Barn på fritids fast en förälder är hemma

Mirre

Trådstartare
Hörde idag att ett barn jag känner går på fritids till långt in på eftermiddagen, fast ena föräldern är hemma. Får man göra så?
Tycker det låter märkligt, det är inte så att barnet måste vänta på buss eller så heller, utan det är gångavstånd till skolan.

Får barnet verkligen vara på fritids fast en förälder är hemma?
Spelar det någon roll om det är bonusförälder? Det är ju ändå det hushåll som barnet bor i sas.

Sv: Barn på fritids fast en förälder är hemma

Det kan finnas massvis av orsaker till att ett barn går på fritids fast de egentligen "inte får det". Man kan få dispens av flera olika saker.

Eftersom vi inte är en del av familjen så har vi inte alla fakta.

Är det en bonusförälder så anser jag att det är självklart att barnet ska få gå på fritids. Bara för att man har valt att leva ihop med någon som har barn så anser jag inte att kommunen ska kunna tvinga en att ta hand om ens partners barn och särskilt inte varje dag. Som bonusförälder så räknas man aldrig annars när det är något i barnets liv så varför skulle man räknas då?

Jag har aldrig sett mig som någon slags extra förälder till min sambos barn. Jag har varit en extra vuxen i deras liv och deras pappas sambo precis som min sambo har varit en extra vuxen i mina barns liv och deras mammas sambo. Vi har aldrig sagt bonusmamma/plastmamma/styvmamma eller bonuspappa/plastpappa/styvpappa. (Däremot är de mina bonusbarn men det är inte enbart för att det är hans barn, jag har haft flera bonusbarn genom åren som har varit vänners barn som har varit mycket hos mig. Bonusbarn för mig är barn som jag håller väldigt kära.) Barnen har sina biologiska föräldrar och det räcker. De behöver inga bonusföräldrar men extra vuxna kan man aldrig ha för många när man växer upp. Varken jag eller min sambo har något behov av att konkurrera med bioföräldrarna. Självklart har jag ställt upp och ställer upp för min sambos barn på alla sätt som behövs men jag tycker inte att kommunen ska lägga sig i om jag gör det eller inte. Det är något mellan mig och min partner.

Senast ändrad:

Det beror väl på vad personen gör hemma också. Man kan ju jobba hemifrån t ex... det gör vi båda här varje dag i perioder.

Jamen exakt. Mina barn är ofta på fritids trots att jag är hemma från skolan - jag pluggar heltid och ska ju då ha tillgängligt att plugga så många timmar också, även om jag inte är schemalagd i skolan.

Hörde idag att ett barn jag känner går på fritids till långt in på eftermiddagen, fast ena föräldern är hemma. Får man göra så?
Tycker det låter märkligt, det är inte så att barnet måste vänta på buss eller så heller, utan det är gångavstånd till skolan.

Spelar det någon roll om det är bonusförälder? Det är ju ändå det hushåll som barnet bor i sas.

Som många andra har sagt så finns det mängder med anledningar till varför barnet går på fritids. Mina egna barn går på fritids trots att jag är hemma hela dagarna, jag jobbar visserligen oxå men visst skulle de kunna vara hemma men det är även bra socialt att vara ett par timmar på fritids för att hinna leka oxå. På vårat fritids har de även infört "storfritids" där barnen från åk 3 och uppåt har en dag i veckan då de gör egna saker, och då är barnen välkomna att vara kvar till kl 16 även om man normalt hämtar tidigare, och självklart får även småsyskon var kvar tills dess eftersom det skulle bli rätt fånigt att åka och hämta ett barn kl 15 och ett barn kl 16.

Sen ang bonusföräldrar så är det så att man inte har rätt till fritids om man är hemma och är ledig/semester vilket ibland kan bli väldigt märkligt. Inte helt genomtänkt regel som kan slå väldigt fel ibland.

Beror på om det är kommunalt eller privat med, på vår förskola får barnen vara de tider föräldrarna vill ha dem här, oberoende på vad de själva gör.

Får och får, på dessa frågor tillämpar jag verkligen;

Sköt dig själv och skit i andra :)

Fast det är klart att folk kan bli irriterade, speciellt om de själva har svårt att få dagisplats åt sina barn medan andra har fritid medan barnen är på dagis. Samtidigt kanske de borde tänka att det finns en orsak innan de blir arga och börjar skvallra.

Sen förstår jag absolut att det finns hundra olika orsaker till att man väljer såna lösningar. Jag vet fall där ena barnet är hemma medan andra är på dagis bara för att föräldrarna har det jobbigt med båda barnen samtidigt, fall där det är bättre att barnet stannar på dagis närmare ett dygn i sträck i stället för att barnet ska hämtas väldigt sent och föras tillbaka väldigt tidigt igen o.s.v.

Det kan finnas miljoner (lätt överdrivet) anledningar till man har barn på fritids/förskola och som utomstående har man ingen aning. Nej jag skulle inte blir irriterad och jag har liten förståelse för att man blir irriterad utan att veta hela bilden innan.

Är inget konstigt med det. Jag gick på fritids trots att min pappa alltid jobbat hemma och jag hade gångavstånd till skolan. Vet många som haft det så.

I Sverige har alla rätt till förskola/fritids, oavsett nationalitet och vad föräldrarna pysslar med, gilla läget eller kräv samma rättigheter om det är känslan av orättvisa som är ett problem. Det ska ju givetvis vara lika för alla.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5403828

Att det är en "bonusfärälder" spelar stor roll- är ganska troligt den avgörande faktorn

Som övriga har sagt så finns det ju otaliga anledningar till varför man har barnen på fritids på heltid fast man går hemma.

Jag har det faktiskt lite så.
Jag jobbar i normala fall till 15:30 och har dagis/fritids-tid till barnen mellan 07:15 -16, men sambon är hemma hela dagarna (inte deras pappa dvs)
Sedan vi hade utredningen på minstingen, så har vi haft div möten med dagis, bup osv och konstaterat att sonen inte orkar gå hela dagarna, så jag plockar hem honom vid 14, 3 dagar i veckan och har honom hemma 2 dagar, men dottern får vara kvar på fritids tills 16 alla dagar.

Skulle jag plocka hem henne samtidigt, så skulle det inte finnas någon mening med att ta hem sonen tidigare, för det är just lugnet och att kunna varva ner, utan att nån stör honom (vilket dottern är otroligt duktig på att göra) som han behöver.

För att ta ett annat exempel så hade jag "dispans" att ha båda barnen på heltid, fast jag gick hemma hela dagarna. Men då var jag ensamstående med båda och hamnat i en depression. Den dispansen gäller förvisso fortfarande, men inget jag kan/vill utnyttja nu när läget är helt annorlunda.

Senast ändrad:

Det kan finnas massvis av orsaker till att ett barn går på fritids fast de egentligen "inte får det". Man kan få dispens av flera olika saker.

Eftersom vi inte är en del av familjen så har vi inte alla fakta.

Håller med och jag skulle inte bry mig ett dugg!

Jag har en nära vän som när han var liten fick gå lite "extra tid" på dagis för att han hade problem med talet. Hans mamma är sjukpensionerad och var det då och fick egentligen bara ha honom på dagis ett fåtal timmar per vecka eftersom att hon "gick hemma" som det så fint kallas ibland och ansågs kunna ta hand om honom själv..De fick utökat/dispens pga pedagogik.

Så jag tycker inte man ska lägga sig i..det kan finnas många orsaker bakom varför någon är hemma..sjukdom är ett exempel. Dagis eller i grupp med andra barn är något väldigt viktigt och jag tycker inte att barn måste vara hemma bara för att föräldern är det, just för att det kan vara hämmande också för barnets utveckling.

Kl och ändå inte.

Ä det inte ganska stor skillnad på dagis och fritids ?

Är nog jag som är virrig ja :p

Kan ha och göra med att här heter det allt möjligt..dagis/fritids/förskola men kan vara samma sak..svårt att riktigt hålla isär dem ibland, därför det blev lite rörigt här.

Men i övrigt tycker jag lika, man behöver ju inte bry sig..det kan finnas orsaker till att barnet går på fritids fast någon förälder är hemma.

Vad folk läser in saker som inte finns.
Var har jag skrivit att jag skulle bli irriterad eller avundsjuk?
Irriterad på vad?

Jag frågade bara om man fick göra så?
Finns lika många anledningar till att jag frågar som att folk har barn på fritids.

I vår kommun har du rätt att ha barnen i barnomsorg/skolbarnomsorg under tiden du arbetar, studerar eller söker arbete+ resa till och från. Du har inte rätt att nyttja barnomsorg/skolbarnomsorg när den ena föräldern är ledig eller har semester. När det gäller bonusföräldrar tror jag inte att detta gäller.
Men man kan få dispens och det kan göras undantag av olika anledningar såklart.

Vad folk läser in saker som inte finns.
Var har jag skrivit att jag skulle bli irriterad eller avundsjuk?
Irriterad på vad?

Jag frågade bara om man fick göra så?
Finns lika många anledningar till att jag frågar som att folk har barn på fritids.

Vill du att vi ska rabbla upp anledningar? Eftersom barnet är på fritids så får man uppenbarligen göra så, av vilken anledning just det barnet är där är ju väldigt svårt för oss att veta. Det finns alla varianter från att den som är hemma jobbar, är sjukskriven, till att barnet behöver den sociala kontakten, man har kommit överens om att det är bäst för alla parter, till betydligt värre varianter så som att barnet faktiskt har det bättre på fritids än hemma med den vuxna. Vill du veta varför i just ditt fall så är det nog bäst att fråga den familjen. Allt blir så mycket enklare då!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 930
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar