Barn på fritids fast en förälder är hemma

Sv: Barn på fritids fast en förälder är hemma

Vad folk läser in saker som inte finns.
Var har jag skrivit att jag skulle bli irriterad eller avundsjuk?
Irriterad på vad?

Jag frågade bara om man fick göra så?
Finns lika många anledningar till att jag frågar som att folk har barn på fritids.

Ordval i din trådstart gör nog att inlägget tolkas som ifrågasättande.

Undrar hur många som retat sig på mig som "lämnat ungen på dagis och sedan gått hem" i tre års tid. :devil: (studier)

Vill du att vi ska rabbla upp anledningar? Eftersom barnet är på fritids så får man uppenbarligen göra så, av vilken anledning just det barnet är där är ju väldigt svårt för oss att veta. Det finns alla varianter från att den som är hemma jobbar, är sjukskriven, till att barnet behöver den sociala kontakten, man har kommit överens om att det är bäst för alla parter, till betydligt värre varianter så som att barnet faktiskt har det bättre på fritids än hemma med den vuxna. Vill du veta varför i just ditt fall så är det nog bäst att fråga den familjen. Allt blir så mycket enklare då!

+1

Formulerar man sig på ett sådant nedlåtande sätt som TS gör i #1 så får man tåla svaren.
"Får man verkligen göra så?" "Tycker det är märkligt"

Eftersom barnet är på fritids så får man uppenbarligen göra så

Jag vet barn som enligt reglerna verkligen inte borde få vara på dagis, men är det ändå för att föräldrarna vill ha fritid eller nåt annat.

Fast nu vet jag ju inte ens vad fritids är och vad skillnaden till dagis är. Som sagt sa jag ju redan att det finns hundra orsaker till att det är okej också.

Dagis = förskola och där går man från det man är 1 år tills man fyller sex.

Efter det går du förskoleklass ett år innan du börjar skolan.

Fritids är tiden före och efter skolan (och barnet alltså behöver omsorg).

Finns inga sådana regler i alla fall inte i Stockholm. Du får ha barnet hur länge du vill på fritids så länge fritids är öppet. Har föräldrar som är
föräldralediga och har barnet på fritids till framåt 16 på dagarna. Ser inget konstig i det.

Barn i förskoleklass går också i fritidsverksamhet ;)

Fast em-pirres inlägg handlade ju om regler på dagis och där finns det tydliga regler för de som är föräldralediga.

Personligen skulle jag absolut inte ha mina barn så länge i fritidsverksamhet om jag var föräldraledig, det skulle kännas konstigt.

Fast jag kan se att barnet föredrar det ibland. Om alla kompisar går till fritids efter skolan kanske det är roligare för en nio-tioåring att leka med kompisarna på fritids än stt hänga med mamma/pappa och en bebis. Speciellt om det inte går att leka med en kompis för att alla är på fritids.

Absolut kan det vara så. Men inget hindrar väl barnet att ta hem kompisar. Det är rätt så stora barngrupper på fritids så att leka hemma kan vara nog så bra.

Jag kanske skulle hämta efter mellis eller så om jag var i den situationen. Vore det några särskilda aktiviteter som barnet ville delta på skulle jag heller aldrig "tvinga" hem barnet. Jag tror också att barn behöver återhämtning och lite lugn och ro ibland och det får dom nog inte på fritids. Förmodligen ses barnen på andra fritidsaktiviteter under veckan och även på helgerna.
För att inte tala om alla läxor som ska hinnas med;) mycket för en som går i fsk-5:an att hinna med.

Fast em-pirres inlägg handlade ju om regler på dagis och där finns det tydliga regler för de som är föräldralediga.

Personligen skulle jag absolut inte ha mina barn så länge i fritidsverksamhet om jag var föräldraledig, det skulle kännas konstigt.

Fast TS pratade om fritids och det var det jag svarade på.

Jag har ofta mina barn på dagis fast jag är hemma halva dagen. När jag jobbar kväll så börjar jag kl 13 eller 15 och dagis vill inte att man lämnar senare än tio. Lämnade elva ett tag men då blev barnen ledsna för att de inte fick vara med på alla aktiviteter...

Gäller inte de där "15 timmar/vecka" för barnomsorgen generellt? Det är ju helt okej att äldre barn till föräldralediga är på dagis/fritids den tiden, så varför skulle det inte gälla även om föräldern är hemma av andra anledningar? En föräldraledig förälder är fortfarande inte på jobbet. Mina kusiner, som är två år, går på dagis/förskola/vad det nu heter nu för tiden 15 timmar/vecka, deras mamma (min moster) jobbar heltid, men pappan är arbetslös. Hur skulle han kunna söka jobb om han var tvungen att ha barnen hemma hela tiden, det underlättar inte precis i jobbsökningsprocessen? Dessutom är det bra för barnen att komma ut bland andra ungar.

Handlar det dessutom om en bonusförälder tycker jag det är självklart att person X inte ska behöva passa sin partners barn hela dagarna. Om jag hade träffat en kille som redan hade barn hade jag inte velat passa barnet fem dagar i veckan när han är på jobbet, om jag nu skulle vara hemma om dagarna. Barnet har sina föräldrar, och bonusföräldern kan aldrig bli en ny förälder. Sen kanske jag inte skulle ha hjärta att låta bonusbarnet vara på fritids/dagis om jag var hemma som föräldraledig med ett gemensamt barn, men jag hade inte velat bli tvingad att ha barnet hemma. I det fallet tycker jag föräldrarnas arbetssituation avgör, är det mamma eller pappa som är arbetslös får ju den personen ta barnet, men det ska inte en bonusförälder behöva göra.

Om du bor med föräldern har du rätt att vara hemma för sjukt barn.

Reglerna ser olika ut för olika kommuner. I min kommun får man ha barnen på heltid på förskola om man är arbetssökande. Nu kanske det är få som har det, men man har möjligheten.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 930
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar