Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Diskussionen här hemma är igång och som det känns just nu kommer han få åka inom de närmaste månaderna efter att han först fått åka med någon av oss vuxna först. Han är rätt förståndig och jag är inte så orolig för att han skulle hitta på nåt dumt. Det är mer andra människor jag är orolig för och hur han skulle reagera om något hände.
Han kommer få ha sin mobil naturligtvis och vuxna som följer med honom till tåget och möter honom på stationen. Åt ena hållet är det ju tågets slutstation (Stockholm Central) han ska till och åt andra hållet blir det stopp antingen i Västerås eller Köping. Inga byten.
Jag tror säkert man i de flesta fall kan be ombordpersonalen titta till honom lite och jag gillar förslaget om att boka familjevagn och prata med andra passagerare om att han åker själv.
Jag har även tagit upp diskussionen med pappan och han verkar positiv så nu får vi se när det blir av. =)
Jojjomen, vi bor i glesbygd. Tror du blandar ihop det med ödemark.Det kan hända att din hjässa börjar skönjas men i någon glesbygd bor du då rakt inte i!
Inte i den bemärkelsen jag menade.
Jag minns att jag såg ett program om barn som fick pendla med tåg till o från skolan!
De fick åka taxi till stationen men några skolbussar sattes inte in för att hämta ett barn var 8:e mil när järnvägen redan fanns!
Nu var detta i o f i ett av våra grannländer.
Men programmet var sevärt för jag minns hur synd jag tyckte om dessa pendlare som åkte tidigt på morgonen och kom hem sent på kvällen!
Programmets innehåll var egentligen hur barn i glesbygd bygger upp ett socialt umgänge och att små byar i glesbygden sakta men säkert urholkas tack vare få arbetstillfällen osv!
I slutet av dokumentären fick de äntligen tillåtelse från skolverket att starta en skola trots bristande elevunderlag!
Jojjomen, vi bor i glesbygd. Tror du blandar ihop det med ödemark.