver ännu mer kunna känna sig trygg med att gå på pottan på fsk).
Är det något annat jag som förälder kan göra eller tänka på? Jag har berättat för R att jag tagit upp allt med pedagogen och har pratat om att E kanske inte mår bra, är trött, går för långa dagar, kanske är ledsen eller arg, men förstås inte får bete sig så här ändå.