Barn som bor växelvis, hur gör ni när de blir sjuka?

Mirre

Trådstartare
Ni som har barn boende växelvis och barnet blir sjukt hos den ena föräldern, hur löser ni det? Åker barnet till den andra föräldern ändå eller stannar det tills det är friskt? Tänker främst då ni som har barn hemma som riskerar att smittas då.

Är i den situationen nu, pappan säger att sonen har influensa och att det tar minst två veckor innan han är frisk och så länge han hostar och har feber så smittar han. Sonen ska enligt pappan ha hög feber och 1177 ska då ha sagt detta. Sonen ska egentligen komma hem i morgon, hur skulle ni göra?

Jag litar inte helt på att det pappan säger är sant (han är konstant på sandlådenivå), samtidigt vill jag inte riskera att utsätta hans bror för att smittas av influensa om det nu är sant. Råd tack

Det låter helskumt alltihop men jag hade i alla fall velat ha hem barnen om de är tillräckligt krya för att flytta på. Mår sonen helkass och inte orkar ta sig ur sängen hade jag erbjudit honom att stanna om han ville.

Mår han jättedåligt ska han ju självklart stanna kvar tills han är pigg nog att orka åka hem till dig. Det är ansträngande med även en liten biltripp om man är sjuk.

Så jag skulle väl säga att låt honom stanna en dag extra eller två men stanna hela tiden han är sjuk är säkert inte nödvändigt om ni inte vill det.

Vi brukar byta ändå, om de inte är helt sängliggande (vilket aldrig inträffat bytesdagen). Vi har 3 km mellan oss, så en sån liten tripp har de alltid mäktat med hittills.

Efter ca 7 dagar är man normalt smittfri vid en influensa, sen kan man vara nedsatt i någon vecka till.
Jag tycker att du ska läsa på lite själv. 1177.se har informationen du söker.

Jag har, trots växelvis boende för min son under ca 10 år, aldrig varit med om att han varit så sjuk att han inte kunnat flyttas. Som jag ser det, skulle det innebära att han var så sjuk att jag var direkt orolig, och jag skulle vilja besöka honom dagligen - minst! - hos pappan.

Att en influensa skulle innebära att barnet inte kan flyttas på två veckor, låter osannolikt för mig. Eller bor pappan tex i USA och du i Sverige?

Jag har, trots växelvis boende för min son under ca 10 år, aldrig varit med om att han varit så sjuk att han inte kunnat flyttas. Som jag ser det, skulle det innebära att han var så sjuk att jag var direkt orolig, och jag skulle vilja besöka honom dagligen - minst! - hos pappan.

Att en influensa skulle innebära att barnet inte kan flyttas på två veckor, låter osannolikt för mig. Eller bor pappan tex i USA och du i Sverige?
Tror också att det beror på hur medtagen man blir av t.ex feber. Jag blir helt klubbad vid en ännu ofarlig temperatur och skulle inte uppskatta att flyttas på även om jag inte är döende. I det läget hade jag inte gärna velat tvinga mitt barn att flyttas förrän det blir piggare. Visst kan man käka alvedon men då vill det ju till att man känner sig piggare efter det också vilket jag inte alltid gör.

Ni som har barn boende växelvis och barnet blir sjukt hos den ena föräldern, hur löser ni det? Åker barnet till den andra föräldern ändå eller stannar det tills det är friskt? Tänker främst då ni som har barn hemma som riskerar att smittas då.

Är i den situationen nu, pappan säger att sonen har influensa och att det tar minst två veckor innan han är frisk och så länge han hostar och har feber så smittar han. Sonen ska enligt pappan ha hög feber och 1177 ska då ha sagt detta. Sonen ska egentligen komma hem i morgon, hur skulle ni göra?

Jag litar inte helt på att det pappan säger är sant (han är konstant på sandlådenivå), samtidigt vill jag inte riskera att utsätta hans bror för att smittas av influensa om det nu är sant. Råd tack
Två veckor? Hahaha. Ett par dagar extra är väl okej hade jag tänkt. Tills febern är borta.

Om det är kräksjuka brukar vi se till att dottern stannar hos den föräldern som hon är hos tills dess att smittorisken är över.

Annars byter vi om det inte är så att någon av oss har lättare att vara hemma med sjukt barn = pga arbetsituation. Smittorisk iochmed övriga sjukdommar är inget vi bekymrar oss om.

samtidigt vill jag inte riskera att utsätta hans bror för att smittas av influensa om det nu är sant. Råd tack

Men om ni fortfarande hade bott ihop så hade ju hans bror riskerat det iaf? :crazy: Det är ju så det funkar i en familj. Jag tycker att sonen skall byta precis som vanligt, om han vill och orkar.

På dig låter det nästan som att du inte vill ha hem honom? :confused: Jag hade blivit skitledsen om jag hade varit barn och fått höra "du får stanna hos pappa några dagar till för mamma vill inte ha hem dig eftersom du kan smitta xx". :crazy:

Men om ni fortfarande hade bott ihop så hade ju hans bror riskerat det iaf? :crazy: Det är ju så det funkar i en familj. Jag tycker att sonen skall byta precis som vanligt, om han vill och orkar.

På dig låter det nästan som att du inte vill ha hem honom? :confused: Jag hade blivit skitledsen om jag hade varit barn och fått höra "du får stanna hos pappa några dagar till för mamma vill inte ha hem dig eftersom du kan smitta xx". :crazy:
Det är väl tvärtom? Att pappan inte riktigt vill lämna tillbaka sonen?

Fast hon skriver ju att hon inte vill att hennes andra barn skall smittas?
Jag tolkar det som om hon är osäker på vad som gäller, eftersom pappan påstår att han blivit tillsagd att hålla barnet undan i två veckor. Jag tänker att ts vill kolla om det är trovärdigt, alltså ifall det är sant att det kan vara så allvarligt att det inte löns att smitta andra pojken.

Jag tolkar det som om hon är osäker på vad som gäller, eftersom pappan påstår att han blivit tillsagd att hålla barnet undan i två veckor. Jag tänker att ts vill kolla om det är trovärdigt, alltså ifall det är sant att det kan vara så allvarligt att det inte löns att smitta andra pojken.

Nja, du har säkert rätt men jag tycker ändå att det är en galen inställning som hade gjort mig ledsen som barn. Då är det ju fortfarande viktigare att lillebror inte blir smittad än att hon får träffa honom. Men det är bara min åsikt. :p

Mina barn bodde växelvis i många år.
Den som hade bäst möjlighet tog hand om dem när de var sjuka.
Vi vuxna vaccinerade oss mot influensan och barnen fik bli smittade som det föll sig.
Kräksjukan tog jag hand om i första hand då jag är genetiskt immun mot den.

Vi försökte så gott et gick att låta barnen välja om de ville byta förälder eller om de inte ville flytta på sig.
Det var litet olika hur de kände inför det.
Inte beroende på hur sjukt barnet var utan på dagsformen rent känslomässigt.

En gång var ett av barnen för sjukt för att flyttas, men det var under gymnasietiden och vi var alla oerhört oroliga.

Om det är kräksjuka brukar vi se till att dottern stannar hos den föräldern som hon är hos tills dess att smittorisken är över.

Annars byter vi om det inte är så att någon av oss har lättare att vara hemma med sjukt barn = pga arbetsituation. Smittorisk iochmed övriga sjukdommar är inget vi bekymrar oss om.
Vi kör samma.

Minst två veckor innan han är frisk..
Är inte det ganska mkt för att vara en vanlig influensa? Om det inte är så att barnet har någon annan sjukdom? Eller är ngn specialinfluensa?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
977
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 189
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama