Sv: Barn som mår dåligt
Hur gör man egentligen med barn som mår dåligt psykiskt?
Sambons son har hela sitt liv haft raseriutbrott när saker inte går som han vill och han blir då väldigt uppjagad och slår sig själv osv. Om vi blir "osams" så brukar han säga att han vill slå sin mamma och bror, att han vill få vattkoppor så att det ska klia, han slår sig i huvudet och river sig i ansiktet. Nån gång har han dunkat huvudet i väggen.
I dag så hade vi en konflikt och då sa han "Jag vill döda mig själv".
Han är åtta år gammal, snart.
Vad i hela helvete ska vi göra? Vi har kämpat åratal med att få kontakt hos bup och fått viss behandling där, som dock inte hjälpte så mycket. I skolan har det varit stora problem under våren så kontakten med bup är återupptagen och vi ska ha möte i höst i skolan med bup och skola. Det var tal om psykologisk utredning.
Men, vad gör vi tills i höst?
Jag har en liten kompis (en god väns son) som reagerar på likartat sätt.
Först och främst vill jag betona att det
inte alls behöver ha att göra med att barnet tvingats "stänga in" känslor eller att det skulle finnas känslor som är "förbjudna". Tvärtom tycker jag att det är liiite väl mycket hemmagjord amatörpsykologi över det. BArn har en egen hjärna med en egen kemi, det är inte så att de till 100% är "svar" på sin omgivning.
Min lille kompis (jag har ganska nära kontakt med den pojken och jag tycker mycket om honom, han är känslig, begåvad och svår) mår bättre om han får
klara av saker - gå eller cykla eller rentav åka buss en längre sträcka på egen hand än förut, ja, alla former av ökade befogenheter som kan funka till hans ålder.
Han mår ofta bättre i lite mindre grupper - kanske kan skolan vara behjälplig där? I mindre grupper sker färre saker, och då kan pojken hålla ihop sig mycket bättre.
Han verkar må bättre av att få vara ifred när han säger att han vill vara det, om det på något vis är möjligt. Tex får han ta med sin middagsmat till sitt rum om han vill det (inte varje dag, men vid behov).
Att läsa mycket tillsammans, högläsning, och då gärna böcker där det händer känslomässiga saker med personerna, tex Mumintrollen, Nalle Puh (riktiga, inte diverse serievarianter för där är nyanserna borta). Denna läsning verkar ge pojken perspektiv på sina känslor, det ger ord och det ger figurer (om än overkliga) att jämföra sig med.
Jag tror också på att hjälpa honom att se att världen faktiskt är ett ganska underbart ställe. Ta med honom på allt möjligt han kan tänkas gilla - allt från basketmatcher till bondgårdar (vad han nu är intresserad av).
Kort sagt, att skapa en tillvaro så varm, mjuk, glad och nära som man bara klarar av, där man ändå inte blundar för att livet är rätt svårt. Det vet han ju uppenbarligen redan, så det kan man inte dölja för honom.
Sen verkar de här barnen må bra av att man förklarar i förväg vad som ska hända och att man förklarar varför saker är som de är. Så kallade "fasta gränser" utan motivering blir i alla fall min lille kompis bara mer frustrerad av. Med all rätt, tycker jag.
När det gäller min lille kompis så brukar min tonårsson och jag ibland bjuda med honom in till stan och så får han i samråd med sonen välja något tjusigt modeplagg (typ de i mina ögon asfula byxor ungdomar gillar). Man kan inte kompensera ett helt dåligmående med prylar, självklart inte, men jag bedömer att pojken mår bättre av att göra lite statusgrejer och få lite statusprylar, än att inte få det alls. Om inte annat känner han sig snygg när han ser sig i spegeln, och det tycker jag att han förtjänar.