Rent generellt så tror jag att man tenderar att umgås med folk som har ungefär samma värderingar som en själv och därmed kan man tycka att det verkar mycket bättre nu, för alla barn. Även om så tyvärr inte är fallet.
Jag är född 83, mina föräldrar skilde sig så pass tidigt att jag inte har ngt minne om dem tillsammans. Bodde mest hos min mor och mina referenser kommer därifrån.
Rökning - det röktes i bilen. Hade rökts inne också om inte min styvfar avskytt cigarettlukt. Jag uppfattar det som att rökning var vanligare då och då även rökning inomhus /i bil.
Bilsäkerhet - finns det hjärterum, finns det stjärterum var melodin och bilbälten kunde användas av flera samtidigt eller inte alls om man var för många.
Jag vet att det fortfarande finns alldeles för många som inte har koll/bryr sig även idag. Men jag upplever att säkerhetstänket ökat rent generellt.
Alkohol /fest - självklart var barnen med när föräldrarna festade. I min värld ser det inte alls ut så idag men det kan bero på att vi omgärdar oss med likasinnade.
Här kan man ta ett glas vin till maten ibland men ska det festas så har barnen barnvakt på annan ort.
Läxläsning - det fick man sköta själv. Här har jag dock för mig att det såg väldigt olika ut i olika familjer.
Ansvar - när min minsta bror blev väldigt sjuk åkte båda vuxna med honom till akuten. Jag lämnades att passa min andra bror hela kvällen /natten och morgonen. Jag var 10, han 4. Vi bodde på gård ute på landet och jag var paniskt mörkrädd..
Det här skulle aldrig ske hos oss. Men jag vet att många inte har problem att lämna sina barn själva i timmar när de är små (3 år och uppåt)...
Barnaga eller om vi ska vara ärliga, misshandel praktiserades gärna i vår familj. Tror tyvärr inte att det har ngt med den tiden att göra utan att de 2 ansåg sig ha rätten till det. Barn misshandlas fortfarande i hemmet i alldeles för stor utsträckning.