Barn resa ensamma på tåg?

pigleton

Trådstartare
Vid vilken ålder anser ni att barn klarar av att resa ensamma på tåg. Jag har en son som pendlar till sin pappa en helg i månaden i nuläget och det är inte aktuellt just nu att han ska åka tåg själv men det kommer förmodligen bli så i framtiden och jag vill gärna ha lite kött på benen och kunna förbereda honom i tid.

Just nu tar resandet upp mellan 4-5 timmar för en hämtning eller lämning och det är bara jag som har körkort och bil så det är min tid som ryker varje gång. Dessutom har jag ett till barn som inte tycker det är jättekul att sitta i bil flera timmar för att brorsan ska iväg. Självklart ställer jag upp för min sons bästa men jag har varit på pappan en hel del och han har till slut börjat betala sin del av resorna och nu förstått att han måste ta sig tid att åka tåg med sonen ibland.

I framtiden vore det dock bra om sonen kunde resa själv. Tyvärr har ju inte SJ någon tjänst för att ta hand om eller titta till barn som de exempelvis har i Danmark eller på flygen utan det är upp till den goda viljan hos ombordpersonalen. Det törs iaf inte jag som förälder riktigt lita på tyvärr.

Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av här? Sonen är nu 9 år.

Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Jag skulle nog kunna tänka mig att skicka min nioåring ensam (om han själv ville) med tåg om det inte var några byten och om jag var HELT SÄKER på att pappan stog och väntade när tåget rullade in på perrongen. Och givetvis skulle jag åka en gång med sonen så att han vet hur det ser ut där han ska gå av och vart pappa kommer att stå och möta.

Jag åkte tåg själv från Stockholm till Örebro när jag var nio, visst tyckte jag att det var lite läskigt men ändå spännande och 'vuxet' :D Mina kusiner, som jag åkte från, följde med mej ombord på tåget och kollade så att jag hittade min plats, och pappa mötte mej på perrongen när jag kom fram.

Sonen ska om det bli aktuellt resa utan byten och självklart ska han bli mött av en vuxen på stationen. Jag ska prata lite med sonen och höra hur han själv känner i frågan. Han är rätt sansad occh så men man är ju lite harig med att släppa iväg honom själv.

Jag har för mig att jag och min bror åkte tåg själva när vi var ungefär i den åldern som din son är. Visserligen hade vi ju varandra... ett minne har jag iaf, vi hade fönsterbiljetter och det kom ett par "stora killar" och tyckte vi kunde byta platser så de fick sitta ihop eller vad de pratade om och vi vågade ju inte säga ifrån så vi förlorade våra fönsterplatser.

Din grabb är ju stor och duktig, åker ni tillsammans en gång först så han vet vad som händer och så tror jag inte det skulle vara några problem! Säger man till konduktören tror jag de kan hålla ett litet öga när de går förbi varje gång.

Hoppar in från ÄU med en tanke bara,

Jag läste någonstans förut om att studenter som pendlade med tåget, gärna åtog sig att ta hand om barn som reste ensamma, mot att kanske dryga ut kassan med några tior eller så.
Det kanske kunde vara något att tänka på?

//r

Det är ju lite sånt jag är orolig för, att han inte vågar säga ifrån eller fråga om det är något. Samtidigt så är han ju stor som du säger och han gör sällan oöverlagda dumheter.

Jag måste fundera en del och dessutom prata med honom om hur han själv känner. Tog upp det som hastigast och spontant spärrade han upp ögonen och tyckte nog det lät lite läskigt, men också spännande.

Strawberrysylt, det låter ju jätteintressant. Är helt klart värt att lägga en femtilapp och även mer på att komma ifrån restiden själv.

Vi har denna vår börjat att låta vår 9-åriga dotter åka buss själv, visserligen åker hon bara 20 minuter. Då vi kan ringa gratis emellan varandra så tar hon min mobil och pratar med sin pappa hela vägen. Pappan står och tar emot henne.

Hon tyckte det var läskigt till en början med har nu vant sig.

Hon skulle nog inte vilja åka nån längre sträcka helt själv. Men om ni har möjlighet att prata via telefon hela vägen så rekommenderar jag det varmt. Det ger en trygghet för mig och barnet.

Lycka till!

När jag var i 10-års åldern så åkte jag buss själv en timme till mina släktingar. Mina föräldrar vinkade av mig vid bussen och så hämtade mina släktingar mig. Dessutom i början så bad de busschauffören att hålla ett extra öga på mig. Jag tyckte i början att det var spännande och kände mig väldigt "vuxen", sedan vande jag mig. Jag åkte ca en gång i månaden.

Min första tanke: om det inte redan är gjort, utrusta pojken med en mobiltelefon och se till att han kan ringa hem (men nu kan väl dagens nioåringar redan mer om sånt än vad jag kan som är 27...:o) om det inträffar något utöver det vanliga eller han bara vill ha peppning.

Min första tanke: om det inte redan är gjort, utrusta pojken med en mobiltelefon och se till att han kan ringa hem (men nu kan väl dagens nioåringar redan mer om sånt än vad jag kan som är 27...:o) om det inträffar något utöver det vanliga eller han bara vill ha peppning.
Det är ofta dålig täckning för mobiltelefoner på tågen...

Mobiltelefon har han fått en och det är absolut något som är viktigt. Att han kan nå oss snabbt vid behov. Dock vet jag inte om jag skulle kunna prata med honom hela vägen. Tåget tar väl ca en timme tror jag. Sen bli han mött på station och får resa med sin pappa resterande väg.

Vi kommer fortsätta känna oss för lite och se hur han känner själv. Det är ju spännande samtidigt för honom.

Kanske kan du åka med honom en gång först? på tåget alltså? elelr att pappan hämtar honom med tåg en gång?

Han kommer att åka tåg hem tillsammans med pappan denna gång som det ser ut. Han har även fått åka tåget hem tillsammans med morfars sambo. Då var det dock inte påtalat att han skulle åka själv än. Jag själv hade nog tänkt mig att vänta lite till men jag ville ha synpunkter och erfarenheter så att jag kan förbereda både sonen och mig själv på detta.
Absolut tryggast skulle det ju vara med någon typ av ledsagare åt honom och det som sades tidigare i tråden om studenter lät verkligen intressant. Frågan är ju bara hur man får tag i någon som ska åka och vill ta på sig det.

jag åkte buss själv när jag var 8 år, inga problem alls.
det som är knepigt med tåg är ju att man själv måste veta vart man ska av, om det inte är sista hållplatsen - på en buss är det ju enklare att säga till föraren.

sätt upp en lapp på någon högskola/liknande om det som strawberrysylt sa, det är nog det smidigaste sättet att få tag i någon.

Vid vilken ålder anser ni att barn klarar av att resa ensamma på tåg. Jag har en son som pendlar till sin pappa en helg i månaden i nuläget och det är inte aktuellt just nu att han ska åka tåg själv men det kommer förmodligen bli så i framtiden och jag vill gärna ha lite kött på benen och kunna förbereda honom i tid.

Just nu tar resandet upp mellan 4-5 timmar för en hämtning eller lämning och det är bara jag som har körkort och bil så det är min tid som ryker varje gång. Dessutom har jag ett till barn som inte tycker det är jättekul att sitta i bil flera timmar för att brorsan ska iväg. Självklart ställer jag upp för min sons bästa men jag har varit på pappan en hel del och han har till slut börjat betala sin del av resorna och nu förstått att han måste ta sig tid att åka tåg med sonen ibland.

I framtiden vore det dock bra om sonen kunde resa själv. Tyvärr har ju inte SJ någon tjänst för att ta hand om eller titta till barn som de exempelvis har i Danmark eller på flygen utan det är upp till den goda viljan hos ombordpersonalen. Det törs iaf inte jag som förälder riktigt lita på tyvärr.

Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av här? Sonen är nu 9 år.

Min dotter började åka tåg själv när hon var 10 år. Jag köpte biljett i familjevagn och gick med henne ombord på tåget, fixade hennes plats och tog ett par ord med närmaste mamma/pappa och nämde att hon skulle åka sjalv. De flesta normala människor har då ett par ord till övers för den ensamresande barnet.
Naturligtvis möte i ankomststaden där de gått ombord om hon inte kommit av typ först.
Tågen brukar vara på ganska god tid så man kan ringa ungen och förbereda någon kvart innan tåget beräknas anlända på rätt station.

Jag brukade se till att hon hade en lista på alla stationer som de skulle stanna på. Då roade hon sig med att pricka av varje station och hade koll.

Numera bokar jag bara biljetter på nätet och pröjsar. Hon får koden och åker själv till centralstationen, hämta ut biljetterna i biljettautomaten och sätter sig på rätt tåg. Hon fyllde precis 15.

I år skall hon flyga själv för första gången. Men det skall nog gå.

mvh Eva

Jag åkte tåk från Danmark till Tyskland själv när jag gick i femman o det var inga bekymmer... lite nervöst men funkade fint.

(vi var på skolresa i Danmark o jag åkte därifrån till släkt i Tyskland)

Vad roligt att kunna vara till hjälp:)

Inga studenter i bekantskapskretsen? Kanske ingen som pendlar, men de känner kanske någon som gör det..
Annars är nog det enklaste, som cili sa att sätta upp en lapp på skolan:)

//r

Tror man kan få hjälp med det av personal på tåget. Min första oro är inte avgång på rätt plats utan mer alla människor med obehagliga avsikter som finns överallt. Det är ju en ganska utsatt situation för ditt barn och om fel person dyker upp och börjar prata vänligt kanske det emottages extra glatt i en sådan situation? Då kan det ju vara skönt att veta att någon kollar av att allt är ok!? De som jobbar där är ju ändå servicemänniskor :)

Av egen erfarenhet så säger jag att det beror på barnet ifråga vilken ålder som är lämplig. Själv åkte jag tåg på egen hand när jag var 9, kommer inte ihåg om jag fick åka ensam tidigare än så.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 247
Senast: Emtherlia
·
Småbarn En fråga om barn, delat umgänge och jobb. Jag har två helt fantastiska små på 3 resp 6 år. Jag separerade från deras pappa i mars 2015...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Mammas
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 145
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar