Barn och jämställdhet

Jo det var just det :D det vissa skrev här i tråden gav mig vibbar om kastsystem och lika barn... osv och det kändes inte så bra. Så jag ville spetsa till det lite.

Kort sagt göra det bästa av sin situation och som Hiddeous förslag som faktiskt var riktigt bra som lösning på problemet. Snarare än att tänka på lön innan man gifter sig så man inte hamnar i en fälla. (sedan tycker jag såklart att man kan kika lite på mannen innan man gifter sig och gissa om han verkar bra med barn tex. Men man kan ju gissa fel.) Prata räcker inte alltid :) mormors jämställdhetssnack med morfar innan de gifte sig räckte bara till att han släpade dammsugaren ibland och gjorde kaffet på söndagarna.

Även jag drog det till sin spets, det kan vara lättare att få fram vad jag menar då. Givetvis menar jag inte att man ska gifta sig inom sin socialgrupp rakt av.

Nu har jag ju förstått att jag lever i en skyddad värld av medelsvenssons och bra pappor...
Men de jag känner som separerat har alla gemensam vårdnad. Vissa har haft vårdnadstvist för att båda vill ha barnen. Så i min lilla samhällsklass är det inte vanligt alls att mammorna har barnen mer- vilket förhoppningsvis tyder på att det svänger åt ett positivt håll med hela samhället.
Men då borde de ju inte heller vara de ensamstående mammorna beskrivna ovan? som jag svarade på. (Situationen jag beskrev var väl mer 80-talsorienterad så jo det går verkligen framåt!)

Jämställdhet i de här sammanhangen borde betyda att pappan faktiskt ser till att hans barn inte har det så svårt utan tar ansvar, tar varannan vecka, ger pengar utöver underhåll osv. Att en far i villa med två bilar skäms som en hund om hans barn blir psykiskt märkt av fattigdom. Istället för som på 70-80-talen då han skaffade ny fru och nya barn istället för de gamla och lade alla pengarna på dem.

Visst borde det vara så. Men erfarenheten säger snarare tvärtom, att många fäder straffar sina ex genom att just motarbeta mamman. Eller genom att erbjuda lyx till barnen som han vet att mamman inte har ekonomiska medel att matcha.

Nu har jag ju förstått att jag lever i en skyddad värld av medelsvenssons och bra pappor...
Men de jag känner som separerat har alla gemensam vårdnad. Vissa har haft vårdnadstvist för att båda vill ha barnen. Så i min lilla samhällsklass är det inte vanligt alls att mammorna har barnen mer- vilket förhoppningsvis tyder på att det svänger åt ett positivt håll med hela samhället.

Jovisst, många delar vårdnaden. Men det är komplext och kostar att skilja sig. Bara som ett slarvigt exempel: jag får ut 23-24 000 efter skatt om jag jobbar full tid. Helt okej lön, kan man tycka. Men om jag går ner i deltid för att hinna hämta barnen från förskolan sjunker den inkomsten med några tusen. Säg att jag landar på 20 000 varje månad. Jag bor i Stockholm, där bopriserna har skenat. Eftersom vi har barn som går i förskola på orten kan jag inte bara flytta någonstans där priserna är lägre. Då kan jag lågt räkna med att 10 000 försvinner direkt i boendekostnader. Kvar har jag ca 10 000. Ungefär hälften av de pengarna försvinner direkt i matutgifter. Bilen/Sj-kortet tar sin del, sl-kortet kostar närmare 1 000 kronor och försäkringarna slukar sin del. Jag skulle inte ha råd att bli sjuk någon lägre tid - får jag feber måste jag jobba ändå. Den miljon i kontanter som jag får från husförsäljningen går rakt in i ett nytt boende. Hästarna tvingas jag låna ut, eller sälja. Då har jag ändå en lön på mellan 35-40 000 kronor.

Jovisst, många delar vårdnaden. Men det är komplext och kostar att skilja sig. Bara som ett slarvigt exempel: jag får ut 23-24 000 efter skatt om jag jobbar full tid. Helt okej lön, kan man tycka. Men om jag går ner i deltid för att hinna hämta barnen från förskolan sjunker den inkomsten med några tusen. Säg att jag landar på 20 000 varje månad. Jag bor i Stockholm, där bopriserna har skenat. Eftersom vi har barn som går i förskola på orten kan jag inte bara flytta någonstans där priserna är lägre. Då kan jag lågt räkna med att 10 000 försvinner direkt i boendekostnader. Kvar har jag ca 10 000. Ungefär hälften av de pengarna försvinner direkt i matutgifter. Bilen/Sj-kortet tar sin del, sl-kortet kostar närmare 1 000 kronor och försäkringarna slukar sin del. Jag skulle inte ha råd att bli sjuk någon lägre tid - får jag feber måste jag jobba ändå. Den miljon i kontanter som jag får från husförsäljningen går rakt in i ett nytt boende. Hästarna tvingas jag låna ut, eller sälja. Då har jag ändå en lön på mellan 35-40 000 kronor.
Inte för att vara sån men det låter värre än mig trots högre lön. Men så bor jag inte i Stockholm heller och det är nog bäst att jag inte flyttar dit :-)

Jag sa att jag inte tänkte göra det. Det var däremot några här i tråden som kritiserade ojämna löneförhållanden märkligt envist och kändes det som antydde att det var ett dåligt sätt att leva.

Själv ville jag då tycka att det finns såklart nackdelar med att en undersköterska gifter sig med en läkare istället för med en annan undersköterska. Men en av nackdelarna är ju att hon vänjer sig vid en nivå "above her station". Det blir lite argumentationen -hon förtjänar inte läkaren för hon vänjer sig vid att leva på hans nivå och vågar inte skilja sig. De vore bättre om hon var gift med en undersköterska och bodde i en liten lägenhet och läkaren var gift med en annan läkare och delade ett stort hus. Då kan båda skilja sig i lugn och ro. Men så kan vi inte riktigt ha det, det är lite 1800-tal över tänket i sin förlängning.

Även om jag håller med om att man blir lite fast i ett sådant förhållande och att den med mer pengar borde kompensera. (Själva har vi ganska näraliggande löner, men två tvåor kostar ju fortfarande mer än en trea även för oss. Så även för de båda läkarna, det är ju inte 100% att de var och en för sig ha råd med det stora huset.)

Så jag tycker kort sagt egentligen att man gärna kan dela på allt jobb och organisation. Men åsikter som att bara samkönade eller likalönade eller äktenskap i samma samhällsklass kan fungera till bådas gagn känns lite väl extremt. Vi har ju kämpat oss från de tankarna under 1900-talet, måste vi tillbaka till 1800-talet? Då "klasserna" inte ska blandas och en kvinna med önskemål om jämställdhet måste leva med en kvinna. (Jadå Boston marriage, många kvinnor insåg att de inte kunde leva med män under 1800-talet och samtidigt ha kontroll över sina tillgångar https://sv.wikipedia.org/wiki/Bostonäktenskap).

Jag läser inte in, som du, att tex den ojämställdhet som olika inkomst medför är så himla hemsk. Jag ser det mest som ett exempel som visar att jämställdhet är svårt att förverkliga. Din tolkning/reaktion framstår som orimligt snarstucken för mig.

Funderar fortfarande på argumentet att det är jämställt när båda i relationen kommit överens om att x som tjänar mest ska jobba mer och y som tjänar mindre är hemma mer med barnen. Är båda lediga samtidigt så samarbetar x och y med hushållssysslorna...

X kan ju lätt bytas mot mannen och y mot kvinnan eftersom det i de flesta fall just ser ut så i de "jämställda" relationerna. Hade det varit ett jämställt samhälle från början borde väl ändå denna uppdelning vara jämnare fördelat mellan könen? Borde inte även lönerna vara jämnare redan innan barnen kom till så att denna fördelning av den orsaken inte vore nödvändig?

Men åsikter som att bara samkönade eller likalönade eller äktenskap i samma samhällsklass kan fungera till bådas gagn känns lite väl extremt.
Fungerar till bådas gagn i de specifika frågorna. I en tvåsamhet där båda har likadan ekonomi blir ekonomisk ojämlikhet sinsemellan såklart en ickefråga. I en samkönad relation blir genuspositionerna (-orättvisorna) i relation till varandra en ickefråga.

Jag tycker inte att det är extremt alls att konstatera att pengar och genus är behäftade med orättvisor i samhället. Och jag är övertygad om att dessa orättvisor även påverkar enskilda par-relationer eftersom de existerar i och interagerar med övriga samhället var för sig och tillsammans.

Funderar fortfarande på argumentet att det är jämställt när båda i relationen kommit överens om att x som tjänar mest ska jobba mer och y som tjänar mindre är hemma mer med barnen. Är båda lediga samtidigt så samarbetar x och y med hushållssysslorna...

X kan ju lätt bytas mot mannen och y mot kvinnan eftersom det i de flesta fall just ser ut så i de "jämställda" relationerna. Hade det varit ett jämställt samhälle från början borde väl ändå denna uppdelning vara jämnare fördelat mellan könen? Borde inte även lönerna vara jämnare redan innan barnen kom till så att denna fördelning av den orsaken inte vore nödvändig?
Det låter inte jämlikt för mig heller- däremot vet jag att många gör så för att kunna ha så hög lebnadsstandard som möjligt.

*varning för wall of text*

Jag har funderat lite mer på den här tråden. Jag har nog ändå tänkt att jag och karln är rätt jämställda, men det är vi ju egentligen inte.

Vi är båda noga med att kratta manegen för den andre. Vill någon av oss göra något (gå en utbildning, träna, åka på minisemester och hänga med någon kompis, vara själv en dag eller vad som helst) så ser vi till att personen får göra det. Vi tog ett gemensamt beslut att jag skulle fortsätta studera eftersom ett studieuppehåll precis när lillan föddes hade ställt till det rent praktiskt, jag hade absolut noll sug efter att vara föräldraledig och maken var (är) således föräldraledig från födseln. Nu känner jag att jag ändå vill vara föräldraledig :p så i januari börjar han jobba igen och jag fortsätter plugga till hösten. Vi kommer med andra ord ha delat rätt jämt på föräldraledigheten till slut och jag vågar påstå att som föräldrar är vi jämställda, vi är två primärföräldrar (jag har sett till att bli det trots att maken har haft henne mer än jag).

Maken har ett stabilt jobb med hygglig inkomst, att han är hemma innebär ett tapp på runt 10' kr per månad. Under större delen av tiden vi bott tillsammans har han tjänat betydligt mer. Han kommer fortsätta att tjäna mer än mig åtminstone i tre-fyra år till, sedan kommer jag troligtvis sakta men säkert dra ifrån. Dock har jag ju studieskulder, vilket han inte har, men jag har också kapital från ett arv, vilket han inte har. Skulle vi skilja oss kan jag köpa ut honom men han kan troligtvis inte köpa ut mig. Ekonomiskt är vi alltså inte jämställda, han tjänar bättre just nu men jag är nog egentligen den ekonomiskt starkare både nu och på längre sikt.

Ser man till hushållet är vi inte jämställda. Maken håller efter och plockar lite om dagarna, han tar i princip alltid hand om köket (och bilen, han använder den 90% av tiden så han får sköta servicen, jag gillar inte ens bilar) medan jag sköter tvätten, men större städningar och allt som rör inredning och pyssel fixar jag jag (inte som i att jag gör allt men jag projektleder). Även i andra sammanhang projektleder jag, t.ex. när det handlar om födelsedagspresenter, inköp till lillan och liknande. Det har dock blivit bättre för jag har sagt att jag inte alltid vill vara projektledare, varpå maken sa att han skulle skärpa sig och inte fråga mig om saker han mycket väl kan fixa själv (det klassiska är att han frågar vad han ska packa i skötväskan när vi ska iväg trots att han varit iväg ensam med lillan hundra gånger). Men, han lade också till att "Då får du ju också se till att inte ta på dig den rollen", för det är oftast jag som helt oombedd tar projektledarrollen. Det har nog aldrig hänt att maken sagt "Men har du inte gjort/fixat X?", så han har inga sådana förväntningar på mig.

Nu är ju ovan bara några exempel och jag vet inte ens om de är särskilt tydliga, men jag tycker det är intressant att fundera i vad ojämställdheten bottnar i (förutom den ekonomiska, den är ju vad den är). Vi bodde båda själv i några år innan vi blev tillsammans och våra respektive liv funkade fint. Jag var nog något mer självständig än maken eftersom jag bodde långt från familjen medan han har sin tio minuter bort, men det är nog ändå marginellt. Vi har båda haft lillan så pass mycket att skulle något hända en av oss skulle den andra ha exakt noll inkörningsperiod för att ta hand om lillan på heltid. Ändå märker jag hur lätt det är att steglöst glida in i typiska könsroller, även om jag tror att vår tvärtom-mot-normen-föräldraledighetsfördelning gjort nytta i det avseendet.

Äh, jag vet inte. Nånstans landar jag i att fundera över hur jag vill att vår dotter ska växa upp, vad hon ska få med sig. Jag och maken är inte perfekta och vi är inte perfekt jämställda, men kan hon få med sig en medvetenhet om hur könsrollerna kan påverka oss och en känsla av att "Självklart kan jag lägga upp mitt liv precis så som jag vill" så har vi inte misslyckats helt, åtminstone.

"Normträsket", vad är det? :)

Vi hade ett tämligen jämställt förhållande innan enligt min mening, och även nu sen vi fick barn - de är 3 och 5 år. Innan vi fick barn ägnade jag mycket tid i stallet. Min man hade inte några fritidsintressen på det sättet, han var hemma när jag var i stallet. Vi gjorde båda det vi tyckte behövdes hemma, hade aldrig några diskussioner kring det.

När vi fick barn blev jag hemma på heltid i nästan 4 år, Min man arbetade under den tiden heltid och byggde samtidigt ut vårt hus. Antingen kvällstid, eller så tog han ledigt lite då och då så att han kunde jobba dagtid med det. Under föräldraledigheten skötte jag all markservice hemma, jag tog hand om barnen nattetid och dagtid när han inte var hemma eller arbetade med huset. När jag kunde jobbade jag på huset också, åkte till tippen och målade fasad. Sånt som jag kunde göra. Vi hjälptes dock åt med barnens rutiner och så - tex nattning, tandborstning, mm.

När jag sen började arbeta började jag deltid och är hemma 2 vardagar i veckan med barnen. Sen dess gör han mer markservice än innan, men jag är hemma mer och gör större del såklart. Jag lagar mat när jag är hemma först, han lagar mat när han är hemma först. Jag handlar och storstädar lediga vardagar och på helgen gör vi det tillsammans.

Sen barnen kom har jag såklart fått dra ner på min tid i stallet, jag hinner inte vara där om jag samtidigt också ska hinna vara med mina barn och hinna med våra gemensamma projekt som husbyggen, odling, höns och kaniner, och nu egen gård. Min man har fortfarande inga tidskrävande intressen, det skulle han aldrig ha tid med han heller. :p

"Normträsket", vad är det? :)

Vi hade ett tämligen jämställt förhållande innan enligt min mening, och även nu sen vi fick barn - de är 3 och 5 år. Innan vi fick barn ägnade jag mycket tid i stallet. Min man hade inte några fritidsintressen på det sättet, han var hemma när jag var i stallet. Vi gjorde båda det vi tyckte behövdes hemma, hade aldrig några diskussioner kring det.

När vi fick barn blev jag hemma på heltid i nästan 4 år, Min man arbetade under den tiden heltid och byggde samtidigt ut vårt hus. Antingen kvällstid, eller så tog han ledigt lite då och då så att han kunde jobba dagtid med det. Under föräldraledigheten skötte jag all markservice hemma, jag tog hand om barnen nattetid och dagtid när han inte var hemma eller arbetade med huset. När jag kunde jobbade jag på huset också, åkte till tippen och målade fasad. Sånt som jag kunde göra. Vi hjälptes dock åt med barnens rutiner och så - tex nattning, tandborstning, mm.

När jag sen började arbeta började jag deltid och är hemma 2 vardagar i veckan med barnen. Sen dess gör han mer markservice än innan, men jag är hemma mer och gör större del såklart. Jag lagar mat när jag är hemma först, han lagar mat när han är hemma först. Jag handlar och storstädar lediga vardagar och på helgen gör vi det tillsammans.

Sen barnen kom har jag såklart fått dra ner på min tid i stallet, jag hinner inte vara där om jag samtidigt också ska hinna vara med mina barn och hinna med våra gemensamma projekt som husbyggen, odling, höns och kaniner, och nu egen gård. Min man har fortfarande inga tidskrävande intressen, det skulle han aldrig ha tid med han heller. :p
Med avseende på vad uppfattar du det du beskriver som jämställt?

Med avseende på vad uppfattar du det du beskriver som jämställt?
Vi hjälps åt med vårt gemensamma liv och gör lika mycket arbete. :) Vi hjälps åt med allt tills allt är klart, vad det än avser.

Om min mans arbete tillåtit hade vi båda önskat att han också kunde vara hemma mer med barnen. Men tyvärr kan man inte arbeta deltid i hans yrke, utan han måste vara på plats 5 dgr/veckan. Däremot slutar han tidigt på fredagar, så han får en halvdag hemma med barnen åtminstånde. Målet är inte att jobba så lite som möjligt, utan att barnen ska få vara hemma så mkt som möjligt. Så vilken förälder som är hemma är inte viktigt i det avseendet, men visst vill vi båda att han också ska ha den förmånen.

Vi hjälps åt med vårt gemensamma liv och gör lika mycket arbete. :) Vi hjälps åt med allt tills allt är klart, vad det än avser.

Om min mans arbete tillåtit hade vi båda önskat att han också kunde vara hemma mer med barnen. Men tyvärr kan man inte arbeta deltid i hans yrke, utan han måste vara på plats 5 dgr/veckan. Däremot slutar han tidigt på fredagar, så han får en halvdag hemma med barnen åtminstånde. Målet är inte att jobba så lite som möjligt, utan att barnen ska få vara hemma så mkt som möjligt. Så vilken förälder som är hemma är inte viktigt i det avseendet, men visst vill vi båda att han också ska ha den förmånen.
Jag tycket att du väldigt tydligt beskriver ett förhållande som både är rätt ojämställt och rätt genusnormativt, samt att både du och din partner är nöjda som det är. Jag förstår faktiskt inte alls varför du kallar det för just jämställt. Så sett har ju nöjdhet och jämställdhet inget med varandra att göra, det går säkert att vara jämställda och missnöjda, liksom det bevisligen går att vara ojämställda och nöjda.

Jag tycket att du väldigt tydligt beskriver ett förhållande som både är rätt ojämställt och rätt genusnormativt, samt att både du och din partner är nöjda som det är. Jag förstår faktiskt inte alls varför du kallar det för just jämställt. Så sett har ju nöjdhet och jämställdhet inget med varandra att göra, det går säkert att vara jämställda och missnöjda, liksom det bevisligen går att vara ojämställda och nöjda.
Varför tycker du inte att det är jämställt?

Varför tycker du inte att det är jämställt?
Därför att ni organiserar er familj så att era förutsättningar på arbetsmarknaden ser väldigt olika ut, och allt som följer från det, i första hand.

Ni skapar ju också en situation där ni har väldigt olika förutsättningar att skapa fullödiga föräldraband till barnen.

Har du läst diskussionen i tråden om jämställdhet och nöjdhet? Och om hur svårt det är att förverkliga jämställdhet?

Javisst. Vi har ju inte samma yrke. Men är det något att eftersträva menar du? Att man ska ha samma yrke, samma arbetstider, skura lika stor del av golvytan, laga halva maten var? När uppnår man jämställdhet?

Jag är hemma 1,5 dag mer än honom därför att hans yrke inte tillåter deltidsarbete. Men han har ett jobb han trivs bra med och att byta det av principskäl känns väldigt fel?

Varför tycker du att vi har väldigt olika förutsättningar att skapa band till våra barn? Han har precis likadana band till barnen, lika djupa och starka och tar precis lika stort ansvar.

Javisst. Vi har ju inte samma yrke. Men är det något att eftersträva menar du? Att man ska ha samma yrke, samma arbetstider, skura lika stor del av golvytan, laga halva maten var? När uppnår man jämställdhet?

Jag är hemma 1,5 dag mer än honom därför att hans yrke inte tillåter deltidsarbete. Men han har ett jobb han trivs bra med och att byta det av principskäl känns väldigt fel?

Varför tycker du att vi har väldigt olika förutsättningar att skapa band till våra barn? Han har precis likadana band till barnen, lika djupa och starka och tar precis lika stort ansvar.
Frågan är diskuterad i tråden redan, jag ser inget skäl att upprepa den diskussionen.

Ja, jag ser skäl att försöka utjämna parternas förutsättningar på arbetsmarknaden, tex genom insatser som @Hiddeous beskriver i ett tidigare inlägg. Sen kan man ju av många skäl vara mer eller mindre framgångsrik i de försöken. Eller man kan strunta i att ens försöka, därför att man trivs som det är och kanske inte ens kommer på tanken att ändra på något.

Jag är inte ute efter rätt och fel här, det konstiga för mig är att du kallar det jämställt. Hur skulle ett förhållande se ut för att inte vara jämställt, enligt din mening?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka