Jag förstår inte heller. Vad får du (@Zewz ) ut av relationen? Vad ger han dig?
Bra fråga. Man har väl trott att nånstans ska han förändras. Och nu sitter man här med två ungar så det är inte så enkelt att bara dra. Man vill gärna få det att funka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår inte heller. Vad får du (@Zewz ) ut av relationen? Vad ger han dig?
Jag tänker just ny strikt på hur har barn påverkat jämställdheten.Men jag pratar inte om bra förhållanden, liksom jag inte pratar om nöjdhet. Jag pratar om jämställdhet. Det är nog svårare än både nöjdhet och bra förhållanden tillsammans.
Håller med- makt blir det när man använder översitteri fasoner för att påverka den andra.Jag tänkte att Mauss hörde till allmänbildningen. Jag är inte heller socialantropolog, men jag har läst honom ändå. Men om du inte känner till honom alls så rekommenderar jag varmt en läsning, eftersom det skulle ge dig förklaringen till det obehag du beskriver. Ungefär som att fysik är praktiskt när man vill förstå naturlagar, så är samhällsvetenskap superpraktiskt om man vill förstå sig på samhället.
Det finns massor av saker jag och min partner skulle kunna göra mot varandra, som vi inte gör eftersom vi inte vill och det dessutom skulle göra oss outhärdliga för varandra. Slå varandra i huvudet med ekonomisk makt är en sån sak, men det finns ju fler. Jag vet inte om jag skyler över det mer än annat vi skulle kunna göra men inte gör. Jag skulle ju kunna slå honom t ex, men jag vet inte om vi skyler över en maktobalans för att jag avstår från att göra det? Hur skyler du det faktum att du inte slår din man, fast du skulle kunna?
Bra fråga. Man har väl trott att nånstans ska han förändras. Och nu sitter man här med två ungar så det är inte så enkelt att bara dra. Man vill gärna få det att funka.
Aldrig hört talas om. Mvh/oallmänbildadJag tänkte att Mauss hörde till allmänbildningen.
Håller med- makt blir det när man använder översitteri fasoner för att påverka den andra.
Gråt och att spela på skuldkänslor är oxå en effektiv maktutövning. Hota att lämna är en annan- ensamhet skrämmer många...
Alla människor kan inte tjäna samma summa. De som är mer ambitiösa på den fronten kommer alltid tjäna mer. Det handlar ju om vilket yrke man väljer och hur hårt och klokt man jobbar.Det är maktmedel ja, men ingen maktobalans i den meningen vi talar om här - jag kan ju också hota med att lämna, gråta eller spela på skuldkänslor i ett någorlunda jämställt förhållande. Däremot blir det en obalans och ett problem om styrkeförhållandena är mycket ojämna, oavsett om det handlar om ekonomi, fysisk styrka, psykisk styrka osv. Män är fysiskt starkare än kvinnor, det kan vi inte ändra på biologiskt, men det är en obalans som vi har medvetenhet om och därför är uppmärksamma på. Vi lär våra barn från tidig ålder att inte slåss, tex. Vi lär dem också att vuxna inte får slå barn. Att män generellt besitter större ekonomisk makt än kvinnor är annan obalans, men en likaledes viktig sådan, och helt tydligt en obalans som inte alla verkar reflektera över. Dessutom är det en onödig obalans i så mening att vi faktiskt kan påverka den.
Nu kanske jag blir för privat, men vad gör han för att få det att funka? Ser han att ni har problem? Hur ser du på vad du lär dina barn om hur en relation ser ut?
Om du tycker att det är värt mödan och tror att det kan bli bra, skulle jag sikta på parterapi. Inte för att jag tror att det är lösningen på allt utan för att du ska prata och tala om vad du tycker är fel i relationen och då är det bra att ha ett bollplank som kan styra upp samtalet vid behov.
Been there, done that. Det blir förbättringar ett tag sen trillar vi tillbaka i gamla mönster.
Han har åsikter om vårt äktenskap med, men vi ser inte samma problem. Han saknar den känslomässiga biten, och jag har svårt att uppbåda den biten när man inte hjälps åt. Ond cirkel. Men jag har svårt att gulla med nån som så uppenbart inte bryr sig om den rent praktiska kärleken.
Säger jag åt honom vad jag vill att han ska göra så tycker han att jag "styr och domderar som hitler."
Jaja. Jag vet att jag borde göra nåt.
Been there, done that. Det blir förbättringar ett tag sen trillar vi tillbaka i gamla mönster.
Han har åsikter om vårt äktenskap med, men vi ser inte samma problem. Han saknar den känslomässiga biten, och jag har svårt att uppbåda den biten när man inte hjälps åt. Ond cirkel. Men jag har svårt att gulla med nån som så uppenbart inte bryr sig om den rent praktiska kärleken.
Säger jag åt honom vad jag vill att han ska göra så tycker han att jag "styr och domderar som hitler."
Jaja. Jag vet att jag borde göra nåt.
Jag har levt i flera år med sonens far som sa åt mig att jag vara sjukskriven bara pga att jag var lat, jag gjorde aldrig något hemma, jag mådde psykiskt dåligt, jag var ingen bra mamma, jag städade aldrig, jag tvättade aldrig, jag lagade inte god mat, jag behövde aldrig hjälp för enlgit honom kunde jag minsann göra allt själv som tex att måla om hemma. Jag var ienligt honom nte social, jag saknade vänner, jag var en elak person mm
Han lyfte inte ett finger.... Han jobbade borta under veckorna och var bara hemma på helgerna.
Jag gjorde allt själv, jag var inte lat, jag var och är sjuk i MS och led av en otrolig hjärntrötthet, men jag såg till att sonen fick middag, gick till skolan och gjorde läxorna, jag gav honom frukost och jag gick med honom till skolan och hämtade honom och en hela massa annat under flera år! Men jag skämdes över mig själv ändå och kände mig vilsen, tom och orolig. Jag gjorde allt för att han skulle må bra och tassade på tårna hemma och passade upp på honom.
Till slut bröt vi upp, jag hade panik i början! Det erkänner jag! Jag trodde aldrig att någon skulle vilja leva med mig i sitt liv, att jag inte skulle klara mig själv utan honom och att jag var värdelös!
Till slut gick det upp ett ljus för mig, jag var medberonde!
Droppen kom när han berättade att han mådde dåligt psykiskt över att ha kontakt med mig och polisanmälde mig för förföljelse och ansökte om kontaktförbud, vi har gemensam vårdnad om sonen och polisen som höll förhöret med mig sa rakt ut att mitt ex måste vara psykiskt labil och inbillningssjuk. Åklagaren la ner allt på engång.
Jag vill inte ha något med honom att göra mer än det nödvändigaste.
Numera mår jag bra, jag har en underbar särbo som har vett att uppskatta mig för den jag är och han accepterar mig och min sjukdom och allt vad den för med sig.
Jag lever själv med min son som nu är 15 år och han är underbar! Han är hos sin pappa varannan helg även om vi bor i samma stad och sonens skola bara ligger 500 meter från pappans bostad medan jag bor 3 km från den.
Nu när jag ser tilbaka på allt så förstår jag inte hur i hela helvete jag kunde stå ut med att höra hur värdelös, dålig och lat jag var i 13 år! Jag har kastat bort 13 år av mitt liv på att försöka få någon annan att må bra medans jag bara mådde sämre och sämre hela tiden!
Jag tänkte att Mauss hörde till allmänbildningen. Jag är inte heller socialantropolog, men jag har läst honom ändå. Men om du inte känner till honom alls så rekommenderar jag varmt en läsning, eftersom det skulle ge dig förklaringen till det obehag du beskriver. Ungefär som att fysik är praktiskt när man vill förstå naturlagar, så är samhällsvetenskap superpraktiskt om man vill förstå sig på samhället.
Det finns massor av saker jag och min partner skulle kunna göra mot varandra, som vi inte gör eftersom vi inte vill och det dessutom skulle göra oss outhärdliga för varandra. Slå varandra i huvudet med ekonomisk makt är en sån sak, men det finns ju fler. Jag vet inte om jag skyler över det mer än annat vi skulle kunna göra men inte gör. Jag skulle ju kunna slå honom t ex, men jag vet inte om vi skyler över en maktobalans för att jag avstår från att göra det? Hur skyler du det faktum att du inte slår din man, fast du skulle kunna?
Missade du inläggen i tråden med kritiken gentemot ojämställda förhållanden där den ena, mannen, tjänade mer pengar? Svaren där var ganska envisa med att delat hushållsarbete, delat vab och att familjen lade lika mycket vikt vid båda föräldrarnas arbete inte räckte. Men samhället i sig påverkar också, det är därför folk är feminister.Varför skulle du göra det?
Vilken lösning föreslår ni?Har någon ens föreslagit den lösningen?
Den kritiken handlar ju om att relationen beskrivs som jämställd trots de uppenbara ojämlikheterna.Missade du inläggen i tråden med kritiken gentemot ojämställda förhållanden där den ena, mannen, tjänade mer pengar? Svaren där var ganska envisa med att delat hushållsarbete, delat vab och att familjen lade lika mycket vikt vid båda föräldrarnas arbete inte räckte. Men samhället i sig påverkar också, det är därför folk är feminister.
Ah, jo så kan man se det. I vissa fall kan man väl iofs se det som att de försökt så långt det går under de förhållanden som samhället tyvärr givit dem. (Då menar jag inte om man inte delade ledigheter o vab osv utan om man levde som om bådas jobb var lika mycket värda.)Den kritiken handlar ju om att relationen beskrivs som jämställd trots de uppenbara ojämlikheterna.
Visst, men det är ju onödigt att inbilla bort den ekonomiska ojämlikheten. Som sagt är nöjdhet inte samma sak som jämställdhet.Ah, jo så kan man se det. I vissa fall kan man väl iofs se det som att de försökt så långt det går under de förhållanden som samhället tyvärr givit dem. (Då menar jag inte om man inte delade ledigheter o vab osv utan om man levde som om bådas jobb var lika mycket värda.)
Man kan ju inte heller inbilla bort den ojämställdhet som samhället bidrar med bara genom att existera runt familjen. Men jo jag förstår hur du menar, man behöver tänka på att inte ge en ett övertag pga ekonomin.Visst, men det är ju onödigt att inbilla bort den ekonomiska ojämlikheten. Som sagt är nöjdhet inte samma sak som jämställdhet.
Verkligen inte! Jag är faktiskt väldigt tveksam till om det går att göra ett särkönat tvåsamhetsförhållande helt jämställt. Parterna har så olika grundförutsättningar.Man kan ju inte heller inbilla bort den ojämställdhet som samhället bidrar med bara genom att existera runt familjen.