Gäller det bara särkönade tvåsamhetsförhållanden?Verkligen inte! Jag är faktiskt väldigt tveksam till om det går att göra ett särkönat tvåsamhetsförhållande helt jämställt. Parterna har så olika grundförutsättningar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gäller det bara särkönade tvåsamhetsförhållanden?Verkligen inte! Jag är faktiskt väldigt tveksam till om det går att göra ett särkönat tvåsamhetsförhållande helt jämställt. Parterna har så olika grundförutsättningar.
Man får vara försiktig bara så man inte drar den slutsatsen som vissa gör. Att man gör fel om man inte istället väljer en kvinnlig partner. (Jo jag har läst dylika artiklar så jag hittade inte på det men det är nog sällsynt.)Verkligen inte! Jag är faktiskt väldigt tveksam till om det går att göra ett särkönat tvåsamhetsförhållande helt jämställt. Parterna har så olika grundförutsättningar.
Vilken lösning föreslår ni?
(Eftersom ni ser det som ett problem, medan vissa av de som lever med det inte ser det som ett problem, menar jag.)
Fel och fel. Att vara i en samkönad relation kommer ju med sina unika problem men jag tror att det finns problem som är unika för särkönade relationer och som då såklart undviks.Man får vara försiktig bara så man inte drar den slutsatsen som vissa gör. Att man gör fel om man inte istället väljer en kvinnlig partner. (Jo jag har läst dylika artiklar så jag hittade inte på det men det är nog sällsynt.)
Ja, jag syftar på grundförutsättningarna som ens genus skapar.Gäller det bara särkönade tvåsamhetsförhållanden?
Tror du inte det är samma problem i samkönade relationer?Ja, jag syftar på grundförutsättningarna som ens genus skapar.
Javisst, jämställdhet är svårt också i det privata eftersom samhället i stort inte är jämställt. Men det är väl inget skäl för dig att separera? För mig är den tolkningen riktigt underlig.Missade du inläggen i tråden med kritiken gentemot ojämställda förhållanden där den ena, mannen, tjänade mer pengar? Svaren där var ganska envisa med att delat hushållsarbete, delat vab och att familjen lade lika mycket vikt vid båda föräldrarnas arbete inte räckte. Men samhället i sig påverkar också, det är därför folk är feminister.
Maktobalanser kan givetvis finnas, men just jämställdhet handlar om maktrelationer mellan könen. Inte inom könen.Tror du inte det är samma problem i samkönade relationer?
Så två lesbiska som bor ihop är per automatik jämställda?Maktobalanser kan givetvis finnas, men just jämställdhet handlar om maktrelationer mellan könen. Inte inom könen.
Tror ni inte att vi med olika lön har diskuterat hur vi på bästa sätt lever med det? Att vi inte snackar ekonomi?
Vad tycker du att dom skall göra då?De flesta kvinnor här i tråden med låg inkomst i förhållande till sin sambo/man verkar landa i slutsatsen att det är en bra lösning att ha det så. Det tyder ju på att man följer normen, snarare än man tänker på sin egen självständighet.
Så två lesbiska som bor ihop är per automatik jämställda?
Jag ser att du fortfarande har lika tråkigt sätt att diskutera saker med sådana som inte håller med dig.
De grundförutsättningar som ens genus ger en i samhället blir givetvis mer lika i ett par där båda har samma genus än i ett par där de har olika genus.
Det betyder självklart inte att alla särkönade par är helt jämställda i allt.
Jag kan ju inte tala för någon annan. Men bra lösning är hur vi löst problemet. Det hade ju varit ännu bättre om jag oxå tjänat samma summor som mannen.De flesta kvinnor här i tråden med låg inkomst i förhållande till sin sambo/man verkar landa i slutsatsen att det är en bra lösning att ha det så. Det tyder ju på att man följer normen, snarare än man tänker på sin egen självständighet.
Så trevligt av dig att diskutera min person och försöka läxa upp mig som om jag var en av dina ungar.Jag ser att du fortfarande har lika tråkigt sätt att diskutera saker med sådana som inte håller med dig.
Betackar mig för dina . Ogillar din härskarteknik och sådana barnsliga saker du håller på med.
När du kan diskutera på ett normalt sätt utan att dumförklara mig bara för att jag inte håller med dig så kan vi fortsätta diskussionen.
Som sagt jag fortsätter gärna diskussionen när du kan diskutera på ett vuxet, civiliserat sätt. Din nedlåtande besserwisser attityd är inget jag accepterar vare sig det kommer från en man, kvinna eller hen.Så trevligt av dig att diskutera min person och försöka läxa upp mig som om jag var en av dina ungar.
Ta en titt i spegeln.Som sagt jag fortsätter gärna diskussionen när du kan diskutera på ett vuxet, civiliserat sätt. Din nedlåtande besserwisser attityd är inget jag accepterar vare sig det kommer från en man, kvinna eller hen.
Vad tycker du att dom skall göra då?
Och hur tycker du att det skall vara?