Barn och jämställdhet

Makt skulle jag definiera som möjlighet att bestämma över den andre, i det här sammanhanget. Inte mer komplext än så.
Varför så förenklat?

Pengar ger ju bland annat valmöjligheter. En vänskapsrelation där den ene har ett bredare spektra av valmöjligheter än den andre är ju inte jämställd. Konkret kan det handla om att båda vill gå på en konsert men bara den ena har möjlighet att göra det valet. Den andra kan bara gå om den får biljetten betald av vännen. Där har den som har mer pengar ett direkt inflytande över den som har mindre pengar.

Jag förstår inte hur du lyckas separera pengar och makt sådär. Det överensstämmer ärligt talat inte med hur samhället fungerar.

Jag kanske iofs talar i egen sak, men jag har i alla fall noll lust att dumpa min man bara för att han gått om mig i lön. Det är kanske typiskt manligt att få högre lön hela tiden men vad göra. Vi började med mig med högre inkomster, fortsatte i många år med fullt jämförbara inkomster men nu drar hans löneökningar iväg. Jag har inte alls någon lust att skilja mig för det.

Har någon ens föreslagit den lösningen?

Fast då är det ju för att du kopplar ihop makt och pengar.

Jag tror att du uppfattar ert förhållande som oproblematiskt för att din man inte utnyttjar det faktum att han tjänar mer. Men han kan göra det, om han vill, hur obehaglig den tanken än är. Jag tänkte osökt på Chris O'Neills utspel angående att "han är den som sätter maten på bordet" i en intervju nyligen. Nu förstår ju alla att prinsessan Madeleine inte på något sätt hade fått bo på gatan om det inte vore för hennes rike man, men det är ju en tydlig maktdemonstration från hans sida att han anser sig försörja henne. Den tanken skaver.

Fast då är det ju för att du kopplar ihop makt och pengar. Man måste inte koppla ihop det. Jag blir ständigt bjuden av min man på restauranger (ibland bjuder jag honom, men 4 gånger av 5 är det han som betalar eftersom han har mer pengar), och jag tycker på riktigt inte det är ett dugg obehagligt. Han har alltid tjänat mer än mig, och det visste han ju om när vi blev tillsammans, att ska vi bli tillsammans lär han få sponsra friskt när vi gör saker tillsammans. Det är en del av dealen. Ungefär som att jag står ut med att han snarkar, eller han står ut med att jag är kortare än han så han får hjälpa mig ta ner saker från hyllor ibland. Och ingen av oss ser nåt problem med det, inom familjen är min idé om pengar råkommunistisk: från var och en efter förmåga, till var och en efter behov. Att han tjänar mer beror på yrkesval (där kön förstås är en faktor, det är ingen slump att det är han som tjänar mer och jag som tjänar mindre), men vi har båda lika viktiga och avancerade jobb, att sen samhällsstrukturerna gör att hans jobb ger mer i reda pengar - tja, det är ju bra för oss att åtminstone en av oss gynnas ordentligt av strukturerna, det hade kunnat vara värre. Att han bjuder mig försätter mig absolut inte i någon tacksamhetsskuld, eftersom det är faktorer utanför vår påverkansmöjlighet som gett löneskillnaderna. Kul för oss att åtminstone en av oss tjänar pengar, typ. Den förväntan som skapas är att om det någon gång skulle bli så att rollerna var omvända, då är det jag som ska sponsra honom.

Som doktorand har jag ibland blivit bjuden av professorer och mer seniora forskare, inte så mycket i Sverige, men utomlands, där doktorander har sämre betalt och den traditionen finns. Det har inte försatt mig i någon tacksamhetsskuld, det är en effekt av ett system som alla känner till, professorer har bättre betalt än doktorander. Den man är skyldig något är inte professorn, utan framtida doktorander den dag man själv blir professor.

Så det är kontexten och vilken betydelse man lägger i att bli bjuden, som avgör om det uppfattas som en gåva (i Mauss' mening, alltså som ska tas emot och återgäldas), och som därigenom ger makt, eller om det bara är en present att tacka och ta emot, utan krav eller förväntan om återgäldande till den personen. Du kan inte förutsätta gåvologiken för allt som människor ger varandra, den är något som kan vara där, och ofta är där, men det är ingen naturlag, det är en social konstruktion, som lokalt kan konstrueras på ett annat sätt. (Nu förutsätter jag att du är bekant med Mauss, men det är du väl?)
Jag är inte bekant med Mauss (samhällsvetenskaperna och jag har aldrig träffats, min utbildning är inom humaniora) och oavsett om det är därför eller av något annat skäl, så inser jag fuller väl att vi inte pratar om en naturlag. Att det inte är en naturlag, löser dock inte ensamt problemet. Även annat än naturlagar är ju verksamt här i världen.

Det jag ser är att du/ni har ett sätt att skyla den maktobalans som pengar (väldigt lätt) skapar. Andra skyler den på liknande sätt, ytterligare andra har andra strategier. Jag vill inte skyla den. Däremot gör jag nog i konkreta termer ungefär som din man: den som har pengar på kontot betalar, oftast är det jag. Om ingen har några pengar, får vi avstå.

Jag tror inte att min partner går runt i "tacksamhetsskuld", och det var inte heller sådan skuld jag tänkte på i mitt exempel om att bli bjuden av andra än partner, utan en annan typ av obehagskänsla, snarare åt ångesthållet. Jag tror nu inte att min partner heller upplever obehag, och det är ju helt klart att föredra att vi inte båda går på samma löneläge som han, i detaljhandeln. Det är vi helt överens om, både han och jag och du och jag.

Jämställdhet är en komplex fråga och min uppfattning är att man kan dela upp den i flera bitar, som tillsammans ger en helhet.
Det jag svarat på tidigare i tråden är jämställdhet inom vår familj och hur vi agerar och fungerar. Det som känns bra för mig är att det sätt som vi lever, som jag upplever någorlunda jämställt, är det som faller sig naturligt för oss utan att vi ens behöver diskutera och planera saken. Det är inte så att "maken gör mer för att jag slår jämställdhetsbibeln i skallen på honom annars", utan vi lever på det sätt som funkar bra för oss. Och det innebär för oss att våra vågskålar i familjeliv och hushåll väger ganska lika.

Sen finns jämställdhet ur samhällets synvinkel och visst, då faller jag som en tung sten eftersom jag varit hemma i 10 år. Dessa 10 år har gjort att jag halkat efter på arbetsmarknaden - och det håller jag på att ta igen med universitetsstudier just nu. Och ja, jag har haft en väldigt låg inkomst, men turligt nog en man som anser att alla pengar till hushållet är hushållets gemensamma. Och ja, vi har löst pensionen också.

Frågan är väl om det ens finns den ideala jämställdheten. VAD är det egentligen?
Min tanke är att om man tänker sig en skala från 1-10 där 1 och 10 representerar ytterligheterna åt varsitt håll. Så kanske den önskvärda jämställdheten ligger nånstans ungefär mellan 4-6 och inte exakt på 5,00.

Jag tror inte att min partner går runt i "tacksamhetsskuld", och det var inte heller sådan skuld jag tänkte på i mitt exempel om att bli bjuden av andra än partner, utan en annan typ av obehagskänsla, snarare åt ångesthållet.

Det räcker för min del med en förflugen kommentar i stil med "det är faktiskt jag som drar in mest pengar, därför har jag rätt att ha synpunkter på att du har köpt X" för att den där obalansen ska ge sig till känna på ett rätt obehagligt sätt.

Kommer aldrig förstå denna mm rättvisa i just pengar. Vad man gör hemma är lätt att ändra på. vad man tjänar och har tjänat är lite svårare.
Men min egen syn på ett bra förhållande är två människor som möts och vill dela livet - olikheter till trots. Två människor som hjälper varandra och är så jämställda de kan.
Hade inte velat leta partner med fokus på att han ska tillhöra min samhällsklass och ha min lön. Har levt med en sådan man oxå och det var inte jämlikt nånstans- han lyfte inte ett finger hemma och prioriterade alltid sitt jobb före mitt.
Just i diskussionen hur har barn påverkat jämställdheten i.förhållandet har jämför jag med hur det såg ut innan vi fick barn med nu när vi har barn. Och vi har inte blivit mer ojämställda. Snarare tvärtom.

Jag har inga problem att leva på min lön. Känner mig inte beroende alls. Har inte mindre makt i mitt förhållande. Men mm rättvist är det såklart inte.
Men jag pratar inte om bra förhållanden, liksom jag inte pratar om nöjdhet. Jag pratar om jämställdhet. Det är nog svårare än både nöjdhet och bra förhållanden tillsammans.

Det räcker för min del med en förflugen kommentar i stil med "det är faktiskt jag som drar in mest pengar, därför har jag rätt att ha synpunkter på att du har köpt X" för att den där obalansen ska ge sig till känna på ett rätt obehagligt sätt.
O ja, sådana kommentarer är ju gräsliga. Rätt långt över gränsen för civiliserat uppförande, tycker jag.

Min tanke där är att jag hittills aldrig har hört talas om någon med stora resurser som saknar valmöjligheter. Den som är resursstark har i princip alltid fler val än den som saknar kapital. Att kunna välja är definitivt en maktfaktor och en hälsofaktor.

I din mans fall kan han välja att köpa sig fri, om han vill det. Många högavlönade (män) på mitt jobb har valt att ha barnpassning/hämtning för att klara sina komplexa tider. Eller så kan de välja ett annat jobb under de år då barnen är små. En person utan kapital kan aldrig göra så, utan måste kompromissa med jobbet för att klara hämttiderna. Vilket naturligtvis är mycket mer stressande, både på psyket och kroppen.
Ja det är möjligt. Jag själv kan inte se något negativt i att kompromissa med mina tider heller tack vare att jag kan göra av en heltid på rätt få pass (dvs kanske vara helg ledig under veckan man har barn). Däremot hade det såklart blivit jobbigt att försöka få ihop det med ett jobb med vanliga tider man behövt gå till 5 dagar varje vecka så där kan jag se vad du är ute efter. Jag har ju ganska bra förutsättningar så att säga och lever faktiskt helt okej även utan sambo.

Jag har ju ganska bra förutsättningar så att säga och lever faktiskt helt okej även utan sambo.
Jag lever super utan sambo faktiskt. Han må ha mer pengar än jag men jag klarar mig så jävla bra själv plus har min lägga som är bara min och definitivt inga hobbies eller nåt som min partner sponsrar.

Jag känner sällan (aldrig?) att min partner har mer makt än jag. Jag må ha mindre pengar men jag har många kvaliteter som gör att jag känner mig trygg i mig själv och att jag kan leva ett minst lika bra liv ensam. Skulle vår relation ta slut skulle ekonomi inte ens vara en faktor jag funderade över.

Jag kanske iofs talar i egen sak, men jag har i alla fall noll lust att dumpa min man bara för att han gått om mig i lön. Det är kanske typiskt manligt att få högre lön hela tiden men vad göra. Vi började med mig med högre inkomster, fortsatte i många år med fullt jämförbara inkomster men nu drar hans löneökningar iväg. Jag har inte alls någon lust att skilja mig för det.
Varför skulle du göra det?

Jag lever super utan sambo faktiskt. Han må ha mer pengar än jag men jag klarar mig så jävla bra själv plus har min lägga som är bara min och definitivt inga hobbies eller nåt som min partner sponsrar.

Jag känner sällan (aldrig?) att min partner har mer makt än jag. Jag må ha mindre pengar men jag har många kvaliteter som gör att jag känner mig trygg i mig själv och att jag kan leva ett minst lika bra liv ensam. Skulle vår relation ta slut skulle ekonomi inte ens vara en faktor jag funderade över.
Jag minns att jag hade det knapert när bil och hästar gick sönder (gärna samtidigt) som kostade skjortan så hela sparkapital rök vid de tillfällena. Utan hästar skulle jag klara mig utan bilen och hästarna skulle inte vara mitt problem så jag har själv svårt att se att jag skulle sitta i den skiten. Jag tänkte sälja bilen för några månader sedan men sambon ville gärna att vi har den kvar så länge vi bor som vi gör och han är med och betalar för den iom hur vi gjort upp vår ekonomi.

Det som skulle märkas i skillnaden är väl att inte behöva tänka på hur jag lägger pengarna men å andra sidan tänker jag över inköp noga idag också så det kanske inte är något annorlunda ändå.

Ditt inlägg är väl just ett tydligt exempel på nöjdhet, som diskuteras i tråden. Men därifrån till att du beskriver något jämställt, tycker jag att steget är mycket långt. Sammantaget funkade det bäst att göra som ni gjorde, resonerar du dig fram till. Jag tror dig. Det var säkert fullt rimliga val i situationen. Men det betyder inte att det var jämställt. Snarare visar du väl några av de saker som motverkar jämställdhet i förhållanden, och visar att du lyckades bli nöjd ändå, utan jämställdhet.

Vad tycker du att vi skulle ha gjort istället?

Skulle jag skriva ut hur vi har det här hemma skulle bukefalisterna mobilisera sig, marschera hit och protestera med facklor och plakat. För det är såna bukefalisterna är :love:
Här hemma är det hysteriskt ojämställt, men jag vet faktiskt inte hur jag ska vända det... :confused:

Idag blev han förbannad för att jag inte ordnat någon fars dag-present. Jag struntade i det för han gjorde inget på mors dag i våras, men tydligen ska jag uppvakta men inte han :idea::meh:
Jag har, precis som andra, reagerat på ditt förhållande sen ditt första barn kom. En sak jag undrat över, som du förstås inte behöver svara på om du inte vill. Men hur kom det sig att du valde att skaffa ett andra barn med honom? Du verkar ju allt annat än blind och nöjd i situationen.

Det har jag ingen åsikt om, givetvis inte. Jag tror inte att jämställdhet är så enkelt som många i tråden verkar tycka.

Det är nästan hopplöst. Det finns alltid en maktbalans-/obalans mellan individer. Sen tycker jag man ska utjämna och vara medveten om, så blir det något bättre.

Jag har, precis som andra, reagerat på ditt förhållande sen ditt första barn kom. En sak jag undrat över, som du förstås inte behöver svara på om du inte vill. Men hur kom det sig att du valde att skaffa ett andra barn med honom? Du verkar ju allt annat än blind och nöjd i situationen.

Jag förstår inte heller. Vad får du (@Zewz ) ut av relationen? Vad ger han dig?

Jag är inte bekant med Mauss (samhällsvetenskaperna och jag har aldrig träffats, min utbildning är inom humaniora) och oavsett om det är därför eller av något annat skäl, så inser jag fuller väl att vi inte pratar om en naturlag. Att det inte är en naturlag, löser dock inte ensamt problemet. Även annat än naturlagar är ju verksamt här i världen.

Det jag ser är att du/ni har ett sätt att skyla den maktobalans som pengar (väldigt lätt) skapar. Andra skyler den på liknande sätt, ytterligare andra har andra strategier. Jag vill inte skyla den. Däremot gör jag nog i konkreta termer ungefär som din man: den som har pengar på kontot betalar, oftast är det jag. Om ingen har några pengar, får vi avstå.

Jag tror inte att min partner går runt i "tacksamhetsskuld", och det var inte heller sådan skuld jag tänkte på i mitt exempel om att bli bjuden av andra än partner, utan en annan typ av obehagskänsla, snarare åt ångesthållet. Jag tror nu inte att min partner heller upplever obehag, och det är ju helt klart att föredra att vi inte båda går på samma löneläge som han, i detaljhandeln. Det är vi helt överens om, både han och jag och du och jag.

Jag tänkte att Mauss hörde till allmänbildningen. Jag är inte heller socialantropolog, men jag har läst honom ändå. Men om du inte känner till honom alls så rekommenderar jag varmt en läsning, eftersom det skulle ge dig förklaringen till det obehag du beskriver. Ungefär som att fysik är praktiskt när man vill förstå naturlagar, så är samhällsvetenskap superpraktiskt om man vill förstå sig på samhället.

Det finns massor av saker jag och min partner skulle kunna göra mot varandra, som vi inte gör eftersom vi inte vill och det dessutom skulle göra oss outhärdliga för varandra. Slå varandra i huvudet med ekonomisk makt är en sån sak, men det finns ju fler. Jag vet inte om jag skyler över det mer än annat vi skulle kunna göra men inte gör. Jag skulle ju kunna slå honom t ex, men jag vet inte om vi skyler över en maktobalans för att jag avstår från att göra det? Hur skyler du det faktum att du inte slår din man, fast du skulle kunna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka