Barn och Vegetarian

MrsScabtree

Trådstartare
Ja nu är det ju inte så att jag ska skaffa barn för än på läääääääääänge till men jag är himla nyfiken kring resonemangen kring det här ämnet. Jag kan inte tänka mig att ge mina framtida barn kött (om jag får några) tillsvidare då dom själv kan bestämma om de vill ha det eller inte. Dom ska såklart få möjligheten att äta det om de vill . Min sambo har aldrig ätit kött i hela sitt liv och inte hans syskon heller då föräldrarna bestämde att barnen skulle vara vegetarianer redan från början. Hur resonerar ni? Har fått ganska starka reaktioner mot det innan men enligt läkare ska det inte vara några problem. Obs!! Läs vegetarian nu och inte vegan. Då inkluderar jag vissa animaliska produkter så som ägg och mjölk.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag tror inte heller att det är något problem.

Barnet föds till en familj med vissa vanor och traditioner. Precis som i köttätande familjer (hu, det lät lite ruskigt... :crazy: ;) ) är det viktigt att föräldrarna kan laga näringsriktig mat och vara förebilder när det gäller kost och hälsa.

Mina döttrar har kompisar, som är vegetarianer. Att de tar med sig egen korv till barnkalasen och på skolutflykterna är något man vande sig vid fort.

/FG
köttätare, som älskar grönsaker
 
Sv: Barn och Vegetarian

Ser väl inget problem med det, man äter ju det som lagas.
Dock tycker jag att det är viktigt att barnet får välja, vill det äta
köttbullar och kalvsylta i skolan, så okej.
Vad man serverar hemma bestämmer ju den som lagar maten.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Mina barn har aldrig ätit kött eller skaldjur. De är, så vitt jag kan bedöma, alldeles normala och alldeles underbara. De får speciell mat i skolan också.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Det viktigaste är ju att man får i sig allt man behöver, att
bara leva på potatis, sås och färdiglagade grönsaksbiffar är ju inte att rekommendera.
Inte heller att bara äta falukorv och makaroner.

Balanserad kost, helt enkelt:D
 
Sv: Barn och Vegetarian

precis. Det stör jag mig så ofantligt mycket på när folk ska "läxa upp en" när man berättat att man inte äter kött..det är att det är den viktigaste basingrediensen och man blir sjuk utan det osv osv..så sitter de själv och käkar korv med pommes frites fyra dagar i veckan och om ine så är det potatismos o köttbullar:crazy:
 
Sv: Barn och Vegetarian

precis. Det stör jag mig så ofantligt mycket på när folk ska "läxa upp en" när man berättat att man inte äter kött..det är att det är den viktigaste basingrediensen och man blir sjuk utan det osv osv..så sitter de själv och käkar korv med pommes frites fyra dagar i veckan och om ine så är det potatismos o köttbullar:crazy:

håller med dig till 100% !!

//r
 
Sv: Barn och Vegetarian

När (och om) jag någon gång i framtiden skaffar barn kommer jag inte ge dem kött. När de blir tillräckligt stora för att välja själva, så visst, men jag vill ha vegetariska barn. Förhoppningsvis är min dåvarande partner också med på noterna.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag äter själv kött. Men jag är övertygad om att barn kan leva gott som vegetarianer. Min kusin levde som icke-köttätare (men de åt fisk) som sin mamma tills han var kring 12-13 år. Då bestämde han själv att han ville prova äta kött.

En liten rolig anekdot om honom: när han var hos farmor och var ungefär 5-6 år så fanns en grannpojke som han lekte med på gården. Farmor hörde dem. Den andra pojken hade någon leksakspistol och ville leka cowboys. Då säger min kusin:
- Jag har ingen pistol. I vår familj dödar vi inte någon för vi är... vegetarianer.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Det kan ju vara bra att kolla med en dietist så att allt som behövs kommer med i alla fall.
B-vitamin och järn är det man måste hålla koll på.
Men det är inga problem om man vet vad man gör.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Men du vet väl vad man behöver äta för att få det som man behöver.
Och då så kan det ju bara bli bra.
Eller hur?
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jajamensan.

De är ovanligt friska också, om det sen beror på att vi inte äter kött eller om det beror på lång amning eller bara.... tur... det spelar ingen roll.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Det är en svår fråga för mig... Jag äter själv kött och skulle aldrig välja bort det! Och jag tycker det är lite fel att hålla barnen bort från kött bara för att man själv inte äter det.

Men det är klart har man en helvegetarisk familj så får ju barnet helt enkelt äta den mat som bjuds.

Men om en i vuxen i familjen äter kött och den andra inte så tycker jag att barnet ska äta kött tills det är vuxet nog att bestämma själv vad det vill äta!

Nåja ska i ärlighetens namn säga att jag inte är det minsta insatt i näringsämnen och liknande så ur den synpunkten kan jag inte säga nått.

Äh man gör helt enkelt så som passar ens egen familj bäst!
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag tror inte att det är bra att vräka i sig så mycket kött som man gör nu för tiden.
Så när jag är seg och degig brukar jag dra ner på köttet och upp på grönsaker och frukt.
Och jag mår faktiskt bättre av det.
Broccoli och spenat är välsignade växter.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Vi är vegetarianer. Vi lagar ingen mat med kött i, varken till oss själva, våra gäster eller vårt barn.

Andra får äta kött om de vill, men jag skulle aldrig få för mig att laga sådan mat åt dem. I så fall får de laga själva. Fast jag är tveksam till om jag ens skulle gå med på att låna ut min spis för ett sådant ändamål... När sonen blir så stor att han kan laga sin mat själv - om han då vill laga kött får han ha jäkligt bra argument.:p
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jajamensan.

De är ovanligt friska också, om det sen beror på att vi inte äter kött eller om det beror på lång amning eller bara.... tur... det spelar ingen roll.

Säkert en kombination + goda gener och bra uppväxtförhållanden kanske...
 
Sv: Barn och Vegetarian

så tycker jag att barnet ska äta kött tills det är vuxet nog att bestämma själv vad det vill äta!

Är det inte bättre i den situationen att barnet inte äter kött tills det är stort nog att själv bestämma vad det vill äta?

Det är lättare att börja med något än att sluta med något, i de flesta fall.
 
Sv: Barn och Vegetarian

Jag är vegetarian, min man är det inte men äter inte kött hemma hos oss. Han respekterar att jag inte vill att sonen ska äta kött. (Däremot har vi börjat äta en hel del fisk här hemma, förut åt jag inte fisk heller)

Jag äter inte kött av etiska skäl. Då vore det ju helt galet om jag gav mitt barn kött, eller hur? Jag tycker att det är fel och det tänker jag inte dölja för honom, men jag tänker inte tjata om det heller. Han får väl äta vad som serveras här hemma helt enkelt.

Han har dock börjat lägga märke till nu att de andra på dagis tex äter andra saker än han själv, och eftersom han är en mycket matglad typ som helst vill äta ALLT så händer det ju att han vill smaka. Vi undviker det så gott det går utan bråk men jag tycker inte det är hela världen heller om han lyckas knycka en bit - jag vill ju inte dramatisera det hela för mycket. Vi får väl se hur det blir när han blir större och börjar kunna prata för sig...
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 880
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 483
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 381
Senast: warg
·
Äldre Jag har förstått att det finns en del veganer på Buke och behöver hjälp att handtera veganer i ett familjesällskap. En person i min...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 528
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp