Barn och jämställdhet

risken att man blir det ökar ju betydligt när inkomstskillnaderna är så stora. Det är också anledningen till att många ensamstående kvinnor med barn lever under existensminimum och räknas som fattiga i samhället.
Ja, risken ökar såklart, sen är det upp till mig att avgöra vad jag skulle acceptera om man skulle hamna i ett underläge. Min sambo jobbar rätt hårt för att jag inte ska lida för att siffrorna in på kontot är olika.

Sen är det ju så att om vi går isär är risken att han får det lite svårare att få ihop dagarna med barnen då han har ganska skumma tider på kontoret och inte möjlighet att, på samma tjänst, gå ner i tid. Visst utrymme för flex men jag kan tänka mig att de velat omplacera honom om det var vanligt att han behövt vara på lämpliga dagistider. Är det också en maktobalans iom att han sitter på sitt drömjobb? Jag själv hade troligen inte behövt göra något särskilt, annat än att möblera om dagarna jag jobbar (som i dagsläget är lite hipp som happ ändå) för att få ihop det och hade faktiskt kunnat leva bra med barnen på den lönen jag har.

Jobbet han har i kombination med familj är alltså möjligt pga att han inte lever ensam med barnen. Maktobalans?

• Gilla
Reactions: Ray
Skulle jag skriva ut hur vi har det här hemma skulle bukefalisterna mobilisera sig, marschera hit och protestera med facklor och plakat. För det är såna bukefalisterna är :love:
Här hemma är det hysteriskt ojämställt, men jag vet faktiskt inte hur jag ska vända det... :confused:

Idag blev han förbannad för att jag inte ordnat någon fars dag-present. Jag struntade i det för han gjorde inget på mors dag i våras, men tydligen ska jag uppvakta men inte han :idea::meh:

Jag har följt tråden i tysthet men inte skrivit något eftersom jag inte trodde jag kunde bidra med något fruktbart i debatten. Jag har inga egna barn av medicinska orsaker men jag fick tre bonusbarn på köpet så att säga. Med dagens jämställdhetsstandard skulle man nog säga att jag gick, med öppna ögon, in i det som skulle kunna blivit historiens mest ojämställa förhållande.

Jag flyttade till ett annat land, slutade mitt jobb och blev hemmafru på heltid i ett drygt år och blev på ett sätt helt beroende av hans ekonomiska support. Han fortsatte i sitt oerhört välbetalda högstatusjobb som innebar långa perioder borta och krävde en del sömn och vila när han kom hem igen. Jag tog på mig ansvaret för att dagen skulle fungera och det gjorde den.

Varför upplevde jag mig inte som ojämställd? Det berodde säkert på flera omständigheter men en av de viktigaste var att vi diskuterade ingående på förhand hur vi ville ha det. Jag var i avslutningsfasen av min jur kand som jag hållit på med vid sidan av mitt arbete som flygvärdinna. Jag hade ärvda pengar i bakgrunden som jag kunde bidra med om det blev nödvändigt. Hans inställning var att han tog på sig hela det ekonomiska ansvaret medan jag avslutade min uppsats, tog hand om barnen och hushållet och att vi tog nya beslut om framtiden när jag var klar. När jag ser i backspegelen var det ett klokt beslut.

Det gav mig tid att lära känna barnen som skulle leva med oss i en ny familj. Deras mamma hade avlidit i cancer. Jag kunde ta min examen i lugn och ro och pga av hans kloka investeringsråd blev min ekonomiska situation ännu bättre. Han sa från början att jag absolut inte skulle tulla på kapitalet för att känna att jag bidrog till vårt gemensamma liv. Det är inte bara ekonomiskt bidrag som räknas.

Ja, han tjänade hela tiden mer än mig men skillnaden blev avsevärt mindre när jag hade hittat min plats på karriärstigen. Vi delade vardagen efter principen var och en gör det den är bäst på och det båda är dåliga på eller båda tycker är tråkigt delar vi på.

Jag tror inte att millimeterrättvisa är svaret på att uppnå jämställdhet i ett förhållande, jag tror inställningen är viktigare.
Ditt inlägg är väl just ett tydligt exempel på nöjdhet, som diskuteras i tråden. Men därifrån till att du beskriver något jämställt, tycker jag att steget är mycket långt. Sammantaget funkade det bäst att göra som ni gjorde, resonerar du dig fram till. Jag tror dig. Det var säkert fullt rimliga val i situationen. Men det betyder inte att det var jämställt. Snarare visar du väl några av de saker som motverkar jämställdhet i förhållanden, och visar att du lyckades bli nöjd ändå, utan jämställdhet.

På samhällsnivå, självklart. Mellan individer, nej. Jag har t ex vänner som har mer eller mindre pengar än jag. Det innebär inte att jag har makt över dem, eller att de har makt över mig. Pengar ger inte nödvändigtvis makt i privata relationer. Partnerrelationer innehåller mer än pengar, så båda parter har ju makt att ändra villkoren på olika sätt, det är inte unikt för just pengarna.

Jag håller med om att pengar kan ge makt att diktera villkor, men inte att det självklart ger det.
Jag skulle nog säga att makten i någon mening är där, oundvikligen, när man har tydligt olika ekonomiska villkor. Men man kan hantera den på en massa olika sätt. Att förneka den är inte mitt hanteringssätt. För mig är det viktigt att inte profitera på mina överlägen i relationen, men att heller inte skyla över maktobalanser.

Skulle jag skriva ut hur vi har det här hemma skulle bukefalisterna mobilisera sig, marschera hit och protestera med facklor och plakat. För det är såna bukefalisterna är :love:
Ja, många bukefalister reagerar när någon är i en gräslig situation. Jag minns mycket av vad du skrivit om din man och hans beteende när ni fick ert barn. Jag kan liksom inte glömma det.

Här hemma är det hysteriskt ojämställt, men jag vet faktiskt inte hur jag ska vända det... :confused:

Idag blev han förbannad för att jag inte ordnat någon fars dag-present. Jag struntade i det för han gjorde inget på mors dag i våras, men tydligen ska jag uppvakta men inte han :idea::meh:

Jag hade blivit så sanslöst förbannad och ledsen.

Jag antar att någon form av rådgivning är det enda som kan hjälpa, för han kan liksom inte ta in det mest uppenbara om det kommer från mig.
Oftast är det ju tyvärr enklare att bara göra precis allt än att ta striden om det. Ja, jag gör faktiskt ALLT med barn och hushåll. Dag som natt. Tragiskt men sant.

Oftast är det ju tyvärr enklare att bara göra precis allt än att ta striden om det. Ja, jag gör faktiskt ALLT med barn och hushåll. Dag som natt. Tragiskt men sant.

Det hade jag varit oerhört ledsen och arg över. Och ett sådant svek mot barnen, från hans sida. Förutom mot dig.

Vill du ha hjälp att komma vidare i förhållandet? Vill han det?

Det hade jag varit oerhört ledsen och arg över. Och ett sådant svek mot barnen, från hans sida. Förutom mot dig.

Vill du ha hjälp att komma vidare i förhållandet? Vill han det?

Han ser ju liksom inte att något är galet. Han tycker att jag gnäller om man ber honom göra något någon gång. Han tycker nog att han gör nog redan då han står för större del av det ekonomiska än mig (föräldraledig).
Svårt att ändra på någon som vägrar se att något behöver ändras.

Han ser ju liksom inte att något är galet. Han tycker att jag gnäller om man ber honom göra något någon gång. Han tycker nog att han gör nog redan då han står för större del av det ekonomiska än mig (föräldraledig).
Svårt att ändra på någon som vägrar se att något behöver ändras.
Jag blir så ledsen när jag läser vad du skriver, och vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag kan samla ihop några bukefalister och så kommer vi till häst med facklor och marshaller om du vill?

För mig låter det som att du ser din relation som hopplös och så måste du reda ut hur du ska göra då.

Men jag vet inte om du vill arbeta för att det ska bli bra mellan er och i er familj, eller om du vill arbeta för att hitta ett fungerande sätt att lämna honom?

Jag har t ex vänner som har mer eller mindre pengar än jag. Det innebär inte att jag har makt över dem, eller att de har makt över mig.
Relationen är såklart mer än ekonomiska resurser men nog påverkar den biten. Jag tycker absolut att det märks när man umgås med människor som har väldigt mycket mer eller mindre pengar än en själv. Det påverkar sättet vi umgås, vad vi kan göra ihop - vilken pub vi kan gå till, vilken mat vi kan äta tillsammans, huruvida vi kan åka på resa ihop osv. Det märks absolut i både stort och smått enligt min erfarenhet. Det är ju mer komplext än att den ene skulle ha makt att liksom bestämma över den andre.

Relationen är såklart mer än ekonomiska resurser men nog påverkar den biten. Jag tycker absolut att det märks när man umgås med människor som har väldigt mycket mer eller mindre pengar än en själv. Det påverkar sättet vi umgås, vad vi kan göra ihop - vilken pub vi kan gå till, vilken mat vi kan äta tillsammans, huruvida vi kan åka på resa ihop osv. Det märks absolut i både stort och smått enligt min erfarenhet. Det är ju mer komplext än att den ene skulle ha makt att liksom bestämma över den andre.
Jag tänker något liknande, även om det ser lite annorlunda ut med vänner än med partners eftersom vänner ofta är mindre involverade i varandras ekonomi och endast mer sällan äger saker tillsammans.

Olika ekonomiska villkor ger vanligtvis inte vänner makt att direkt bestämma över varandra, men det betyder ju, som du är inne på, inte att det inte påverkar relationen på olika vis. Jag minns tex när jag var en fattig student, och hur obehagligt det var att bli bjuden av någon vän på krogen eftersom jag visste att jag inte skulle kunna bjuda igen. Numera är jag istället då och då rädd att jag försätter andra i den känslan.

Jag har (ännu) inte barn med min sambo, men läser det ni andra skriver och inser hur lärorikt det är att läsa om andras vardag och synsätt på sin egen upplevda jämställdhet. För mig handlar jämställdhet mycket om makt över sin egen situation, och möjlighet att styra sin vardag som det passar en, oavsett vilket kön man har. I vårt fall har vi väldigt lika värderingar gällande exempelvis fritid, skötsel av hem och planering av vår gemensamma tid. Trots det är jag smått livrädd för att detta ska förändras den dagen vi förhoppningsvis (?) får barn, och att jag då ska överraskas över vilka förväntningar som kan finnas på mig som kvinna. Jag försöker diskutera detta mycket och ofta, och är tydlig med att jag exempelvis vill dela föräldraledighet, vab och tid med barn och tid för fritid så lika det bara går. Det kan säkert inte vara 50/50 varje vecka, men på ett år åtminstone. Min sambo arbetar som lantbrukare och har mycket att göra i skördetid, men säger då att han får kompensera den tid han förlorar hemma då under andra tider på året... trots det har jag 35 varningsklockor som ringer, som utgår från en så tydlig sak som att vi har olika kön, att han är lantbrukare (de andra lantbrukare jag känner är inte direkt föregångsexempel på jämställdhetsfronten), att han kommer från en familj med en väldigt servande mamma kring ex mat etc etc.

Ni som har barn, vad önskar ni att ni hade tagit upp till diskussion kring detta med självständighet, frihet och delat ansvar? Eller vad är ni glada ATT ni diskuterade?

Självklart påverkar pengar vad man kan göra tillsammans, men det ger inte makt i vänskapsrelationer. Det är inte så att den som har mer pengar mer automatik har mer att säga till om vad gäller val av mat och pub. Makt skulle jag definiera som möjlighet att bestämma över den andre, i det här sammanhanget. Inte mer komplext än så.

Sen ger pengar, utöver makt, också status och möjligheter. Men med makt menar jag alltså möjlighet till påverkan på den andre.

Din man har jag retat mig på sedan vi började hänga i vår-13. Trodde faktiskt att det blivit bättre iom att ni tillverkade en 2:a.

Tyvärr har jag inget svar då jag själv har fått vända en såndär karusell då min partner helt enkelt varken tänkt till eller förstått hur det var och bli tydligare med vad jag ville att han gjorde i stället för att bara bli arg. Det har jag för mig att du har varit.

Kommer aldrig förstå denna mm rättvisa i just pengar. Vad man gör hemma är lätt att ändra på. vad man tjänar och har tjänat är lite svårare.
Men min egen syn på ett bra förhållande är två människor som möts och vill dela livet - olikheter till trots. Två människor som hjälper varandra och är så jämställda de kan.
Hade inte velat leta partner med fokus på att han ska tillhöra min samhällsklass och ha min lön. Har levt med en sådan man oxå och det var inte jämlikt nånstans- han lyfte inte ett finger hemma och prioriterade alltid sitt jobb före mitt.
Just i diskussionen hur har barn påverkat jämställdheten i.förhållandet har jämför jag med hur det såg ut innan vi fick barn med nu när vi har barn. Och vi har inte blivit mer ojämställda. Snarare tvärtom.

Jag har inga problem att leva på min lön. Känner mig inte beroende alls. Har inte mindre makt i mitt förhållande. Men mm rättvist är det såklart inte.

Jag tänker något liknande, även om det ser lite annorlunda ut med vänner än med partners eftersom vänner ofta är mindre involverade i varandras ekonomi och endast mer sällan äger saker tillsammans.

Olika ekonomiska villkor ger vanligtvis inte vänner makt att direkt bestämma över varandra, men det betyder ju, som du är inne på, inte att det inte påverkar relationen på olika vis. Jag minns tex när jag var en fattig student, och hur obehagligt det var att bli bjuden av någon vän på krogen eftersom jag visste att jag inte skulle kunna bjuda igen. Numera är jag istället då och då rädd att jag försätter andra i den känslan.

Fast då är det ju för att du kopplar ihop makt och pengar. Man måste inte koppla ihop det. Jag blir ständigt bjuden av min man på restauranger (ibland bjuder jag honom, men 4 gånger av 5 är det han som betalar eftersom han har mer pengar), och jag tycker på riktigt inte det är ett dugg obehagligt. Han har alltid tjänat mer än mig, och det visste han ju om när vi blev tillsammans, att ska vi bli tillsammans lär han få sponsra friskt när vi gör saker tillsammans. Det är en del av dealen. Ungefär som att jag står ut med att han snarkar, eller han står ut med att jag är kortare än han så han får hjälpa mig ta ner saker från hyllor ibland. Och ingen av oss ser nåt problem med det, inom familjen är min idé om pengar råkommunistisk: från var och en efter förmåga, till var och en efter behov. Att han tjänar mer beror på yrkesval (där kön förstås är en faktor, det är ingen slump att det är han som tjänar mer och jag som tjänar mindre), men vi har båda lika viktiga och avancerade jobb, att sen samhällsstrukturerna gör att hans jobb ger mer i reda pengar - tja, det är ju bra för oss att åtminstone en av oss gynnas ordentligt av strukturerna, det hade kunnat vara värre. Att han bjuder mig försätter mig absolut inte i någon tacksamhetsskuld, eftersom det är faktorer utanför vår påverkansmöjlighet som gett löneskillnaderna. Kul för oss att åtminstone en av oss tjänar pengar, typ. Den förväntan som skapas är att om det någon gång skulle bli så att rollerna var omvända, då är det jag som ska sponsra honom.

Som doktorand har jag ibland blivit bjuden av professorer och mer seniora forskare, inte så mycket i Sverige, men utomlands, där doktorander har sämre betalt och den traditionen finns. Det har inte försatt mig i någon tacksamhetsskuld, det är en effekt av ett system som alla känner till, professorer har bättre betalt än doktorander. Den man är skyldig något är inte professorn, utan framtida doktorander den dag man själv blir professor.

Så det är kontexten och vilken betydelse man lägger i att bli bjuden, som avgör om det uppfattas som en gåva (i Mauss' mening, alltså som ska tas emot och återgäldas), och som därigenom ger makt, eller om det bara är en present att tacka och ta emot, utan krav eller förväntan om återgäldande till den personen. Du kan inte förutsätta gåvologiken för allt som människor ger varandra, den är något som kan vara där, och ofta är där, men det är ingen naturlag, det är en social konstruktion, som lokalt kan konstrueras på ett annat sätt. (Nu förutsätter jag att du är bekant med Mauss, men det är du väl?)

Fast ingenting av det du beskriver här visar på motsatsen. Du skriver att om du separerar nu har du mer pengar än du hade haft annars - är inte det tecken på just ditt beroende av din man? Du jobbar själv i en bransch där du får minimilön - vad hade du gjort utan din mans extra tillskott till månadskassan?

Jag tycker nog att det är lite väl mycket diskussion om det. Det Är ju onekligen bättre att en person får in lite mer pengar, så länge det inte innebär att den andra går ned på halvtid eller måste sköta majoriteten av hushållsarbetet. Hon, vem det nu var, skulle ju inte ha ett bättre liv med samma jobb som hon har nu med samma lön som hon har nu, men utan mannen, hon kanske rentav tycker om honom.

Jag kanske iofs talar i egen sak, men jag har i alla fall noll lust att dumpa min man bara för att han gått om mig i lön. Det är kanske typiskt manligt att få högre lön hela tiden men vad göra. Vi började med mig med högre inkomster, fortsatte i många år med fullt jämförbara inkomster men nu drar hans löneökningar iväg. Jag har inte alls någon lust att skilja mig för det.

• Gilla
Reactions: Ray
Jobbet han har i kombination med familj är alltså möjligt pga att han inte lever ensam med barnen. Maktobalans?

Min tanke där är att jag hittills aldrig har hört talas om någon med stora resurser som saknar valmöjligheter. Den som är resursstark har i princip alltid fler val än den som saknar kapital. Att kunna välja är definitivt en maktfaktor och en hälsofaktor.

I din mans fall kan han välja att köpa sig fri, om han vill det. Många högavlönade (män) på mitt jobb har valt att ha barnpassning/hämtning för att klara sina komplexa tider. Eller så kan de välja ett annat jobb under de år då barnen är små. En person utan kapital kan aldrig göra så, utan måste kompromissa med jobbet för att klara hämttiderna. Vilket naturligtvis är mycket mer stressande, både på psyket och kroppen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka