Wow!
Vilken jobbig resa.
Får du hjälp med dina känslor tillsammans med något proffs eller känner du att du "klarar" dig utan?
Jag klarar mig bra utan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Wow!
Vilken jobbig resa.
Får du hjälp med dina känslor tillsammans med något proffs eller känner du att du "klarar" dig utan?
Ja, det tror jag. Men så vanligt lär det väl inte vara
Vi är väldigt jämlika med barnet, dock är det ofta någon som har honom mest under vissa perioder. Men vi är i en underlig ekonomisk sits som inte kan räknas som jämställd även om det är en lösning vi har valt själva och är nöjda med.
För att jag skulle få väldigt mycket skit av andra i denna tråden annars om den är lik trådar som har varit innan.Apropå nöjdhet. Jag tycker att det här är intressant. Varför är det viktigt för dig att berätta att ni är nöjda med er ojämställda ekonomi?
Ojdå. Något sådant har jag inte sett.För att jag skulle få väldigt mycket skit av andra i denna tråden annars om den är lik trådar som har varit innan.
Vet inte om det är just för att vi varit ett par så länge som det inte blev ngn större skillnad när vi fick barn? Men vi tänker så pass lika, lika intressen och tankar som saker och ting, så det blir inga större diskussioner.
Ok - min sambo tjänar mer. Det betyder enligt @Hiddeous att jag är beroende av honom.
Det anser jag vara en snabb tolkning av en annan persons verklighet.
Ojdå. Något sådant har jag inte sett.
Jag tycker snarare att de där påpekandena om nöjdhet och frågorna kring olika inkomster och om det omöjliggör jämställdhet visar just hur oreflekterat man svarar att "jadå, vi är jämställda" och hur obenägen man är att vilja se hur jämställdhet försvåras av både yttre och inre orsaker.
Levt som innan vi träffades såklart?Fast ingenting av det du beskriver här visar på motsatsen. Du skriver att om du separerar nu har du mer pengar än du hade haft annars - är inte det tecken på just ditt beroende av din man? Du jobbar själv i en bransch där du får minimilön - vad hade du gjort utan din mans extra tillskott till månadskassan?
Jag har lite svårt att se varför man automatiskt måste vara beroende av partnern för att det ser ut så.Fast ingenting av det du beskriver här visar på motsatsen. Du skriver att om du separerar nu har du mer pengar än du hade haft annars - är inte det tecken på just ditt beroende av din man? Du jobbar själv i en bransch där du får minimilön - vad hade du gjort utan din mans extra tillskott till månadskassan?
Levt som innan vi träffades såklart?
Jag prioriterar inte hög lön och det är mitt beslut. Jag levde bra innan vi träffades- skillnaden är att jag sprarar mer nu. Om vi går skillda vägar har jag tjänat på det jämfört med om vi varit jämställda.
Jag prioriterar inte hög lön och det är mitt beslut.
inspirerad av en annan tråd ( som jag blev rätt upprörd av men inte vill trådkapa) är jag nyfiken på hur era förhållanden förändrats sedan ni fick barn? Var ni jämställda innan, delade på alla sysslor och har fortsatt på samma vis? Eller är ni helt plötsligt trippelarbetande, ledsna ensamma mammor med gröt i håret? Blev det som du tänkte dig? Är din partner den ansvarsfulla jämställda kndivid som du trodde? Är du?
Jag upplever att den stora skillnaden för oss är att vi mer aktivt måste prata och diskutera hur vi vill ha det för att det ska funka. Saker som innan löste sig självt måste ventileras mer och det är stundtals svårt att inte ramla ner i normträsket. Jag ångrar att jag var hemma i ett år och att sambon inte var det, han borde haft mer ensamtid, vi hade istället mycket tid tillsammans men jag tog nog ett större ansvar och gav ibland upp mina egna intressen för att han skulle kunna fortsätta utöva sina. Sanslöst korkat. Tack och lov slutade jag med det tämligen kvickt.
Jag har lite svårt att se varför man automatiskt måste vara beroende av partnern för att det ser ut så.
Min man tjänar mindre än jag, vilket jag ser som en självklar maktobalans som snarare behöver hanteras än förnekas.Det beror ju på vad man menar med jämställd. Min man har mycket högre lön än jag, så självklart är vi ekonomiskt ojämställda eftersom han har mer pengar. Det yttrar sig i att han köper lite dyrare saker till sig än vad jag köper till mig. Jag är också självklart ekonomiskt beroende av honom i den meningen att vi har dyrare utgifter gemensamt än vad jag skulle ha möjlighet till på egen hand. Men jag uppfattar oss nog som jämställda i relationen ändå? När det gäller gemensamma utgifter eller köpbeslut har vi båda lika mycket att säga till om, även om han betalar mer, och vi äger sakerna gemensamt.
Min man tjänar mindre än jag, vilket jag ser som en självklar maktobalans som snarare behöver hanteras än förnekas.
@Mabuse Hur rättvist och fint man än delar så kan ju den mer välavlönade ändra villkoren som eller om hen vill.
Olika ekonomiska förutsättningar är väl i sammhället i stort en av de tydligaste maktobalanserna. Det är en underlig tanke att det inte gäller för relationerna mellan könen.