Det är lite oklart för mig vart du vill komma med den frågan. Om du vill diskutera eller bara polemisera, eller om du vill att jag pedagogiskt förklarar lite begrepp här. Jag tar risken att du känner dig dumförklarad, och försöker förklara. Ärligt talat var min första tanke när jag läste din fråga, att jag undrar om du spelar dum.Så två lesbiska som bor ihop är per automatik jämställda?
Jämställdhet är alltså ett begrepp som handlar om maktrelationer mellan män och kvinnor. Eftersom det också är ett begrepp snarare från den politiska sfären än den privata, kan man naturligtvis diskutera om den alls är tillämplig på så små grupper som ett olikkönat par, tex ett olikkönat föräldrapar som lever ihop. Men hur det än är med det, så pratar vi ju om sådant som "jämställdhet i familjerna" med hyfsad begriplighet.
Det finns ju också maktrelationer som inte handlar om könen. Då använder man med fördel tex begreppet jämlikhet, eller brist därpå. Jag skulle alltså säga att när det gäller ett förhållande mellan två kvinnor, så är jämställdhet inte särskilt tillämpligt, medan jämlikhet kan vara det.
Det är inte alls självklart att två personer av samma kön som lever ihop lever som jämlikar. Eftersom det ändå på många sätt är det heterosexuella parförhållandet som är ett slags "mall" för förhållanden i vår kultur, skulle jag säga att inte heller samkönade relationer har optimala förutsättningar för jämlikhet. Men det kan säkert förekomma.