Barn på fritids även om bonusföräldern är hemma.?

Sv: Barn på fritids även om bonusföräldern är hemma.?

Min sambo har två barn sen tidigare som är 6 och 8år. Båda går på fritids efter skolan.

Nu ska barnen börja bo hos oss varannan vecka, just nu är jag sjukskriven men kommer gå hemma på graviditetspenning och sedan vara föräldrarledig med vårat gemensamma barn.

Vet att när det gäller barn i förskoleåldern så har de barnomsorg utefter biologiska föräldrarnas arbetstider men gäller det även för fritids eller är det så att de inte får gå på fritids medans jag går hemma?

bl.a för att de måste vänta på skolbuss, har aktiviteter som börjar nån timme efter skoldagens slut och när den aktiviteten är slut så går de tillbaka till fritids de veckor de är hos sin mamma medans min sambo kommer kunna hämta vid aktivitetens slut.
De dagar de inte har aktiviter kan de självklart åka hem med skolbussen.
Jag har svårt att tro att någon skulle motsätta sig att barnen får vara kvar på fritids de dagar de har aktivitet efter skolans slut, när det är så kort tid mellan. Det är väl snarare så att de knappt skulle hinna mer än hem och vända mellan skola och aktivitet just de dagarna.

Det är, som jag förstår saken, inte så att du vill slippa få hem barnen innan pappan kommer hem. Utan att du vill göra det enkelt för er alla att få ihop vardagen rent praktiskt.

Mycket riktigt jag försöker bara få ihop allt praktiskt. Blir ett jädrans åkande om jag skulle behöva hämt efter skolan hem för mellis tillbaka till aktivitet åka hem igen då aktiviteterna i dessa fall får föräldern inte vara kvar på, för att sedan åka och hämta igen för att en gång till åka hemmåt nu för middag och sedan iväg till fotboll/innebandy träning. Allt med en liten bebis som måste hänga på.

Kl
Vill förtydliga att jag har aldrig skrivit att jag inte tycker att jag har ett ansvar. Rent juridiskt har jag inte det, MEN jag tycker att om en familj ska fungera och där alla ska känna sig älskade på lika villkor så gör vi inte skillnad på dina och mina/vårat barn.

Ringde nu till kommunen och fick prata med ansvarig gällande fritids på skolan.
Hon sa att barnen inte får gå på fritids de veckor de bor hos oss då jag är föräldrarledig. Hon hävdade att bor man tillsammans så har man ett föräldrar ansvar blablabla. Jag frågade henne om hon hade hört talas om beslutet från skolverket för barn på förskola att de får gå utefter vårdnadshavarans arbetstider och att det borde ju även gälla för fritids men det hade hon ALDRIG hört talas om!
Så jag sa att jag skulle ringa skolverket och sedan återkomma. Ringde skolverket och nu mailar hon över beslutet till mig. Fanns faktiskt ett helt nytt speciellt beslut just för fritidshem ( inte bara för barn i förskoleåldern)som började gälla från 1/9 2012. Ska bli kul att lära den kommunen något nytt. :D

Kommunalt självstyre... Då är det bra att ha det där rättsfallet i handen (det begär man från domstolen) och så krävs det ibland att man kan tala för barnets bästa eftersom det är det viktigaste i sammanhanget.

Man ber ju inte om fritids och dagis utan att det finns behov.

Trist Snurrfia med hård kommun. Den rektor jag pratade med krånglade en smula, men jag stod på mig och viftade med rättsfallet i näven... ;)

Till sist sa han Jaa, vi kan ju ta egna beslut.

Det var det bästa för mina barn! När jag inte ansåg att fritids behövdes sa jag upp platserna.

Ja det finns en hel del problem med "min" komun, och men när det gäller fritidstider så har jag inte haft någon andledning att klaga för egen del, men jag vet ju att andra har haft problem. Just nu är det rätt stora rabalder ioch med att komunen inte anser att det finns behov av nattis, trots att det finns en kö på minst 20 barn som i dagsläger forslas runt hit och dit för att föräldrarna ska ha en möjlighet att jobba. Det finns ett privat alternativ, men de har fullt och det ville öppna ytterligare ett privat alternativ men fick avslag från komunen.
Det jag har lagt ner min energi på är att försöka se till att våra barn ute "på landet" skolan har samma möjligheter som barnen inne i stan för att lära sig simma och simma regelbundet men det går trögt... Dessutom är en renovering av lokalerna snart ett måste för att det inte ska bli hälsovådligt för barn och personal att vistas där... Men det går trögt, fruktansvärt trögt... Och så har vi kampen om skolbussarna, icke att förglömma, vi fick dem ialla fall att avskriva idéen om att sexåringar skulle korsa en 100 väg eftersom det var föräldraansvar... :crazy:

Trådkap...

Simskola är viktigt. I min by där har man simskola under 2-3 v på sommaren. En buss hämtar upp utanför fritids och skjutsar till simhallen och tillbaka. Alla barn i viss ålder erbjuds simskola. Mycket nätt att lämna barn till buss även om de inte går på fritids.

Jodå de får simundervisning i åk 2, men tidigare så har det gått en stor buss med åk 2 elever och då har ytterligare en klass kunnat följa med varje gång, så varje klass fick simmar ett par gånger per termin, men så drog komunen åt sig öronen och vägrade kosta på de där extra kronorna till en lite större buss. Vi hävdar att man måste underhålla simkunskapen oxå, och eftersom lärarna ska sätta betyg på simkunskapen i åk 6 så måste de få simma regelbundet fram tills dess, men komunen menar att det är föräldrarnas ansvar. Vi har dock kontrat med att alla barn ska ha samma möjligheter oavsett om föräldrarna tar sitt ansvar och åker och simmar eller inte. Men det har vi inte fått något svar på.

hos vår kommun anser de att de tagit sitt ansvar för simningen iom att de erbjuder simskola i sjöarna på sommaren.. men jag kan inte ta mig dit..för jag har ingen bil, simskola i stan funkar inte heller då den går på lördag morgon= ingen buss och pappan skiter i vilket.
nu ska jag försöka åka in och ha intensivträning med henne men vi får se hur det går.

Om man ska formulera en regel så måste den ju vara klar och den måste vara rimlig i alla situationer. Jag kan logiskt acceptera att man formulerar en regel som bygger på samtliga myndiga och skrivna på en bostadsadress och att de därmed räknas till ett hushåll. Det jag inte förstår är hur det faktum att man delar säng eller inte ska påverka regelverket. Jag delade under en period bostad med en killkompis och då stötte vi på ett liknande problem när det gäller bostadsförsäkring, villkoren var olika om vi låg med varandra eller inte, typ. Jag tycker att det är ett väldigt märkligt sätt att definiera en familj på. I praktiken är bonusbarn/inget fritids också ett väldigt ojämlikt system eftersom kvinnor tar ut merparten av föräldraledigheten. Antingen ska alla myndiga i ett hushåll anses ha ansvar för de omyndiga (vilket är helt orimligt) eller så ska enbart vårdnadshavarna ha ansvar och skyldigheter. Att man har ett förhållande med en förälder måste enligt all logik vara en alltför godtycklig aspekt för att utgöra en rimlig grund för skyldigheter.

Väl talat!

I min mesta ilska formulerade jag mig så här (för mig själv). Om man som bonusförälder inte har några rättigheter kan man väl för fanken inte ha några skyldigheter!

Därmed inte sagt att man inte hjälper till som bonusförälder.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 519
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 259
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka