Barn sena i utvecklingen

JustMe

Trådstartare
Många har börjat prata om att min brorson snart 12mån är sen i utvecklingen... Om det är ngt fel så kommer självklart ALLA att tycka lika mkt om honom. Ingen tvekan om det!!! ❤ Men man vill vara ett stöd för föräldrarna och inte bara vifta bort deras oro...
Har någon här haft barn som är sena i utvecklingen som ni oroade er för? På vilket sätt och Vad hände sen när barnet blev äldre?

Sv: Barn sena i utvecklingen

Vad är det han är sen med? Vad säger BVC?
Barn kan ju vara väldigt olika vad det gäller utvecklingen.

Min mellanpojk var sen i talet men det tar han igen nu :D

Det beror ju väldigt på vad dom är sena med. Kan din brorson tex inte sitta än, ja då kan det vara allvarligt men trots det så behöver det inte vara något fel.

Om det är att han inte kan krypa än så är det antagligen inget att oroa sig för. Vissa barn kryper inte alls utan börjar gå direkt.

min första undran är VAD dessa "många" baserar sina iakttagelser på? Är det deras egna åsikter eller finns det fakta från BVC som stödjer deras uttalanden? ÄR barnet sent utvecklat eller är det bara viktigpettrar som påstår det
Barn utvecklas olika fort utan att det på något sätt behöver vara fel på dem som är lite senare.

Sen till 95% så är det föräldrarna som oroar sig i onödan. Att oroa sig hör liksom till föräldrarollen :D

Kan ju säga att min äldsta pojk var mycket tidig med allt. Det var också en källa till oro :p

Dom är inga viktigpettrar. Dom vill bara väl. Föräldrarna har själva uttryckt sin oro. Man vill hjälpa dom och diskutera inte bara nonchalera deras oro. Han är sen om man jämför med andra barn. Han har tex kusiner som är ca ett halvår yngre som börjar komma ikapp mer och mer med deras utveckling... Jag har tänkt att detta beror på att han är nöjd med situationen och därför inte har ambitioner att förflytta sig mm. Ville mest höra andra föräldrar som har haft barn som utvecklas sent och ev varför deras barn utvecklades sent om dom har fått reda på någon orsak...

Min äldsta var lite sen med talet men nu är det svårt att få tyst på honom. Syrran började inte prata egentligen förrän hon var 3 år gammal (hon brukar själv säga att väl inte hade något att säga) men det var inget fel med henne.

Jag tycker att man ska ta upp det med BVC om man som förälder är orolig. Att prata med andra förälder kan skapa en massa onödig ångest. Barn är inte stöpta i samma form och .

Så vad man kan göra som utomstående? Kanske poängtera just att alla barn är olika och bara för att ett barn inte följer normen innebär det inte att det är något fel på dem. Plus att hänvisa dem till BVC med oron.

Men VAD säger de på BVC?
Det är normalt att barn utvecklas i olika takt och gör olika saker olika tidigt. Är de oroliga för sitt barns utveckling så är det betydligt bättre att diskutera det i första hand med personer som är utbildade för att ta hand om små barn, än att gissa själva.

Det där betyder ingenting vid den åldern.
Det är först när det är dags för skolan som man kan säga hur det är.

Ett exempel på det är mitt mellanbarn som var sen med talet och med att gå.
Men sedan mycket tidig med att läsa, skriva och räkna.

Min son var sen med talet, i övrigt normalt utvecklad, till och med tidig i sin motoriska utveckling. Jag blev rejält orolig när barnet var två år och ingen egentlig utveckling skett i det verbala, min oro viftades bort av BVC och personer i min närhet.
Nu när barnet är 4,5 vet vi att han har en pragmatisk språkstörning och antagligen ASD (fortfarande under utredning). Ifall föräldrarna är oroliga, ta oron på allvar!

Dom är inga viktigpettrar. Dom vill bara väl. Föräldrarna har själva uttryckt sin oro. Man vill hjälpa dom och diskutera inte bara nonchalera deras oro. Han är sen om man jämför med andra barn. Han har tex kusiner som är ca ett halvår yngre som börjar komma ikapp mer och mer med deras utveckling... Jag har tänkt att detta beror på att han är nöjd med situationen och därför inte har ambitioner att förflytta sig mm. Ville mest höra andra föräldrar som har haft barn som utvecklas sent och ev varför deras barn utvecklades sent om dom har fått reda på någon orsak...

Då är jag hemsk som inte oroade mig. Min dotter är 17 månader och började väl inte t.ex gå förrän för en månad sedan. Många hade ont i magen över det! Men bvc har inget sagt och då tar jag det med ro.

Min son var sen med talet, i övrigt normalt utvecklad, till och med tidig i sin motoriska utveckling. Jag blev rejält orolig när barnet var två år och ingen egentlig utveckling skett i det verbala, min oro viftades bort av BVC och personer i min närhet.
Nu när barnet är 4,5 vet vi att han har en pragmatisk språkstörning och antagligen ASD (fortfarande under utredning). Ifall föräldrarna är oroliga, ta oron på allvar!

Precis så var min mellanpojke. Sen med talet annars tidig i sin motorik. Vid två års ålder sa han kanske 3 ord. Vid tre års ålder började han prata lite men använde så gott som bara egna ord. Nu vid 3,5 så pratar han som bara den.

BVC sa hela tiden att det är normalt men jag var självklart väldigt orolig ett tag.

Problemet när barn är så pass små är att det finns oftast inget annat att göra än att vänta och se. De flesta problem ger sig med tiden. Tycker inte att man skall hålla på och skrämma upp folk i onödan.

Då är jag hemsk som inte oroade mig. Min dotter är 17 månader och började väl inte t.ex gå förrän för en månad sedan. Många hade ont i magen över det! Men bvc har inget sagt och då tar jag det med ro.

Precis. Det är så olika från barn till barn. På min äldsta pojk och grannens barn skiljer det en vecka åldersmässigt. Men likväl så skiljde det med mer än ett halvår i utvecklingen. När min kille sprang runt som en galning så satt grannens barn fortfarande. Nu när båda är fem år så springer dom runt som skållade troll båda två. Ingen skillnad nu för tiden.

Det där betyder ingenting vid den åldern.
Det är först när det är dags för skolan som man kan säga hur det är.

Ett exempel på det är mitt mellanbarn som var sen med talet och med att gå.
Men sedan mycket tidig med att läsa, skriva och räkna.

klart man kan upptäcka en del innan skolåldern. har tex en bekant vars brorson var sen med allt, talar fortfarande inte (men är inte i skolåldern än) och han utreds för autism. tyvärr är den ena föräldern i förnekelse trots att de har ett yngre syskon som börjar gå förbi det äldre.

Ja upptäcka ja.
Men det betyder inget.
För det ger inga problem förrän då.
Man kan ju vänta tills att det blir problem innan man försöker att åtgärda dem.

Skolan börjar med F-klass året då barnet fyller 6.
Att då börja oroa sig för en 12-månaders är litet tidigt.

Precis så var min mellanpojke. Sen med talet annars tidig i sin motorik. Vid två års ålder sa han kanske 3 ord. Vid tre års ålder började han prata lite men använde så gott som bara egna ord. Nu vid 3,5 så pratar han som bara den.

BVC sa hela tiden att det är normalt men jag var självklart väldigt orolig ett tag.

Problemet när barn är så pass små är att det finns oftast inget annat att göra än att vänta och se. De flesta problem ger sig med tiden. Tycker inte att man skall hålla på och skrämma upp folk i onödan.

Min mening var inte att skrämma upp någon, varje barns utveckling är självklart individuell och många "problem" är helt normala delar av ett barns utveckling.

Jag ville snarare betona att föräldrars oro bör tas på allvar och inte viftas bort som normalt , när utvecklingen inte följer normen. Ifall ett barn är försenat i sin utveckling, speciellt om förseningen gäller fler än ett område, anser jag att det bara är positivt att utreda barnets utveckling vidare för att kunna sätta in hjälpinsatser tidigt.

Fast problemet är många gånger att oron är helt obefogad. Finns det problem så kommer dom fram när barnet blir äldre. Om alla barn till oroliga föräldrar fick gå igenom en utredning så skulle inte resurserna räcka till dom som faktiskt behöver hjälp på riktigt.

Är det riktigt svåra fall så brukar det synas ganska så tidigt. Är det lättare problem så kan det vara svårt att göra något innan 4-5 års åldern ändå.

Det korrekta förfarandet är faktiskt ofta att vänta.

Eftersom de flesta föräldrar känner någon form av oro för sitt barns utveckling så kommer vissas oro att bli bekräftad. Det kommer då att låta att BVC inte tog dom på allvar och att föräldrarna minsan visste att något var fel.

Man är orolig som förälder och jag har lärt mig efter att jag har barn med olika svårigheter att alltid gå på magkänslan. Genom BVC fick vi träffa en psykolog när ena barnet var 1 år då vi hade tankar kring autimshållet. Det fanns många frågetecken kring barnet. Men psykologen såg inte att det skulle vara det även om en del stämde in.

Idag vet vi att vår magkänsla stämde väldigt bra, att det var flera saker som inte stämde med vårt barn. Men det är en annan historia. :)

Det jag vill säga är att om föräldrarna är oroliga, be dem prata med BVC. BVC kan och vet absolut inte allt och ibland får man rent idiotiska råd, men man kan be att få prata med en psykolog om man är orolig, just för att stilla oron och kanske få lite råd och tips. Att gå runt och vara orolig gör att man gärna sätter sig framför datorn och googlar och hittar diverse diagnoser som man tycker stämmer in och man skriver kanske i nått forum och få många "goda" råd vilket kan göra att man blir ännu mera orolig. Så om jag ska ge något råd till dig hur du kan stötta är just att be dem prata med BVC och att få en psykologkontakt om de känner att de behöver ventilera sin oro. Det kanske låter stort att vända sig till en psykolog men det är väldigt skönt att få prata med någon som förstår oron och gör det den kan för att stötta.

Man ska inte jämföra barn, men det är väldigt svårt att låta bli, särskilt när man ser kompisars barn som har kommit mycket längre i utvecklingen än ens egna.

Lycka till!

Fick misstankar ganska tidigt om min väns son. De sökta ganska mycket vård med honom under de första åren pga att han inte riktigt betedde sig "normalt" men blev nonchalerade av vården. Han var bl.a. sen i talet, sen att gå och så småningom även svårt att gå, synnedsättning och lite svårt med motoriken. Ganska lindriga symtom var för sig men tillsammans så blev det rätt självklart tillslut. När han var runt 2 år läste jag den del av min utbildning som handlar om barns utveckling och fattade ganska snart misstanke om cerebral pares. Sa åt föräldrarna att återigen ta honom till läkaren. Han fick sedan diagnos och det framkom även att pojken hade haft syrebrist under förlossningen.

Ja upptäcka ja.
Men det betyder inget.
För det ger inga problem förrän då.
Man kan ju vänta tills att det blir problem innan man försöker att åtgärda dem.

Skolan börjar med F-klass året då barnet fyller 6.
Att då börja oroa sig för en 12-månaders är litet tidigt.

Så om ett barn tex behöver tecken som stöd, menar du då att man ska vänta tills barnet börjar F-klass? Klart det finns fall då det blir problem innan dess och stöd sätts in innan. Min egen mamma var för ca 10 år sen stöd till en flicka på förskolan, och det var inte ens hennes sista år i fsk. Varje individ är unik och klart åtgärder kan hjälpa innan de är 6.

Liknande trådar

Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han...
Svar
15
· Visningar
471
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 365
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 866
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024