Barn på fritids även om bonusföräldern är hemma.?

Trulsan

Trådstartare
Min sambo har två barn sen tidigare som är 6 och 8år. Båda går på fritids efter skolan.

Nu ska barnen börja bo hos oss varannan vecka, just nu är jag sjukskriven men kommer gå hemma på graviditetspenning och sedan vara föräldrarledig med vårat gemensamma barn.

Vet att när det gäller barn i förskoleåldern så har de barnomsorg utefter biologiska föräldrarnas arbetstider men gäller det även för fritids eller är det så att de inte får gå på fritids medans jag går hemma?

Sv: Barn på fritids även om bonusföräldern är hemma.?

Vi har haft bonusen på fritids medan jag varit hemma med vår gemensamma. Dock bara på morgonen innan skolan, mest för att jag ska slippa släpa upp den lille och skjutsa till skolan.

Vi tog ett snack med personalen redan innan han föddes, och det var inga problem.

Varför ska dom vara på fritids när du ändå är hemma?????

* Jenny *

Det man utgår ifrån är vårdnadshavarnas arbetssituation, så att du är hemma spelar ingen roll.

bl.a för att de måste vänta på skolbuss, har aktiviteter som börjar nån timme efter skoldagens slut och när den aktiviteten är slut så går de tillbaka till fritids de veckor de är hos sin mamma medans min sambo kommer kunna hämta vid aktivitetens slut.
De dagar de inte har aktiviter kan de självklart åka hem med skolbussen.

Det låter bra :laugh:
Får be sambon tala med fritids redan nu så att de är förberedda. Eller rättare sagt förberedda på att det inte kommer bli några ändringar, mer än att de ska ta skolbussen hem vissa dagar.

För att det inte är hennes barn/ansvar?

Varför ska dom vara på fritids när du ändå är hemma?????

* Jenny *

Krasst sett är det ju inte hennes barn. Sen för oss var det mycket praktiskt, min bonus är hos oss alltid utom varannan helg, jag ville inte behöva väcka den lille, klä på och dra ut i en iskall bil för att skjutsa till skolan.

Jag ville också få uppleva hur det är att ha sitt första barn när man inte har några tider att passa utan kan ligga och mysa så länge man vill.

Det man utgår ifrån är vårdnadshavarnas arbetssituation, så att du är hemma spelar ingen roll.

Det är lite olika hur komunerna ser på saken... "Min" komun anser att om man är sammanboende/gifta så har även bonusmamman ansvaret för barnet och är hon hemma och mammaledig så har inte bonusbarnet rätt till fritids. På samma sätt som avgifterna för förskola/fritids räknas på hela hushållets inkomst och inte enbart vårdnadshavaren.

Är du säker? Jag är rätt säker på att det finns domar nu som visar på raka motsatsen dvs det är endast föräldrarnas arbetstider som gäller och ej ev extra boende i hushållet såsom bonusmammor/pappor.

Är du säker? Jag är rätt säker på att det finns domar nu som visar på raka motsatsen dvs det är endast föräldrarnas arbetstider som gäller och ej ev extra boende i hushållet såsom bonusmammor/pappor.

Jag har inte forskat särskilt djupt i saken eftersom jag bor ihop med barnens pappa och ingen av oss har några andra barn, men jag vet ju vänner som har bonusbarn och de har stångat sig blodiga mot komunen, men vilka vägar de har försökt har jag ingen koll på. Men regler runt tider och avgifter styrs ju komunalt till stor del så det kan ju skifta mellan komunerna.

Det är sant att det finns sk prejudicerande domar där man anser att det är bio-föräldrarnas tider som gäller.

Vår skolchef hade också full koll på det när jag kollade lite innan vad som gällde, ifall personalen skulle protestera.

Min sambo har två barn sen tidigare som är 6 och 8år. Båda går på fritids efter skolan.

Nu ska barnen börja bo hos oss varannan vecka, just nu är jag sjukskriven men kommer gå hemma på graviditetspenning och sedan vara föräldrarledig med vårat gemensamma barn.

Vet att när det gäller barn i förskoleåldern så har de barnomsorg utefter biologiska föräldrarnas arbetstider men gäller det även för fritids eller är det så att de inte får gå på fritids medans jag går hemma?

Jag kollade detta för typ 10 år sedan då jag ville kolla upp om min sambo verkligen var tvungen att ta hand om mina och barnens pappas barn på hans semester o s v. Folk kan iofs ha synpunkter på att bonusförälder ska kunna "hjälpa" till, men det har inte jag... Jag anser att ansvaret och skyldigheterna ligger hos vårdnadshavarna.

Jag har för mig att jag hittade ett rättsfall på Skolverkets hemsida under Allmänna råd avseende Fritids (eller vad det stod...). Ifall du inte hittar det så ring Skolverket.

Lycka till!

Det kommer ju gång på gång i trådar där det inte fungerar att bonusföräldrar bara har att anpassa sig och inget får bestämma ska bestämma... Gller tydligen bara när det passar?

Det kommer ju gång på gång i trådar där det inte fungerar att bonusföräldrar bara har att anpassa sig och inget får bestämma ska bestämma... Gller tydligen bara när det passar?

Dragit till sin spets.

(Min erfarenhet av de få barn som inte har fritids efter skolan i yngre åldrar är att de vill vara kvar. Alla kompisar är kvar, roliga aktiviteter som rörelse, skapande mm. Det brukar inte vara så kul och många dröjer sig kvar istället för att gå hem. Vi har dock inget "förbud" för förldralediga föräldrar bonus som biologiska att ha barnen på fritids. De är alltid välkomna. )

Jag tycker att det ur juridisk synvinkel låter fullständigt absurt att man ska räkna med andra än vårdnadshavarna, inga andra har ju det formella ansvaret för barnens omhändertagande. Och vad räknas som samma hushåll? I så fall borde rimligtvis alla som bor tillsammans räknas, säg att man har en morfar/faster/kusin som inneboende. Eller att barnet har ett äldre syskon som är 18+ och jobbar och fortfarande bor hemma. Ska i så fall dessa personers semester påverka barnomsorgens tider?

Jag tycker att det ur juridisk synvinkel låter fullständigt absurt att man ska räkna med andra än vårdnadshavarna, inga andra har ju det formella ansvaret för barnens omhändertagande. Och vad räknas som samma hushåll? I så fall borde rimligtvis alla som bor tillsammans räknas, säg att man har en morfar/faster/kusin som inneboende. Eller att barnet har ett äldre syskon som är 18+ och jobbar och fortfarande bor hemma. Ska i så fall dessa personers semester påverka barnomsorgens tider?

Javisst finns det frågetecken, men det är inte jag som har skrivit eller driver igenom reglerna, jag konstatera att komunerna bedömer det olika och jag vet att i våran komun är de hårda.

Kommunalt självstyre... Då är det bra att ha det där rättsfallet i handen (det begär man från domstolen) och så krävs det ibland att man kan tala för barnets bästa eftersom det är det viktigaste i sammanhanget.

Man ber ju inte om fritids och dagis utan att det finns behov.

Trist Snurrfia med hård kommun. Den rektor jag pratade med krånglade en smula, men jag stod på mig och viftade med rättsfallet i näven... ;)

Till sist sa han Jaa, vi kan ju ta egna beslut.

Det var det bästa för mina barn! När jag inte ansåg att fritids behövdes sa jag upp platserna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 520
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 261
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka