Men jag förstår inte varför du tycker att det är ojämställt?
Förutom att jag får 1,5 dag mer hemma vardagar. Jag är ju en del i stallet helger, så den tiden som jag "får" på vardagarna får han ju delvis när han hämtar på em och de stunder jag är iväg hos hästen. Jag undrar på riktigt varför du tycker att min man och jag har väldigt skilda förutsättningar att skapa ett band med våra barn? Förklara gärna det, jag hittar inget om det lägre bak i tråden.
Jämställdhet handlar väl inte om förutsättningar på arbetsmarknaden? Min man är yrkesutbildad, det är inte jag. Jag kommer aldrig att vilja göra det han gör och han kommer inte vilja göra det jag gör. Är det något att sträva efter menar du?
Som NE beskriver det: "Jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet." Jag menar väl på att det inte ens är könsbetonat, eftersom att en familj tex inte behöver bestå av en man och en kvinna, utan lika gärna kan vara två kvinnor.
För min del handlar jämställdhet om att man bär lika mycket, har lika mycket, ger och tar och har samma möjligheter och förutsättningar i tex en relation - eller på arbetet, etc.